Dieseltillsatsvärmaren i en nyare 9-3 TTiD är ju en "Eberspächer D5W S" (25 2396).

När en sådan går på SID-parkeringsvärmartimer i 30min, med start från kall motor & ca +5grader ute, hur varm ska då lufttempen i kupén bli & vattentempen i motorn? Min upplevelse är att det bara blir en "mindre" temperaturökning i kupén, men oftast tillräcklig för att tina bort frost & is från rutorna när det är minusgrader. Motorns tempmätare kommer upp ca "45vinkelgrader" på skalan, om man anser att normal driftstemp är "90vinkelgrader" på skalan (horisontellt läge).

Under körning fungerar det oklanderligt med bra tryck i tillsatsvärmen & jetplansljudet hörs klart & tydligt från värmaren när den drar på.

Jag läste i en annan tråd att det finns dieselvärmarinställningar att göra via Tech2. Vad kan man justera där?

Kan det vara så att det går att justera just parkeringsvärmarläget i olika effektsteg eller driftstid? En Original D5W (för t.ex. installation i fritidsbåt) går nämligen att ställa i två effektlägen, 2.4kW & 5.0kW


Eller är värmaren adaptiv & baserar sin värmeeffekt mot något börvärde beroende på t.ex. yttertemp, kylvätsketemp & kupélufttemp?


I jämförelse med de Volvo V60 & V70 vi har på jobbet så ger de tropisk värme i kupén när de går som parkeringsvärmare. De verkar även kunna gå mer än i 30min, bortåt 60min skulle jag tro.