Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: SAAB 9000 AC, Blåser Bara Kallt Efter Ett Tag

  1. #1

    SAAB 9000 AC, Blåser Bara Kallt Efter Ett Tag

    Hej!

    Min bil, den som står i signaturen, beter sig lite märkligt gällande AC'n.

    Varje gång jag startar den är allt som vanligt. Möjligtvis lite låg tomgång, men det kan jag leva med för tillfället.

    Problemet är värmen. Bilen blir varm, AC'n blåser varmluft, ett tag i alla fall, för att sedan ändra om till enbart kallt. Om man låter bilen vara avstängd ett tag och slår på den igen kan det hända att den blåser varmluft. Ett tag, sen blir det kallt igen.

    Det är så hela tiden, jag har försökt söka på både forumet och på google efter någon med liknande symptom, men inte hittat något.

    Någon som har någon idé om vad det kan bero på? Det är lite obekvämt att köra längre sträckor på vintern när det bara blåser varmt i början av resan.

    Info som KAN vara relevant är :

    I somras hade bilen problem med att inte kalluft, men hittade snabbt felet, som visade sig vara ett glappande relä, om man petade på den kunde man höra när den slog om, och då blåste den kalluft igen. Relät byttes, problemet försvann.

    Närmare hösten slutade den blåsa varmluft, periodvis, men det har jag för mig berodde på felplacering av temperaturgivaren där framme under bilen, den låg för nära motorn och gav utslag på för hög temperatur, så flyttade den, och sedan funkade det bra igen.
    SAAB 9000 2,3t A50 -97 B234E

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: SAAB 9000 AC, Blåser Bara Kallt Efter Ett Tag

    Här finns mycket bra info om ACC II (som sitter i din bil)

    http://townsendimports.com/Web/climate_ ... 2index.htm

    Börja med en kalibrering och se så den inte rapporterar felkoder

    Vad händer om du manuellt stegar mellan LO till HI? Oavsett temperatur så skall den antingen kyla (LO) eller värma (HI) så mycket som möjligt.

    Om det kyler och värmer som det ska då så skulle jag misstänka kupeluftsensorn. Den sitter i panelen under reglagen för stolsvärme

    http://townsendimports.com/Web/climate_ ... empsen.htm

    Fick förövrigt byta samma relä som du pratar om i somras på en 9000, bilen kylde ca 10min och sen släppte reläet. Tog isär det och det var så mekaniskt slitet så bara en av två kontaktytor låg emot varandra när reläet drog. Så det är inte helt ovanligt

  3. #3

    Re: SAAB 9000 AC, Blåser Bara Kallt Efter Ett Tag

    Jaa, ska testa kolla den tråden.

    Men som sagt, har försökt söka runt lite. Och hittat tips om just sensorn där, men när den börjar blåsa kalluft så spelar det ingen roll om jag kör på High, eller Low, den blåser ändå bara kallt. Helt tills man låter bilen vara avstängd en stund. Notera att det måste vara längre än några få minuter, det verkar som ju längre den är avstängd, desto längre funkar värmen nästa gång man startar den. :S

    Mm, har försökt peta runt på reläet igen. Men sist det var trasigt kunde jag höra hur det slog om fram och tillbaka.

    Men det som är så knasigt är att, det är inte direkt som det är glapp eller något sånt, eftersom det är samma sak varje gång, felet beter sig likadant. Nästan som att det fanns någon mätare som fylls upp ju längre värmen är på och till slut säger - nope, räcker med varmluft, nu blir det kallt. Och sakta resettas när man låter bilen vara av.

    Haha, mina grymma förklaring är ju galet bra. Men tack för intresset iaf, ska försöka söka i tråden du länkade.

    *Edit*
    Ja, kanske ska nämna att jag kört kalibreringen flera gånger, den säger bara att det inte är några felkoder.
    SAAB 9000 2,3t A50 -97 B234E

Liknande ämnen

  1. Acc blåser kallt Saab 9000
    Av H-M i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-11-22, 15:40
  2. Acc blåser bara varmt Saab 9000
    Av Gyllis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-08, 13:46
  3. [LÖST] ACC blåser bara kallt OG9-5
    Av Jalla i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 22:46
  4. blåser kallt bakdörr på saab 9000
    Av jonaslarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 00:34
  5. Saab 9000 ACC blåser bara kallt
    Av ingen_mekkille i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 22:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •