Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Min 9000 ger mig huvudvärk..

  1. #1
    Sugmotor Stiflers avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -

    Min 9000 ger mig huvudvärk..

    Hej allihop!

    Första inlägget här för min del, så försök att va snälla.

    För runt ett år sedan köpte jag en 9000 2.0 150 ltt CSE -96 med Maptun Steg 1. Bilen har gått som en klocka och har alltid startat oavsett värme eller kyla. Sedan en tid tillbaka så har bilen börjat misstända. Detta hände första gången redan i somras och jag blev lite orolig. I takt med att det hände oftare så bytte jag tändkasett (SAAB original) och stift (BCPR7ES-11) och det blev aningen bättre. Efter ett tag började problemet återuppstå och jag tänkte då att det kanske är värmerelaterat eller liknande eftersom det var varma sommardagar den ofta gjorde detta. Den kan misstända alltifrån var 30e mil till var 7e eller var 2a mil. Är väldigt olika och jag försöker ändå köra ut den på längre jämna sträckor ibland för att motorn ska må bra.

    När den väl misständer så hoppar varvräknaren mellan 1000rpm och 3000rpm och detta kan hålla på rätt länge om jag inte stänger av motorn och låter den stå ca 15 min eller om jag kör på motorväg och försöker hålla rätt jämna varv (verkar som att den ger upp efter ett tag då). När bilen misständer så känns det som att den inte går på alla cylindrar. Bilen har dock alltid startat, så det verkar inte som att vevaxelgivaren är totalt slut iaf?

    Jag äger 2st 9000 och jag gjorde därför ett litet "test" häromdagen. Körde min bil som ändå har problemet och den började misstända redan efter 5 min denna gång så jag parkerade den och lät den stå i ca 15 min medans jag körde min andra fullt fungerande 9000 och när jag kom tillbaka så kände jag på tändkasettens ovansida samt ventilkåpan. På min fungerande bil var den inte överdrivet varm, men på den andra (som misständer) så var både kåpan och kasetten väldigt mycket varmare. Detta var ändå nu mitt i vintern.

    Pratade med pappas meck och vi fick inga felkoder och CE-lampan lyser ej. Han sa att CE inte lyser om det är problem med vevaxelgivaren, stämmer det?

    När jag kört bilen nu de senaste dagarna har den inte misstänt en enda gång (har varit -2 till -6). Så mina frågor är egentligen följande:
    -Kan kyla (utifrån) påverka vevaxellägesgivaren?
    -Tycker ni att det låter som att det är denna som är problemet?

    Ska lämna in den för felsökning hos mecken nu i veckan, men han tror mer på vakum någonstans och tänkte även kolla map-sensorn.

    Det är som sagt MapTun Steg 1, så magnetventil finns och boxen är utbytt. Den har även en öppen dumpventil samt sportluftsfilter. Har läst i vissa trådar att även boxen kan påverka och att det inte är så bra med öppen dumpventil? Utöver att bilen misständer sporadiskt så går den verkligen som en klocka och jag lyckades t o m bessa den ua för en kort tid sedan. Det känns väldigt tråkigt att en sån här sak ska få förstöra en annars klockren bil.

    Hoppas någon orkar ta sig tid att svara på detta.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hamburgsund
    Inlägg
    17
    Bytte du tändstift i samband med tändkasettbytet ?
    http://www.garaget.org/?car=106828
    SAAB 9-5 2,3t MapTun St1 "Arken"

  3. #3
    Sugmotor Stiflers avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Stift och kassett byttes samtidigt
    När problemet återuppstod provade jag även med kompisens fungerande kassett och stift men problemet återuppstod så jag bytte tillbaka, då jag inte ville skada hans grejer.

    Har förstått att det är någon torx som ska vara svår att få loss i samband med byte av vevaxelgivaren och vågar mig därför inte på detta då jag inte är speciellt händig. Någon med lite erfarenhet som bytt givare eller har en bra guide med bilder?
    SAAB 9000 2.3T 270 Hk / 420 Nm -98
    SAAB 9000 2.0ltt 230 Hk / 340 Nm -96 (Såld)

Liknande ämnen

  1. Huvudvärk efter att ha läst vxl-oljetråd : QS 2105 vs QS-QL
    Av Anders_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-12-10, 10:47
  2. SAAB=Huvudvärk?
    Av Musse i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 12:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •