Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 175

Ämne: Betalande medlemmar i STCS har fler funktioner i nya forumet.

  1. #21
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Kommer också betala nu igen när möjligheten med Paypal finns
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Vilket är anledningen till att jag tvingat fram det här! Det kostar klubben lite (PayPal tar både en avgift per betalning och en %-sats) men å andra sidan räknar och hoppas vi att fler skall betala när det bara blir några klick så är man medlem!

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Tågarp
    Inlägg
    61
    tror att om de nu är väldigt mycket lättare och betala så kommer MÅNGA fler göra det (inklusive mig) nu är de ju bara klick klick klart

    tummen upp för nya forumet och hoppas på fler betalande medlemmar!

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är en mycket svår balansgång! Samtidigt är annonserna en stor del av arbetsbördan för moderatorerna, och varför skall de klubbmedlemmar som faktiskt betalar avgiften bekosta andras möjlighet att gratis kränga sina prylar?
    Samtidigt är det precis som du säger möjligt att det kan vara negativt för oss på forumet.
    300:- för ett år av obegränsat antal annonser är iofs inget dyrt pris, blocket är ju inte gratis det heller!
    Skulle det visa sig att antalet annonser sjunker drastiskt så kommer vi självklart att ta oss en funderare, vi är inte omöjliga!
    Samtidigt vill vi ju ge betalande medlemmar "mervärde".
    Mervärdet är tvådelat. Annonserna är av stort värde även för köparna. Att inte tillåta icke-betalande medlemmar att lägga in annonser är till nackdel för betalande medlemmars möjligheter att hitta SAAB-prylar och dessutom ofta till humana priser. Rekommenderar att ni tänker igenom fråga en gång till.
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  5. #25
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Nu har ju Bollman redan svarat att om vi märker att detta har en såpass märkbar inverkan på antalet annonser att det avtar drastiskt så får vi ta oss en funderare igen. Först ska det testas. SEN kan det ratas.
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Nu har jag inte kollat vilket webbhotell ni använder, men inte fasen kostar det så mycket, emellan 10-1000Kr i månaden. Och när man är uppe på 2-300Kr så borde det mer än väl täcka detta forumets storlek. Har själv varit med och drivit CS server med forum och där pratar vi datatrafik, då är ett stelt forum inte direkt dyrt.

    Och idag om någon bor i storstad, så kan denna skaffa 1Gb anslutning, skaffa 2st skapliga datorer för 20K, och köra servern på detta. Då har man dessutom full kontroll på sina saker, och inte i händerna på samma sätt som man är på webbhotell.
    Senast redigerat av gazer3312 den 2013-12-10 klockan 21:54.

  7. #27
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det är en vackre tanke men fel på många sätt.
    För det första brukar det bryta rejält mot användarvillkoren för privat lina. Sen finns det inte alls samma typ av SLA på ett hemabbonemang som på en kommersiell tjänst (tänk efter hur kul folk skulle tycka det vore om forumet vore borta från nätet i en vecka om någon gräver av fibern in till huset...). Sen slipper vi bry oss i allt vad hårdvara heter med detta hotell. Jag har också haft servrar och älskat min hårdvara, men ju äldre man blir, desto mindre intresserad av att lösa den typen av problem blir man. Strulande hårdvara ger mig magsår numera.
    Att vi skall ha webbhotell (i detta fall har vi virtuella servrar), frågan är bara vad vi vill betala.
    Som det ser ut nu så kommer vi börja sälja annonsplats på forumet och bara det i sig kommer göra att bandbredd, datamängd och lagring inte längre kommer vara en issue.
    Faktum är att bandbredd i förhållande inte är så dyrt, det är ram som kostar och forumet drar en hel del minne för att mysql och php skall var rimligt rappa.

  8. #28
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    När kommer betalningsfunktionen via forumet komma igång tror ni?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #29
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Nej inte bara paypal gillar inte det alls, direkt betalning via banksidorna vore bättre

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Tyvärr är paypal en av få framkomliga vägar. För det första tar de humana avgifter (fast avgift per betalning som är rätt låg, tror det var 5:- och sen 3% av summan). Om man jämför med många banker så kostar det en massa att få tillgång till deras system och sen tar de minst lika höga siffror, om inte högre.
    För den som inte vill betala via PayPal kommer det att gå att betala in till PG-kontot precis som innan även i fortsättningen! Det kan då dock ta lite längre tid innan man aktiveras som betalande medlem här på forumet.

  11. #31
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den gamla webbservern hade ingen bildlagring mer än avatarer, max data/månad 50Gb betalade vi för, senaste månaden 75GB :/
    Nu har vi tagit ett steg upp och har 100GB/månad. Men vi har bara 30GB data på disken och 6GB internminne. Denna maskin hamnar på 800:- / månad.
    Det är rätt så dyrt att hyra datorkraft!
    Ni har flera gånger blivit erbjudna helt gratis hosting med egna dedikerade maskiner och fri bandbredd i fullt redundant serverhall, så jag måste säga att den kostnaden är något ni själva valt att ha.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #32
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Styrelsen har tagit ett beslut på att inte vara beroende av någon. Tidigare har klubben haft precis ett sådant avtal och när det sen skar sig lite så upplevde styrelsen det som en jobbig situation. Därför togs beslut på att anlita en helt oberoende tredje part för att hosta klubbens servrar.

  13. #33
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    När tror du paypal möjligheten är i drift??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #34
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Vi väntar fortfarande på paypal, tyvärr. Jag kommer inte ligga på latsidan så snart all formalia är på plats!

  15. #35
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Styrelsen har tagit ett beslut på att inte vara beroende av någon. Tidigare har klubben haft precis ett sådant avtal och när det sen skar sig lite så upplevde styrelsen det som en jobbig situation. Därför togs beslut på att anlita en helt oberoende tredje part för att hosta klubbens servrar.
    Så om jag skulle erbjuda er allt det jag nämnde ovan men fakturera er 800:- i månaden för det istället för att sponsra med det, då skulle det inte vara något problem?
    Jag skulle givetvis kunna följa ordinarie prislista om ni vill det, men då kan ni nog lägga på en nolla bakom nuvarande kostnad.

    Jag har lite svårt att förstå styrelsens resonemang om man tror att 800:- per månad på något vis garanterar en bättre driftsäkerhet än att bli sponsrad från ett högklassigt datacenter.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #36
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Så om jag skulle erbjuda er allt det jag nämnde ovan men fakturera er 800:- i månaden för det istället för att sponsra med det, då skulle det inte vara något problem?
    Jag skulle givetvis kunna följa ordinarie prislista om ni vill det, men då kan ni nog lägga på en nolla bakom nuvarande kostnad.

    Jag har lite svårt att förstå styrelsens resonemang om man tror att 800:- per månad på något vis garanterar en bättre driftsäkerhet än att bli sponsrad från ett högklassigt datacenter.
    Tror du missar det Bollis skriver:

    == >> "helt oberoende tredje part"

    Styrelsen vill alltså slippa hamna i en dålig diskussion med en medlem eller klubbsponsor här...

    Jmf det med att be din kompis måla om köket åt dig, eller om du låter en målare du inte har en relation med göra det istället.
    Jobbet kanske inte uppfyller dina önskemål, det drälldes färg överallt, eller slarvades, alltså det blev inte som du tänkte dig.
    Och din polare vill kanske inte ta på sig ansvaret att fixa till dina synpunkter, eller det blir jäkligt jobbigt att klaga på din polare.

    Vem är det lättast att bli förbannad på och driva igenom din vilja hos??

    Din polare (som du riskerar att tappa relationen med i såfall, trist) eller ett företag som du egentligen kan skita i efteråt??

    Jag förstår absolut att de vill handla hos en "helt oberoende tredje part", det är nog ingen kostnads eller driftsäkerhetsfråga i första hand.
    Det är en nog mer en affärsrelation och ansvarsfråga.


    Jag skulle aldrig handla billigt av en kompis på jobbet, eftersom jag inte vill blanda affärer och polare/släkt.
    Exakt samma sak.

    (Sedan var mitt exempel ovan bara ett rent fiktivit exempel, jag vet inte om det förra webbhotellet misskötte sig, eller om det bara var så att man hade olika syn på saker o ting)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  17. #37
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Tror du missar det Bollis skriver:

    == >> "helt oberoende tredje part"

    Styrelsen vill alltså slippa hamna i en dålig diskussion med en medlem eller klubbsponsor här...

    Jmf det med att be din kompis måla om köket åt dig, eller om du låter en målare du inte har en relation med göra det istället.
    Jobbet kanske inte uppfyller dina önskemål, det drälldes färg överallt, eller slarvades, alltså det blev inte som du tänkte dig.
    Och din polare vill kanske inte ta på sig ansvaret att fixa till dina synpunkter, eller det blir jäkligt jobbigt att klaga på din polare.

    Vem är det lättast att bli förbannad på och driva igenom din vilja hos??

    Din polare (som du riskerar att tappa relationen med i såfall, trist) eller ett företag som du egentligen kan skita i efteråt??

    Jag förstår absolut att de vill handla hos en "helt oberoende tredje part", det är nog ingen kostnads eller driftsäkerhetsfråga i första hand.
    Det är en nog mer en affärsrelation och ansvarsfråga.


    Jag skulle aldrig handla billigt av en kompis på jobbet, eftersom jag inte vill blanda affärer och polare/släkt.
    Exakt samma sak.

    (Sedan var mitt exempel ovan bara ett rent fiktivit exempel, jag vet inte om det förra webbhotellet misskötte sig, eller om det bara var så att man hade olika syn på saker o ting)
    Jag kanske inte klargjort det i just den här tråden, men sponsringserbjudandet kom givetvis från ett extremt seriöst hostingföretag. Det är ju knappast så att jag som privatperson driver något eget datacenter.
    Detta handlade alltså om ett erbjudande om fri hosting på dedikerade servrar i ett fullt redundant datacenter, värt betydligt mer än dom 800:- per månad som klubben nu betalar. Jag kan inte se varför det skulle vara svårare att klaga hos detta företag än hos vad det nu är för företag som idag driver forumets servrar.

    Eller drar ni slutsatsen att klubben på något vis skulle bli en mindre prioriterad kund eftersom dom är sponsrade?
    Märklig logik i sådana fall, skulle väl snarare tro att det är tvärtom.

    Men hursomhelst, styrelsen bemödade sig inte ens om att svara på erbjudandet trots upprepade förfrågningar, och jag tvivlar på att erbjudandet kvarstår. Till och med företag som är villiga att sponsra med tusentals kronor i månaden ledsnar när dom inte ens får ett svar på några år.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #38
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag kanske inte klargjort det i just den här tråden, men sponsringserbjudandet kom givetvis från ett extremt seriöst hostingföretag. Det är ju knappast så att jag som privatperson driver något eget datacenter.
    Detta handlade alltså om ett erbjudande om fri hosting på dedikerade servrar i ett fullt redundant datacenter, värt betydligt mer än dom 800:- per månad som klubben nu betalar. Jag kan inte se varför det skulle vara svårare att klaga hos detta företag än hos vad det nu är för företag som idag driver forumets servrar.

    Eller drar ni slutsatsen att klubben på något vis skulle bli en mindre prioriterad kund eftersom dom är sponsrade?
    Märklig logik i sådana fall, skulle väl snarare tro att det är tvärtom.

    Men hursomhelst, styrelsen bemödade sig inte ens om att svara på erbjudandet trots upprepade förfrågningar, och jag tvivlar på att erbjudandet kvarstår. Till och med företag som är villiga att sponsra med tusentals kronor i månaden ledsnar när dom inte ens får ett svar på några år.
    Kan det möjligtvis vara så att du på något sätt har med det här datacentret att göra?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #39
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Nu är snart det nya året här, men nya betalningsvägar har inte tagits i bruk och man har inte påminnt nuvarande medlemmar om att betala för fortsatt medlemskap.
    Om det är som det varit hittills så kan jag ju betala in via banken men räkna med att det tar en månad innan jag får något medlemskort och därmed i teorin stå utan rabatter i princip hela januari bara för att jag har väntat nya lösningen för att betala.

    Ska man vänta på paypal-lösningen eller betala på klassisk manér för att fortsätta vara medlem?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Kan det möjligtvis vara så att du på något sätt har med det här datacentret att göra?
    Spelar det någon roll om en medlem äger ett företag som är med och sponsrar ?
    Eller om jag vänder på frågan, är en sponsor inte välkommen som medlem ?

    Jag tycker idén med att begränsa annonserandet till endast betalande medlemmar känns lite krystat i jakten på "morötter" som ska få fler att bli medlem i klubben.
    Tror det är fler än jag som upplever säljtorget som en ganska värdelös säljkanal mest pga man ytterst sällan lyckas sälja något via forumet. Om det beror på ointressanta prylar, höga priser eller fel/begränsad kundkrets kan man alltid spekulera i men faktum är att via Tradera brukar det mesta försvinna förr eller senare.
    Tror helt enkelt inte man får några fler medlemmar utom möjligen någon "proffssäljare" av att begränsa annonserandet. Däremot är risken uppenbar att torget minskar ännu mer.

    För att öka medlemsantalet tror jag mer på utvecklig av klubbaktiviteter och rabatter.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Fler på forumet med en förserie MY05 9-3SS 1.9TiD
    Av Volvoknegarn i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 16:17
  2. värva medlemmar till Stcs
    Av AndersM i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 10:20
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 00:25
  4. TurboTrycket: Fråga till alla medlemmar i STCS ...
    Av Mr Dezent i forum TurboTrycket
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 16:11
  5. Har STCS-medlemmar rabatt på SDCC?
    Av Torlejf i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-21, 22:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •