Sidan 11 av 30 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 582

Ämne: Tråden om STCS nya forum. Posta hittade problem och ändringsförslag här!

  1. #201
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Noterade ett mindre problem, med en felaktig länk; som märkligt nog resulterade i att jag loggades ut.

    Det ovanliga resultatet berodde i det här fallet på hur jag hade valt att hantera kakor.
    Somliga accepterar alla kakor, andra vitlistar (för session eller permanent), ytterligare några tömmer efter varje session etc. Sedan har vi det här med "kom ihåg mig".

    Jag hade visst, i ett anfall av experimentlusta, ändrat vitlistningen häromdagen (från saabturboclub.com till forum.saabturboclub.com). Inga problem, med ett undantag. Länken till underforumet för forumfrågor i den gula notisen högst upp på sidan är:
    http://victor.saabturboclub.com/foru...at-Ris-amp-Ros
    Indexsidans länk till samma underforum är:
    http://forum.saabturboclub.com/forum...at-Ris-amp-Ros

    Har man då inte en kaka för victor så loggas man ut.

    En följdfråga; vad är tidsgränsen för inaktivitet, när blir man utloggad?

  2. #202
    Sugmotor 5tefans avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det var nog bara ett feltänk i rättigheterna. Nu skall det inte finnas någon begränsning i antalet bilder, men ni skall inte kunna ladda upp bilder till servern, bara länka in bilder?
    (gillar din avatar! )
    Exakt, länka bilder var det jag tänkte på.
    Kanon!
    Hehe tackar!

  3. #203
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Ni som har kakor eller länkar till victor var nog ni som var inne på forumet innan det var officiellt släppt Så, jag tror att en utrensning av cachen kan vara nödgad där. Det skall inte finnas några länkar till victor kvar.

  4. #204
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ni som har kakor eller länkar till victor var nog ni som var inne på forumet innan det var officiellt släppt Så, jag tror att en utrensning av cachen kan vara nödgad där. Det skall inte finnas några länkar till victor kvar.
    Jodå, jag hade sådana kakor (av orsak som du nämnde) en gång när det begav sig för några dagar sedan (men jag loggade då aldrig in), och då innehöll vitlistan "saabturboclub.com", vilket var orsaken till flera olika kakor (saabturboclub.com, forum.saabturboclub.com, victor.saabturboclub.com), men jag hade sedan rensat. Flera gånger dessutom; är flitig med CCleaner.

    Min poäng var en felaktig länk, som jag råkade upptäcka på ett märkligt vis. Att en vitlista för kakor som endast accepterar kakor från forum.saabturboclub.com (och därmed även högre upp, saabturboclub.com) exkluderar kakor avseende victor.saabturboclub.com är i sig inte så konstigt. Min poäng var inte att jag nu fick, med den vitlistan, eller hade, kakor för victor; utan en länk, och de står ni för.

    Länken som jag nämnde ovan, i det gula notisfältet, hade jag aldrig använt tidigare, utan den i indexlistan (förstasidan på forumet).

    När jag då, med rensad cache och raderade kakor (och med en vitlista som accepterar forum.saabturboclub.com) besöker forumet och loggar in, blir inloggad, och sedan klickar på länken som jag nämnde så finns ingen kaka för victor, och min status blir icke inloggad (då som du vet protokollet HTTP är "stateless" och vi behöver våra kakor).

    Om jag hade behållit, eller när jag nu testar med att ändra tillbaka, min vitlista till saabturboclub.com så får jag en kaka för allt möjligt, inklusive victor, och jag förblir inloggad. Men då hade vi kanske inte funnit den felaktiga länken.

    Du tänkte inte på att titta efter (på nämnda länk, högst upp på varje sida)? I sann Aristoteles anda (brukar sägas att han tänkte att män har fler tänder än kvinnor, men brydde sig inte om att titta efter).

    P.S. Märkte tidigare att efter någon längre tids inaktivitet blev man utloggad; det var min fråga, vid sidan av tipset; är det 60 minuter eller där omkring?

  5. #205
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137
    För första gången inne på nya forumet i dag och kan bara ge ros till Bollman & co. Allt det jag behöver verkar funka utan problem, så grattis och en ryggdunk från en forum newbie
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  6. #206
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Konstaterade nu (lite för sent) när jag skulle rensa bland mina PM att det inte räcker att spara undan inkorgen, skickat behövs också. (I alla fall i mitt fall.)

    Hur som helst, för att skapa lite ordning och göra en "nystart" har jag flyttat de återstående 50 gamla meddelandena i inkorgen till en ny folder kallad "Gamla meddelanden". Mitt problem nu är att de återstående meddelandena som finns i foldern skickat inte kan flyttas. Kan markera som lästa, olästa, radera osv men jag får inte flytta dom. Tänker jag fel?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #207
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Okej, nu är jag med. Det var en manuellt skriven länk som var fel! Jag som kopierade in länken innan forumet öppnade. Det är fixat nu

    Kakan skall vara giltig i 900 sekunder, men det gäller bara vid inaktivitet står det.

  8. #208
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Alla trådar markeras som lästa varje gång jag loggar ut/stänger ner browsern.
    Går detta att ändra på något vis?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #209
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48
    Har samma problem!
    Mvh Christian

  10. #210
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Samma här. Mycket irriterande!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #211
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Jag tycker att man default borde få e-mail när man får ett meddelande på forumet, och även att det borde poppa upp något när man loggar in, för just nu känns det som många inte märker att jag skickar meddelanden..

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  12. #212
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Om du vill ha mail när du får PM får du ställa in det i dina inställningar. Där finns inställningar både för mail vid PM och mail vid inlägg i prenumererade trådar. Popup är jag rätt glad man slipper.

    Att trådar sätts som lästa tror jag inte, men däremot att de inte längre markeras som nya när du varit här, för då är de ju inte längre nya.
    Möjligen skulle det kunna ändras med att ha längre cookie-tid, just nu är den ju bara 900 sekunder, alltså 15 minuter. Jag kan sätta upp det till, ptja, 2 timmar?

  13. #213
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Så, nu är cookietiden uppställd till 2,5 timme.

  14. #214
    Jag har inte läst forumet sedan i går kväll så när jag valde "Nya inlägg" fick jag lite fler rader än vanligt. Forumet visade sidan 1 av 2 (25 av 28 ämnen) men när jag försöker gå till sidan 2 får jag meddelandet "Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer.". URL till sida 1 och sida två innehåller samma searchid.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #215
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Hm, det kan ju ha att göra med den korta cookietiden, och att du spenderat mer än 15 minuter från det att du kom till sidan tills du tryckte på sidan 2? I så fall hoppas jag det skall funka bättre nu.

  16. #216
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Hm, det kan ju ha att göra med den korta cookietiden, och att du spenderat mer än 15 minuter från det att du kom till sidan tills du tryckte på sidan 2? I så fall hoppas jag det skall funka bättre nu.
    Nej. Jag ville läsa de tidigaste uppdateringarna först så jag öppnade upp sidan två i en ny flik bara efter någon/några sekunder. Fungerar fortfarande inte.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #217
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Det är en hel del som är litet konstigt med vissa programvaror (finns ju även IP.Bboard vid sidan av phpBB). För några dagar sedan råkade jag trycka på "markera forum som lästa", vilket ungefär var det sista jag ville (forumåtgärden hamnar i menyn när man är på en söksida, som t.ex. senaste inlägg etc.). Ett rent misstag, men sedan noterade jag det som flera har nämnt. Sedan vet jag inte hur mycket av detta som styrs av kakor, om man har kvar eller tar bort dessa.

    Med inga kakor loggade jag nyss in och om jag nu väljer t.ex. "Nya inlägg" så ser jag längst ned "Resultat 1 till 23 av 25", precis när jag hade loggat in stod det "Resultat 1 till 22 av 24". Inga fler sidor.

  18. #218
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Att trådar sätts som lästa tror jag inte, men däremot att de inte längre markeras som nya när du varit här, för då är de ju inte längre nya.
    Möjligen skulle det kunna ändras med att ha längre cookie-tid, just nu är den ju bara 900 sekunder, alltså 15 minuter. Jag kan sätta upp det till, ptja, 2 timmar?
    Alla trådar sätts som lästa. Om det är när jag loggar ut eller varannan timme vet jag inte, men det känns som att det är jag som borde få välja om jag har läst en tråd eller inte, inte forumet.
    Samma sak gäller ju då trådar man själv skrivit i. I morse när jag loggade in så stod det att det inte fanns några nya inlägg i denna tråd eftersom forumet hade bestämt åt mig att jag redan hade läst dem när jag låg och sov.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #219
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Fast du söker ju inte efter trådar du inte läst, utan trådar med nytt innehåll sen ditt senaste besök. Om du då loggar in, och sen ut och återkommer efter 2 timmar så är ju innehållet inte nytt, men oläst

  20. #220
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    I förra forumet kunde man trycka på en knapp som visade sig när det fanns nya, för mig olästa inlägg, så kom man till det första inlägget som jag inte läst.
    Som det är nu är det jätteförvirrande och dåligt tycker jag. Om så gott som alla trådar är markerade som lästa så är det dela svårt att veta vilka trådar som är nya för mig, men framför allt så vill jag veta om det skrivits nya inlägg sedan jag läste tråden sist.
    Det _måste_ finnas en inställning för detta.

Liknande ämnen

  1. Posta blocketannonser (och liknande) i denna tråd
    Av TD04 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3156
    Senaste inlägg: 2024-04-07, 13:23
  2. STCS forum är bäst..
    Av Purex i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 08:53
  3. Nytt utseende på STCS forum och hemsida
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 21:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •