Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Diskutera forumets sökfunktion här

Hybridvisning

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Diskutera forumets sökfunktion här

    Det nya forumet har ett sökindex som verkar bättre än det gamla (svårt att bli sämre iaf).

    För att sökningarna skall bli effektiva begränsar man kortaste ord man kan söka på och längsta ord, i antal tecken.
    Det gamla forumet hade bara minimilängd och det var satt till 4 tecken varför man inte kunde söka efter 9-3, 9-5 osv.
    Detta forum har även en övre gräns för ordlängd, samt att den har den smarta funktionen att man kan inkludera kortare ord som man vill kunna söka på trots begränsningen i ordlängd.

    Nuvarande inställningar är att kortaste ord är 4 tecken och längsta är 20.
    Dessa ord är inkluderade, trots att de är kortare:
    9-2 9-3 9-4 9-5 9-7 92 93 95 96 99 90 900 v4 v6 t5 t7 t8

    I denna tråd kan vi då diskutera om det är fel ord, kortare än 4 tecken som skall inkluderas, samt vilka ordlängder som skall vara våra gränser. Jag kan tycka att 20 tecken är i mesta laget, jag skulle kunna tänka mig 15. Har ni några bra förslag på ord som skulle falla bort ur sökbarheten då?
    Sökningarna kan också snabbas upp om vi höjer lägsta talet. Skulle vi höja till 5 tecken så måste ju 9000 inkluderas i listan, men hur är det med andra, bra ord att söka på? Man vill inte att inkluderingslistan blir galet stor den heller!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Att optimera sökfunktioner kan nog vara lite krångligt, beroende på belastning och innehåll. Vet inte om jag gör fel, men t.ex. fungerar ej 9-3 eller 9-5. Ett vanligt knep, det kan ju röra sig om andra korta ord (i datorsammanhang t.ex. IBM), är att lägga till en asterisk, *, d.v.s. 9-3*, men det kan ge högst oväntat resultat.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Vi testade det där innan. Jag _tror_ det ligger till så här:
    Söktjänsten vet att kortaste sökord är 4 tecken.
    Jag har en undantagslista med kortare ord som tillåts indexeras.
    När du komponerar en sökfråga och postar den så kontrolleras dess innehåll (kanske mest för att undvika injection och sånt) och om sökordet då är kortare en kortaste sökord enligt index (4) så ignoreras sökningen.
    Om man däremot söker på något mer ord som är 4 tecken eller längre så accepteras frågan, och då funkar undantagen.

    Om du söker på saab 9-3 så funkar det finfint, men om du bara söker på 9-3 så ignoreras frågan.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Ja just det; kom på det sedan (utifrån erfarenhet i andra forum) att det även kan handla om delar av uttryck, som du säger.

    Något som jag däremot inte förstod finessen med hos vBulletin, under Avancerad sökning, var att dela upp på två flikar "Sök enskild innehållstyp" och "Sök flera innehållstyper".

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Just nu spelar det ingen roll. I framtiden kommer det kanske spela roll
    Det finns som du ser blog, forum och CMS. CMS är det som kommer ha hand om klubbens hemsida i framtiden, vi kommer alltså flytta in den i forumprogramvaran och integrera. Och, blogg är ju helt enkelt om/när vi tillåter användare att ha bloggar här på forumet.

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Det som skulle kunna falla under kortare ord är väldigt vanliga förkortningar.
    Exempelvis mv för magnetventil, tk för tändkasset osv. Finns ju en hel del förkortningar som vi "saab-folk" gärna slänger oss med.

    XWD för fyrhjulsdrivna bilar är väl också en beteckning som kan vara lämpligt att kunna ha med i sökningar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Firar lite jul... skall genast återgå till forum-jobbet
    Imorrn, kanske...

  8. #8
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Firar lite jul... skall genast återgå till forum-jobbet
    Imorrn, kanske...
    Ta't lugnt...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    jobbas det något med forumets sökfunktion??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    ?? .
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ja, lite. Det är en lite klurig övervägning, och vi måste nog bygga index under en tid med lite folk på forumet.
    Vi måste snart göra en totalbackup också vilket tar tid så kanske skulle vi kunna samordna det.
    Hur går det med listan med 3-bokstäversförkortningar?

  12. #12
    Grundladd Odes avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127
    Medlem#
    9525
    Hej, skulle söka en del nu och en sak som skulle underlätta för mig är om man kunde välja i vilken del av forumet man söker i. Jag har ett missljud från CDn (tror jag) och min instinkt är att gå in under "Ljud och elektricitet" som innehåller 1004 sidor med inlägg. Lite tradigt att trockla sig igenom... Då dyker vi på sökfunktionen istället men tyvärr ger den träffar från alla delar av forumet, borde räcka med "radio buttons" som indikerar vilken del av forumet man vill söka på, inte bara "forumet" generellt? Vet inte om det går men en annan sak vore ju att man skulle kunna söka inom sökresultatet... Jag vet inte mycket om de här verktygen och jag vet att folk jobbar ideellt så jag förväntar mig inte massor utan mer som "tips inför framtiden".

    I övrigt - tack för att ni håller liv i forumet. :-)

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Om du använder fliken "Sök enskild innehållstyp" istället under avancerad sökning, så kan man där speca vilken forumdel man vill söka i.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ett annat tips är att gå in i forumet man vill söka i, sen klicka längst upp till höger: "Sök i forum" så söker man bara i just det forumet.
    Samma länk byter namn till "Sök ämne" när man är inne i en tråd som gör att man då kan söka efter inlägg i den aktuella tråden.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ett annat tips är att gå in i forumet man vill söka i, sen klicka längst upp till höger: "Sök i forum" så söker man bara i just det forumet.
    Samma länk byter namn till "Sök ämne" när man är inne i en tråd som gör att man då kan söka efter inlägg i den aktuella tråden.

    Hur funkar detta? Antar att den använder samma index så att endast de 3-staviga kombinationer som finns i listan träffas för ibland för man träff och ibland inte.

    Exempel: i T7 Suite-tråden skulle det t.ex. vara bra om det gick att söka på BDM



    Och jag undrar också "Hur går det med listan med 3-bokstäversförkortningar?"
    Finns den tillgänglig så man kan se vilka 'ord' som finns?
    Och var ansöker man om önskemål om att lägga till nya ord?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Bra tips, bollman! Alla dom möjligheterna hade inte jag koll på.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Sökning och indexering är ungefär lika jobbiga ämnen som spam-filter.
    Många stora företag med hundratals och tusentals anställda gör inget annat än bygger sökmotorer.

    Även om det går att använda avancerad sökning, asterisk, citationstecken m.m. så inbillar jag mig att det sällan är sånt som vårt lata människosläkte vill lära sig eller hålla på med, annat än när det kniper.
    Nya medlemmar blir ofta uppmanade att lära sig använda sökfunktionen - vilket är bra den dagen man behöver hitta tråden om något specifikt och vet hur man ska göra.
    Men ännu bättre vore ju om det var lättare att få bra sökresultat utan att behöva lära sig forumets sökfunktion.
    Det är lite som när man ska skruva i garaget och får börja med att leta verktyg - man tröttnar och väljer kanske den enklare utvägen istället, att skapa en ny tråd. Dessutom är det ju oftast lättare (och vanligt förekommande) att andra användare som svarar i tråden själva plockar fram rätt tråd och klistrar in länken. Det ända som då har hänt är att frågeställaren fått svar, men eftersom han/hon själv inte grävt fram svaret så har man nog inte heller lärt sg hur man ska göra. Så då var det inte så mycket vunnet.

    Nu är det ju inte så att sökfunktionen är dålig, väljer man avancerad sök och alternativet "endast i rubriker" så får man genast mycket bättre resultat.
    Men jag tror att alla skulle tjäna på att göra vägen till relevant information så kort som möjligt.

    Jag slänger ur mig en idé här, och det har säkert sagts förut:

    Gör så att sökrutan i forumets övre högra hörn skickar sökningen till t.ex. DuckDuckGo, Google, Bing eller liknande (med tillägget site:forum.saabturboclub.com så klart).
    Jag är 110% säker på att de som söker för första gången eller har lite bråttom/är otåliga kommer att få mer relevanta resultat på det viset, och då slipper moderatorer och andra välvilliga ständigt påpeka "sök" följt av "jag försökte" och "du måste göra si och så, tungan rätt i mun" osv...

    Och vill man söka med forumets interna sökmotor finns fortfarande Avancerad sökning en knapptryckning bort (som vanligt).
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-10-22 klockan 19:37.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Nu är det ju inte så att sökfunktionen är dålig, väljer man avancerad sök och alternativet "endast i rubriker" så får man genast mycket bättre resultat.
    Men jag tror att alla skulle tjäna på att göra vägen till relevant information så kort som möjligt.

    Jag slänger ur mig en idé här, och det har säkert sagts förut:

    Gör så att sökrutan i forumets övre högra hörn skickar sökningen till t.ex. DuckDuckGo, Google, Bing eller liknande (med tillägget site:forum.saabturboclub.com så klart).
    Jag är 110% säker på att de som söker för första gången eller har lite bråttom/är otåliga kommer att få mer relevanta resultat på det viset, och då slipper moderatorer och andra välvilliga ständigt påpeka "sök" följt av "jag försökte" och "du måste göra si och så, tungan rätt i mun" osv...

    Och vill man söka med forumets interna sökmotor finns fortfarande Avancerad sökning en knapptryckning bort (som vanligt).
    Nja, jag är inte speciellt förtjust i den idén. Jag ser då hellre att man alltid söker med avancerad sökning med enskild innehållstyp, då är sökmöjligheterna väldigt tydliga.
    Och detta i kombination med att jobba på undantagslistan för korta sökord

    Genom att använda extern sökmotor så förlorar man ju som jag skrev i denna tråd
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det finns faktiskt fördelar med forumets egna sökning när man väl lär sig den (och man behöver öva för det är inte helt användarvänligt)
    Google skjuter brett och träffarna blir därefter
    Anpassad sökning med Google: -> Länk

    Avancerad sökning på forumet har fördelar: -> Länk
    Sök bara bland trådar som lösts - prefix [LÖST]
    Sök på taggar
    Sök bara i viss/vissa specifika forumgrenar
    Sök med given ålder på inlägg
    Sök inlägg från användare X
    Sök trådar startade av X
    Eller en kombination av dessa!

    Nackdelar finns och det är bl.a. att alla korta 'ord' med vissa undantag ej accepteras eftersom indexeringen av forumet ökar drastiskt om alla 'ord' skall indexeras.


    Enda fördelen jag ser är att just hitta korta sökord.
    Och använder man extern motor är mitt underhållsarbete med taggar helt bortkastad tid

    En guide i hur man söker med forumets motor eller extern kan ju tillfredsställa båda önskemålen!?

  19. #19
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag ser då hellre att man alltid söker med avancerad sökning med enskild innehållstyp, då är sökmöjligheterna väldigt tydliga.
    Sökmöjligheterna är lite tydligare, men resultaten är oftast mycket bättre hos DDG/Google/Bing, och konstigt vore det annars.
    Om "avancerad sök" blir standard föreslår jag att man också får resultaten i inläggsformat istället för som trådar. Det liknar andra sökmotorers resultat mer. Fördelen är att man får en summering av inlägget med fokus på just de sökord man använt, vilket ger möjlighet att snabbt scanna av sammanhanget, precis som man är van vid med en sökmotor.
    Edit: fel av mig, forumet justerar inte utdraget från inläggen på samma sätt som de större sökmotorerna (det är de första X hundra tecknen som visas, och inte sammanhanget runt sökorden). Så ytterligare en sak som är bättre än forumets sökfunktion.
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Genom att använda extern sökmotor så förlorar man ju som jag skrev i denna tråd
    Genom att använda den interna sökmotorn som den är konfigurerad just nu i standardsök, vilket är vad jag gissar att i stort sett alla nya användare kör med (om de ens söker), så missar man allt detta plus mer relevanta resultat.
    En del av problemet är att om man söker på "vevhus" (utan citationstecken) så inkluderas automatiskt "vevhus*" i sökningen hos DDG/Google/Bing medan forumet söker ordagrant på just "vevhus" och inte matchar t.ex. "vevhusventilation". Ett annat exempel är särskrivningar, sökning på "turbo tryck" (återigen utan citationstecken) tas ordagrant av forumet men hanteras som en särskrivning av de andra.
    Detta ger så klart stora skillnader på resultatet och är bara två exempel.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och använder man extern motor är mitt underhållsarbete med taggar helt bortkastad tid
    Ska vi göra en uppskattning på hur ofta du tvingas hänvisa till regler om att söka, titta i FAQ osv för att folk inte hittat vad de sökt efter?

    En annan sak man kan göra för att ytterligare underlätta och styra besökare mot att just söka är att göra som Biltema. Kolla hur sökrutan är placerad på deras sida, och vad det står i den.
    En solklar uppmaning om att "här börjar du!".
    Screen Shot 2017-10-22 at 21.38.15.jpg

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Förslaget är alltså att komplettera detta mycket bra forum med en informativ hemsida.
    Ingen dålig idé, men rätt omfattande och därför svårare att få till (om nu inte klubben har väldigt mycket pengar och vill betala någon för jobbet)...
    En wiki är en lösning som fungerar bra i andra sammanhang.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-10-22 klockan 22:02.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Sökfunktionen är INTE bra eftersom det är så svårt för användaren att hitta.

    Det är så av två(2) huvudsakliga orsaker. Den ena är att själva sökfunktionen ÄR dålig. Den andra är att informationen inte är tillräckligt väl organiserad.

    En första enkel förbättring är att man kopierar ut all statisk information och lägger den direkt på hemsidan, alltså utanför forumet.

    Exempel:
    - Hur mycket olja man skall fylla i motorn vid ett normalt oljebyte är statisk information.
    - Vilken olja Saab rekommenderade är oxo statisk information.
    - Vilken olja man skall fylla vid nästa oljebyte är inte statiskt. Det passar utmärkt att diskutera i ett forum.

    Förslaget är alltså att komplettera detta mycket bra forum med en informativ hemsida.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Sökfunktion
    Av Kazper i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 23:20
  2. Hundmänniskor se hit, diskutera m.m.
    Av hammarslag i forum Off Topic
    Svar: 254
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 23:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •