Sidan 12 av 30 FörstaFörsta ... 2101112131422 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 582

Ämne: Tråden om STCS nya forum. Posta hittade problem och ändringsförslag här!

  1. #221
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567
    Oj, nu låter jag kanske lite otrevlig här. Jag ber om ursäkt för det, men det är en fantastisk funktion som jag aldrig sett saknas på något annat forum.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #222
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Just vad gäller skillnaden mellan nya inlägg och olästa inlägg, så håller jag fullständigt med Travis. Jag tycker det är helt värdelöst med funktioner för nya inlägg. Jag använder alltid funktioner för olästa inlägg.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #223
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Såg att "Nya inlägg", getnew, visar nu samtliga resultat; d.v.s. flera sidor, om aktuellt.

    Tack.

  4. #224
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    I förra forumet kunde man trycka på en knapp som visade sig när det fanns nya, för mig olästa inlägg, så kom man till det första inlägget som jag inte läst.
    Vet inte om vi talar om samma sak, men i ett forum kan man, för trådar med nya inlägg sedan sist, klicka på den lilla symbolen: (firstnew).

    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Som det är nu är det jätteförvirrande och dåligt tycker jag. Om så gott som alla trådar är markerade som lästa så är det dela svårt att veta vilka trådar som är nya för mig, men framför allt så vill jag veta om det skrivits nya inlägg sedan jag läste tråden sist.
    I tråden kan man, som flera säkert känner till, även se på symbolen innan datum och tid, till vänster, om det är ett nytt inlägg. Vitt indikerar tidigare läst, eller i vart fall att det fanns där vid senaste besöket till tråden (postdateold). Ljusblått indikerar nytt inlägg (postdatenew). Länken firstnew hoppar dit, men om man valt annan länk till tråden, så kan man alltså se det på symbolen intill datumet.

    Sedan är det lite problematiskt att trådar markeras som lästa; får väl behålla alla kakor och aldrig logga ut, eller bli inaktiv.

    Ett annat litet problem med vBulletin, enligt mig, är att trådens ämne inte upprepas i alla inlägg; somliga skriver, tro det eller ej, en del väsentlig information där (för 20-30 år sedan kanske det hade varit bra för att spara bandbredd i e-postlistor).

  5. #225
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Tripod Visa inlägg
    Vet inte om vi talar om samma sak, men i ett forum kan man, för trådar med nya inlägg sedan sist, klicka på den lilla symbolen: (firstnew).


    I tråden kan man, som flera säkert känner till, även se på symbolen innan datum och tid, till vänster, om det är ett nytt inlägg. Vitt indikerar tidigare läst, eller i vart fall att det fanns där vid senaste besöket till tråden (postdateold). Ljusblått indikerar nytt inlägg (postdatenew). Länken firstnew hoppar dit, men om man valt annan länk till tråden, så kan man alltså se det på symbolen intill datumet.

    Sedan är det lite problematiskt att trådar markeras som lästa; får väl behålla alla kakor och aldrig logga ut, eller bli inaktiv.

    Ett annat litet problem med vBulletin, enligt mig, är att trådens ämne inte upprepas i alla inlägg; somliga skriver, tro det eller ej, en del väsentlig information där (för 20-30 år sedan kanske det hade varit bra för att spara bandbredd i e-postlistor).
    Problemet är att om någon skriver ett inlägg kl 12:00 och jag loggar in 15:00 så har forumet bestämt att under dessa timmar så måste jag ha varit inloggad och redan läst detta inlägg. Så när jag loggar in så står det att det inte finns några nya inlägg.
    Det tycker jag är smått irriterande.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #226
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Jag håller med om att det inte är tillfredsställande. Kakor eller ej, forumet tycks ha koll på när man var aktiv senast, det syns enklast i profilen. Det säger förvisso inget om vad man hade läst, av det som existerade då; men man kan gärna inte ha läst trådar och inlägg som skapades efter att man senast var aktiv (behåller jag kakorna och läser ett nytt inlägg utan att vara inloggad, så förblir det läst även efter inloggning).

  7. #227
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Du är medveten om att "pizzahak" eller "pizzahaket" ger en sökträff på detta forumet? Det är ditt inlägg.
    Vore intressant att läsa om detta hat mot det jag var med och gjorde.

    Fö. är det alltid kul med uppdateringar, en fråga bara: Är det bara jag som upplever att "sverige" är fel svar på frågan när man återställer sitt lösenord? Nu menar jag inte att landet är fel utan hur man skriver det. När man sedan försöker testa andra varianter och den cachar att jag svarat fel gjorde det mig lite lätt frustrerad.

    edit: Varför finns det en "Svara" vid varje inlägg och en separat med "Svara med citat"? Jag klicka på svara i tron att jag svarade på ett inlägg och inte tråden. Detta känns väldigt opedagogiskt.

  8. #228
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det skall inte finnas några länkar till victor kvar.
    Förutom den du har i din signatur till FAQ? :P
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  9. #229
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Citat Ursprungligen postat av redbull Visa inlägg
    Du är medveten om att "pizzahak" eller "pizzahaket" ger en sökträff på detta forumet? Det är ditt inlägg.
    Vore intressant att läsa om detta hat mot det jag var med och gjorde.

    Fö. är det alltid kul med uppdateringar, en fråga bara: Är det bara jag som upplever att "sverige" är fel svar på frågan när man återställer sitt lösenord? Nu menar jag inte att landet är fel utan hur man skriver det. När man sedan försöker testa andra varianter och den cachar att jag svarat fel gjorde det mig lite lätt frustrerad.

    edit: Varför finns det en "Svara" vid varje inlägg och en separat med "Svara med citat"? Jag klicka på svara i tron att jag svarade på ett inlägg och inte tråden. Detta känns väldigt opedagogiskt.
    Japp, jag vet att du gjorde det, och "pizzahaket" var vår tidigare ordförandes benämning som tydligen(? jag vet inte) styrelsen ställde sig bakom, för från början var hela uppdraget att omedelbart göra om utseendet. Fullt så illa tyckte nog inte jag heller att det var, men så beskrevs det för mig när jag började gigget som IT-ansvarig. Det kan mycket väl vara så att det handlade mer om gnisslet mellan ordförande och tidigare forumansvarig som vädrades där, jag är inte helt säker på att det stod klart för styrelsen att det var du och inte root som låg bakom utseendet.

    Felstavat sverige skall det nog inte vara. Den skall godkänna både versal och icke versal början och även vissa utrikiska varianter. (Dubbelkollade nu och alla varianter är korrekt stavade... så vitt jag kan iaf ).

    Svara vid varje inlägg finns för att vBulletin kan köras i trådat läge. Då kommer varje inlägg som får ett svar att hamna som en separat tråd. Tanken är god, men jag har aldrig riktigt vant mig vid det läget. Du kan ställa om i dina inställningar. Om man då svarar ett inlägg en bit in i tråden så kommer det se ut som ett svar till just det inlägget, inte hamna sist i tråden. Om folk kunde lära sig svara på rätt inlägg och inte bara på det senaste postade så skulle det bli väldigt bra och lättläst, men tyvärr så lär det nog aldrig hända. Men prova gärna att slå om till trådar läge och titta, jag hade gärna kört så själv, om bara folk hade svarat rätt. Någon som känner för en utbildningsinsats?

  10. #230
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    Förutom den du har i din signatur till FAQ? :P
    En skammens rodnad infinner sig och blamaget rättas omedelbums

  11. #231
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Japp, jag vet att du gjorde det, och "pizzahaket" var vår tidigare ordförandes benämning som tydligen(? jag vet inte) styrelsen ställde sig bakom, för från början var hela uppdraget att omedelbart göra om utseendet. Fullt så illa tyckte nog inte jag heller att det var, men så beskrevs det för mig när jag började gigget som IT-ansvarig. Det kan mycket väl vara så att det handlade mer om gnisslet mellan ordförande och tidigare forumansvarig som vädrades där, jag är inte helt säker på att det stod klart för styrelsen att det var du och inte root som låg bakom utseendet.
    Så kritiken kom alltså från styrelsen, inte användarna? Samma styrelse vars närvaro på forumet är i princip obefintlig med få undantag?
    Ska jag vara ärlig så känns det inte helt ok att någon form av personlig vendetta styrelsemedlemmar emellan påverkar oss användare i denna utsträckning.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #232
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Så kritiken kom alltså från styrelsen, inte användarna? Samma styrelse vars närvaro på forumet är i princip obefintlig med få undantag?
    Ska jag vara ärlig så känns det inte helt ok att någon form av personlig vendetta styrelsemedlemmar emellan påverkar oss användare i denna utsträckning.
    Kortfattat så kan jag säga att den version av händelserna bakåt i tiden som bollman försöker förmedla är milt sagt "grovt missvisande". Mer än så tänker jag inte lägga mig i här, men tycker ändock att det är jävligt tråkigt att läsa dessa saker.

    Baserat på det så skulle jag bli hemskt glad om ni kunde sluta med smutskastningen och bortförklaringarna åt olika håll och istället prata ihop er, blicka framåt och fokusera på hur ni ska ta forumet och framför allt klubben framåt från där man befinner sig idag.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  13. #233
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Den diskussionen kan vi ta någon annanstans. I stort sett _ingen_ som var delaktig i det där är längre närvarande i någon ledande position så det i sig är ju liksom fullständigt överspelat.

    Att bytet av forumprogramvara i slutändan blev av hade betydligt mer med funktionalitet i forumet som vi inte med enkla medel kunde åstadkomma med den gamla programvaran att göra (betalningar, medlemsregister, klubbshop, inbyggt CMS, med "godis" till betalande, osv) än någonsin själva utseendet.

    Vad sen gäller redbulls look till förra forumet så minns då jag rätt klart att den var minst sagt omdiskuterad när den ersatte det gamla gul/gröna utseendet. Det gröna hängde med några år, redbulls har hängt med ganska många år och nu är det samuelf som står för förändringen.

    Här någonstans 2001 började STCS med ett fint forum:
    http://web.archive.org/web/200107201...turboclub.com/

    Så här såg det ut från mitten av 2003 när forumet flyttade till phpBB2:
    http://web.archive.org/web/200306091...pbb1/index.php

    I oktober 2008 byttes det till redbulls look i samband med flytten till phpBB3:
    http://web.archive.org/web/200810281...turboclub.com/

    Och nu då i december 2013 byter vi till nuvarande look av samuelf i samband med flytten till vBulletin4.

    Fjärde utseendet på 12 år känns ju inte som att vi byter för ofta...

  14. #234
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Citat Ursprungligen postat av root Visa inlägg
    Kortfattat så kan jag säga att den version av händelserna bakåt i tiden som bollman försöker förmedla är milt sagt "grovt missvisande". Mer än så tänker jag inte lägga mig i här, men tycker ändock att det är jävligt tråkigt att läsa dessa saker.
    Jag vet inte att det handlar om någon "version" överhuvudtaget, jag försöker låta bli att prata om det så långt det är möjligt.

    Jag blev ombedd att ta över efter dig när du slutade, det var premisserna. Vad jag sen fick höra om hur det gått till när du slutade har jag ingen som helst möjlighet att verifiera sanningen i, och jag har hört betydligt fler än 2 versioner.

    Jag har ingen som helst lust att diskutera det hela, för jag var liksom aldrig inblandad i vad som än hände, men har fått ta betydligt mer skit från väldigt många håll än vad jag egentligen har lust med. Att jag nämnde "pizzahaket" var möjligen onödigt, men hade ingen värdering från min sida. Så som det framställdes mig var det en betydligt mer utbredd åsikt än vad som tydligen är fallet. Felaktigt antagande av mig.
    Senast redigerat av bollman den 2013-12-16 klockan 19:21.

  15. #235
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Något helt annat. Jag råkade ut för att vissa lästa inlägg var markerade som olästa när jag kom hem ikväll och som jag vet att jag har läst under dagen. Och jag läser alltid inlägg som inloggad och inte som gäst. Det verkar ju onekligen som vår vän vBulletin har lite svårt att avgöra när saker ska vara lästa och inte. Tidigare var det saker som blev lästa automatisk och nu tvärtom.

    Jag tycker det är väldigt enkelt. Läser jag nya inlägg i en tråd ska dom markeras som lästa, eller om jag avsiktligen makerar ngt som läst. Har jag inte läst dom ska dom fortfarande vara markerade som olästa. Och detta helt oavsett sessionstider eller när jag läst dom. Det ska användaren inte behöva hålla reda på. Ska det vara så svårt att få det rätt???

    Observera att jag enbart pratar om lästa/olästa inlägg, inte nya versus gamla inlägg eftersom jag aldrig använder dom funktionerna.
    Senast redigerat av Vfr den 2013-12-16 klockan 21:08.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #236
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har ingen som helst lust att diskutera det hela, för jag var liksom aldrig inblandad i vad som än hände, men har fått ta betydligt mer skit från väldigt många håll än vad jag egentligen har lust med.
    Jag hoppas verkligen att min kritik inte framstår som något försök att smutskasta eller klanka ner på någon, så är verkligen inte fallet.
    Jag har enorm respekt för det jobb ni lägger ner, och är evigt tacksam för att ni tar er tid att göra det.
    Men, ser jag utrymme för förbättringar så påpekar jag det. Jag är medveten om att jag ibland kan vara lite hård i tonen, men det är absolut inte med avsikt att förolämpa eller kritisera någon, det är bara sån jag är.
    Tar någon illa upp så säg gärna till så är jag den första att be om ursäkt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #237
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Du har inget att frukta! Kritik har jag _inga_ problem med och jag är tillsatt av klubben att utveckla forumet på bästa möjliga sätt, varför skulle jag inte lyssna??? Lay it on me! Kom igen med allt som behöver förbättras, jag skall göra mitt bästa för att lösa det!
    Det finns ett gammalt "tjafs" som bubblar upp till ytan ibland och som jag inte har någon del i mer än att jag i ett svagt ögonblick tackade ja till uppdraget jag nu har.

  18. #238
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Åkej, vad gäller trådläsningen så har jag nu i grunden ändrat hur forumet sparar vilka trådar och inlägg ni läst. Fungerar det inte nu så...

    Nu sparas varje användares aktivitet i varje tråd och inlägg i databasen! Säger nu forumet att ni läst en tråd så måste ni faktiskt ha åtminstone "rullat" förbi inlägget

  19. #239
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567
    Härligt, bollman! Ska med nöje testa denna funktion!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  20. #240
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Det ser ut att fungera bra, bollman. Samtliga trådar efter uppgraderingen är markerade som olästa; loggar jag in och läser en av dessa, och sedan loggar ut, raderar cache och kakor, och sedan loggar in igen så förblir den lästa tråden markerad som läst. Tack för arbetet som du och övriga lägger ned.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Säger nu forumet att ni läst en tråd så måste ni faktiskt ha åtminstone "rullat" förbi inlägget
    Nu kvarstår väl endast den tidigare så populära ursäkten bland höga befattningshavare att "det inte stämmer med min minnesbild".

Liknande ämnen

  1. Posta blocketannonser (och liknande) i denna tråd
    Av TD04 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3156
    Senaste inlägg: 2024-04-07, 13:23
  2. STCS forum är bäst..
    Av Purex i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 08:53
  3. Nytt utseende på STCS forum och hemsida
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 21:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •