Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 175

Ämne: Betalande medlemmar i STCS har fler funktioner i nya forumet.

  1. #41
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Som jag sa tidigare; inget är hugget i sten. På något sätt måste vi skaffa mervärde för de som betalar.
    Ett sätt är att ändra på vad man får och inte får på forumet. Visar det sig att det inte får önskad effekt så är vi såklart öppna för alla möjligheter. Ökat antal klubbaktiviteter är ju tyvärr beroende av fler medlemmar.

    Ibland undrar jag om inte alla här läser inlägg från klubbledningen som fan läser bibeln. Självklart är alla sponsorer mycket välkomna som medlemmar. Vad vi ville ha sagt är att det ibland kan vara problematiskt på många sätt att ta emot rena "gåvor" från sponsorer. Visst kan vi sluta sponsoravtal, men avtalet med t.ex. Speedparts gäller ju klubbens medlemmar, inte klubben som sådan!

    Att det tar tid att få till PayPal är att PayPal hela tiden kräver nya saker av oss för att ta emot våra betalningar. Nu senast kräver de en kopia av klubbens kassörs elräkning och hänvisar till EU-regler.
    Om man är i behov av rabatterna rekommenderas starkt att betala in på ordinarie sätt via PostGiro, den vägen kommer _alltid_ att fungera även när nätbetalningar via forumet är fullt genomfört!

  2. #42
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Kan det möjligtvis vara så att du på något sätt har med det här datacentret att göra?
    Givetvis, annars tvivlar jag på att klubben hade kunnat få ett så pass bra erbjudande.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #43
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Givetvis, annars tvivlar jag på att klubben hade kunnat få ett så pass bra erbjudande.
    Förstår du då vad bollman menar med att man inte vill vara beroende av någon medlem?
    Även om det inte är just du som äger företaget så kan det bli så att styrelsen känner att de hamnar i en beroendeställning.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #44
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Förstår du då vad bollman menar med att man inte vill vara beroende av någon medlem?
    Även om det inte är just du som äger företaget så kan det bli så att styrelsen känner att de hamnar i en beroendeställning.
    Nej, jag förstår faktiskt inte.
    Sponsringen är en sak mellan företaget och klubben. Att jag som medlem i klubben förmedlar kontakten sätter väl inte på något vis klubben i någon form av beroendeställning.

    Jag har antagit att dom sponsoråtaganden som finns gentemot klubben på något vis är bundna i någon form av avtal eller kontrakt, och inte bara är någon muntlig överenskommelse mellan styrelsen och den medlem som fixat sponsringen.
    Har jag helt fel här så kan jag förstå ert resonemang, annars inte.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Förstår du då vad bollman menar med att man inte vill vara beroende av någon medlem?
    Även om det inte är just du som äger företaget så kan det bli så att styrelsen känner att de hamnar i en beroendeställning.
    Det var just detta resonemang som fick mig att undra om sponsorer inte är önskvärda som medlemmar ?

    Kan inte riktigt se skillnaden:
    En medlem som blir sponsor
    En sponsor som blir medlem

    Visst kan klubben hamna i beroende ställning men den risken är väl kanske ännu större med personer som sköter klubbens huvudfunktioner eller är helt vanliga eldsjälar.
    Vad händer tex om det skär sig mellan klubb och kassör eller klubb och webmaster ?
    Misstänker att det kan skapa rejäla problem även fast det inte handlar om sponsring.
    Det en förening måste akta sig för är att hamna i beroendeställning till ett företag eller person som kan äventyra hela klubben. Tänk t.ex. en sponsor som bidrar med en stor del av klubbens budget eller verksamhet. Blir det trubbel med en sån sponsor kan hela klubbens verksamhet ligga i riskzonen.

    Problemet med ökad verksamhet är att den idag begränsas av klubbens organisation. Med ökad verksamhet tänker jag t.ex. på att sprida verksamheten över större delar av landet och kanske ha andra aktiviter. Att inte klubben klarar detta organisatoriskt är inget konstigt när man inte ens klarar att besvara sponsorerbjudanden eller ta emot hjälp som erbjuds från medlemmar. Klubben skulle behöva växa med fler sektioner, kommittéer eller vad man nu väljer att kalla det.
    För 10-15år sedan var vi ett gäng på ca 20 personer här i trakten som alla var med i STCS och deltog i lokala aktiviteter. Tror inte någon av dessa är medlem idag... Mycket beror nog på det totala ointresset från klubben att bedriva verksamhet i denna del av landet. Vi träffas fortfarande och har aktiviteter men nu är vi istället medlemmar i Saabklubben
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #46
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Om det skär sig mellan klubben och någon person med funktionsansvar kan man lösa det genom omval vid ordinarie årsmöte eller avgång till och fyllnadsval vid annat tillfälle.
    Om klubben har all sin digitala verksamhet hos en sponsor och det skär sig kan det innebära avsevärt arbete för många inom klubben.

    En starkt bidragande orsak till klubbens ståndpunkt är att hela det arbete som påbörjades för ett par år sen med IT-grupp och mitt tillträde började med just en sådan skärning mellan klubben och den dåvarande ansvarige för den digitala verksamheten som samtidigt drev datacenter och hyste klubbens servrar där. Det hela var en ganska smärtsam process att bryta det samarbetet och bygga något nytt så klubben aktar sig nog noga för att skaffa sig en sådan beroendeställning.
    Samma sak är jag övertygad om gäller även inom andra områden i klubbens verksamhet.

    Vad gäller organisationen kan jag lova att mycket är på gång och det finns en ny drivkraft att få saker "on the road". Tro mig. "I've seen the light"

  7. #47
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    nu senast kräver de en kopia av klubbens kassörs elräkning och hänvisar till eu-regler.
    wtf?? .
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #48
    Ursprungligen postat av bollman
    nu senast kräver de en kopia av klubbens kassörs elräkning och hänvisar till eu-regler.

    Låter ju helt galet, har själv flera företagskonton på PayPal och så fort ett kort är registrerat så har dom fungerat.
    Aldrig behövt skicka något till PayPal

  9. #49
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jo, fungerar gör det, men vi får inte ta emot mer än 22500:- /år om man inte tillhandahåller denna information.
    Vad det handlar om är alltså att de kör den europeiska varianten för att kontrollera att "du är du", och den består i att man skall visa upp en "utility bill" av något slag.
    Innan vi gjort det, och fått det godkänts så får vi alltså inte ta emot mer än 22500 per år och inte ta ut mer än 9500 per år från kontot.
    Eftersom så pass många vill ha möjligheten att betala kan vi inte låta 22500-gränsen vara kvar utan vi måste lyfta den först.
    Jag skall gladeligen erkänna att jag inte trodde det skulle vara så här komplicerat. Varje gång vi tillhandahåller någon information så vill de ha ny.
    Surt sa räven, för vi är många som väntar nu!

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    En starkt bidragande orsak till klubbens ståndpunkt är att hela det arbete som påbörjades för ett par år sen med IT-grupp och mitt tillträde började med just en sådan skärning mellan klubben och den dåvarande ansvarige för den digitala verksamheten som samtidigt drev datacenter och hyste klubbens servrar där. Det hela var en ganska smärtsam process att bryta det samarbetet och bygga något nytt så klubben aktar sig nog noga för att skaffa sig en sådan beroendeställning.
    Men för helvete.... skulle ni inte försöka gå vidare istället för att gräva i gammal skit, speciellt när jag redan uttryckt önskemål om det, och även varför?

    Men, bara för sakens skull så känner jag mig nu tvingad att delge följande, bara för att komplettera det du har skrivit:

    Under ett års tid försökte jag få Robertsson och dåvarande styrelse att lägga pengarna för hosting hos någon annan (och i samma veva hitta någon annan som kunde ta över), detta eftersom jag tröttnat totalt på hur Robertsson skötte klubben. Detta klubbades aldrig igenom trots upprepade påminnelser, och efter ungefär ett år så tröttnade jag verkligen totalt på ointresset att flytta iväg från mina system och gav ett slutdatum då allt som hade med STCS skulle stängas ned.

    Visst, Robertsson blev skitsur och tyckte det var dålig stil - själv tycker jag förstås att det är oerhörd dålig stil att inte komma fram till ett beslut gällande när någon vill hoppa av en central funktion i klubben och helt enkelt inte ha något mer med det att göra. Men, det blev åtminstone lite fart efter det. Efter mycket om och men så klubbades beslutet om att anlita GleSYS i Falkenberg som serverleverantör, och jag flyttade både forum och hemsida till dessa servrar, i princip utan någon som helst nedtid.

    Om detta nu skulle ha varit en "smärtsam process" - där jag trots allt gjorde allt för att det skulle bli minimalt med nedtid för forum och hemsida (och jag vettefan om någon ens märkte av att det flyttades) - så lär min definition av "smärtsam process" vara tämligen annorlunda. Jag hade kunnat stänga ner allt och neka framtida tillgång till innehållet på servrarna - då börjar vi närma oss vad jag skulle kunna beskriva som "smärtsam process" - men jag gillar forumet, gemenskapen och ville inte att deltagarna på forumet skulle hamna i kläm på något som helst sätt.

    Oh, justja, bara för sakens skull eftersom vi nu ändå håller på att kasta skit till höger och vänster -> En av sakerna som gjorde att jag beslutade mig för att hoppa av var att klubben inte ville bli fakturerad för vissa extrakostnader som jag hade - istället insisterade man (eller snarare Robertsson) på att jag skulle konvertera mina kostnader till reseräkningar istället, där jag helt enkelt skulle skriva ner resor som aldrig skett för att få ut några pengar för att täcka dessa kostnader - så gjorde man visst med andra i klubben som skulle få ersättning för något. Man kan ju så här i efterhand fundera lite allmänt på hur pass gediget arbete klubbens revisorer har gjort när man gett styrelsen ansvarsfrihet under alla dessa år, trots att det är tämligen uppenbart att vissa delar av reseräkningarna har varit felaktiga och aldrig borde ha betalats ut...

    Så, nu har vi kastat skit åt båda håll - så nu bör vi vara missnöjda båda två. Kan ni nu gå vidare här utan att lägga upp fler felaktigheter?

    Tack, och god jul.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  11. #51
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Vet du. Den enda som kastar skit runt sig är du. Ingen här har anklagat dig för någonting. Det enda jag sa var att det skar sig mellan dig och klubben, på vilket sätt är det en osanning? Jag tycker ditt inlägg här ovan talar sitt tydliga språk i den frågan.

  12. #52
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    hur gåre med paypal'andet?
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #53
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Vi har kommit igenom nålsögat! Det som återstår är att få till det praktiska med att vi än så länge är tvungna till lite "dubbel bokföring" vad gäller medlemsregistret.

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Innebär detta att man kan ligga lågt ett par-tre dar till och sedan faktiskt betala via PayPal, eller gör man bäst i att betala på gammalt vis bara för att inte missa medlemsskapet??

  15. #55
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Betala på gammalt vis, jag vågar inte lova att det kommer igång i tid och det vore tråkigt att missa inbetalningen!
    Den som vill vara säker betalar via Plusgiro!

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860
    När och hur blir man registrerad som betald medlem? Försökte lägga in en säljes annons i fredags som ej har dykt upp på forumet än. Inbetalningen till klubben gjordes någon gång i början på januari.

  17. #57
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    7567
    Då medlemsregistret på forumet inte blev något hit så det inte tar upp så stor plats på servern så öppnar vi upp för alla medlemmar på forumet att ladda upp bilder och skapa album. Alla har nu även möjligheten att lägga upp en större profilbild så man får se era vackra ansikten
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #58
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Sätt det som en större nyhet

  19. #59
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    7567
    Bättre så?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  20. #60
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    .... större profilbild så man får se era vackra ansikten
    Om man inte är så vacker, kan man få den mindre eller 'blurad' då?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Fler på forumet med en förserie MY05 9-3SS 1.9TiD
    Av Volvoknegarn i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 16:17
  2. värva medlemmar till Stcs
    Av AndersM i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 10:20
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 00:25
  4. TurboTrycket: Fråga till alla medlemmar i STCS ...
    Av Mr Dezent i forum TurboTrycket
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 16:11
  5. Har STCS-medlemmar rabatt på SDCC?
    Av Torlejf i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-21, 22:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •