Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vibrationer saab og93 -01 automat 23k mil

  1. #1

    Vibrationer saab og93 -01 automat 23k mil

    Tjenare!

    Jag har under en tid (sedan jag köpte den i somras) kört runt med vibrationer främst i 110-120 km/h och uppåt. De finns där hela tiden (även med lådan i N) men förstärks lite om jag gasar på. ibland känns de i ratten också, jag kan inte se något mönster i när och när ratten inte vibrerar med.

    Jag har behövt köpa nya sommardäck och vinterhjul (nya plåtfälgar) och historien upprepas så jag tror inte det är obalanserade hjul o.s.v som orsakar detta.

    Ratten är något sned när man kör rakt fram och bilen drar en aning till höger när jag släpper ratten, det märks knappt men jämfört med päronens 9-5 så känner man skillnaden. Kan detta orsaka vibrationer av de slag jag har? Jag körde upp på en hög trottoarkant i somras, kan det ha påverkat framvagnen?

    Bilen är även sänkt och jag tror nog man höjde motorn i samband med det, finns det något sätt att se det utan att hissa upp bilen etc?

    Är det någon som har någon idé om vad det kan vara? bilen kostade mig bara 10 papp och jag har ingen lust att byta grej på grej utan att det ger resultat. Det stör mig heller inte jättemkt men jag antar att vibrationer inte är jättenyttigt att köra med.

    /Henke

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    113
    Medlem#
    8929
    Du skriver att du körde in i en hög trottoarkant. Där har nog din framvagn ändrat sig. Vore jag dig, så skulle jag lämna in den för framvagnsinställning. Om du vill kolla om motorn är höjd eller inte, så kollar man till motorfästet http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...1_5064431.html denna då. Man ska kunna se en höjningsdistans ligga där i mellan.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Henkrik92 Visa inlägg
    Tjenare!

    Jag har under en tid (sedan jag köpte den i somras) kört runt med vibrationer främst i 110-120 km/h och uppåt. De finns där hela tiden (även med lådan i N) men förstärks lite om jag gasar på. ibland känns de i ratten också, jag kan inte se något mönster i när och när ratten inte vibrerar med.

    Jag har behövt köpa nya sommardäck och vinterhjul (nya plåtfälgar) och historien upprepas så jag tror inte det är obalanserade hjul o.s.v som orsakar detta.
    Tumregeln är (för våra bilar) att vibrationer som toppar runt 30-40 km/h är orundhet och vibrationer som kommer vid runt 120 är obalans. Viss kan det vara i navet, men det troligaste är just obalans i däcken. Och inte alls ovanligt, det är mycket vanligt att däck är felbalanserade, så att du fått flera i rad är inte alls så otroligt. Att det kommer och går i ratten betyder typiskt att båda framdäcken har obalans, och beroende på hur de rullar kommer de i fas eller ofas. Om man kör i en lång svag högfartskurva kan man tydligt känna att skakningar kommer och går beroende på däckens något olika hastighet.

    Sedan kan skakningarnas styrka påverkas av lufttrycket, kollat det? Sedan kan lågprisdäck ha svåra balanseringsproblem, om det nu skulle vara fallet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    14
    Jag har samma problem. Fast en manuell 9-3a. Har nyligen bytt styrhylsan i diffen till vänster drivaxel, som glappade ca 5-8 mm. Blev betydligt bättre . Glappar nästan ingenting nu. Innan jag bytte hylsan vibrerade det ifrån ca80-120 km /h. Nu vibrerar det lite när man närmar sig 100km/h Ratten sitter lite snett åt höger samt att den drar lite höger med.

    Har nyligen köpt bilen så jag vet inte riktigt vad som hänt innan med bilen. Har inte provat med andra däck än.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Saab9000CDE Visa inlägg
    Nu vibrerar det lite när man närmar sig 100km/h Ratten sitter lite snett åt höger samt att den drar lite höger med.

    Har nyligen köpt bilen så jag vet inte riktigt vad som hänt innan med bilen. Har inte provat med andra däck än.
    Kan va så enkelt som felaktig toe, alltså dags för en hjulinställning eller i alla fall kontrollmätning. Om den har gått ett tag med de däcken som sitter på så kan det bli klackar på insida eller utsida (pga felaktig toe) vilket kan ge vibrationer/oljud i vissa hastigheter.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Mäta toe in (och andra hjulparametrar) är rent generellt en bra idé om man aldrig gjort det, eller det var länge sedan sist. Det är så mycket som kan få den att bli fel, med snedslitna däck som följd. Drar bilen snett ska man absolut göra det.

    Dock, lätt felaktig hjulinställning är inte orsak till vibrationer, men visst kan det förstärka dem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Tumregeln är (för våra bilar) att vibrationer som toppar runt 30-40 km/h är orundhet och vibrationer som kommer vid runt 120 är obalans. Viss kan det vara i navet, men det troligaste är just obalans i däcken. Och inte alls ovanligt, det är mycket vanligt att däck är felbalanserade, så att du fått flera i rad är inte alls så otroligt. Att det kommer och går i ratten betyder typiskt att båda framdäcken har obalans, och beroende på hur de rullar kommer de i fas eller ofas. Om man kör i en lång svag högfartskurva kan man tydligt känna att skakningar kommer och går beroende på däckens något olika hastighet.

    Sedan kan skakningarnas styrka påverkas av lufttrycket, kollat det? Sedan kan lågprisdäck ha svåra balanseringsproblem, om det nu skulle vara fallet.
    Jag åkte tillbaka till däckfirman efter jag köpte sommardäcken i hopp om att de skulle vara ur balans men de sa att det inte var några problem. det helt ok i 100 km/h men går jag över 110 så blir det helt annorlunda. sommardäcken är gislaved och vinterdäcken yokohama.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987 Visa inlägg
    Du skriver att du körde in i en hög trottoarkant. Där har nog din framvagn ändrat sig. Vore jag dig, så skulle jag lämna in den för framvagnsinställning. Om du vill kolla om motorn är höjd eller inte, så kollar man till motorfästet http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...1_5064431.html denna då. Man ska kunna se en höjningsdistans ligga där i mellan.
    Körde upp på*

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    14
    Jag ska boka en tid för framvagnsinställning. Meddelar resultat sen.
    Glappet i styrhylsan i vänster medbringare, efter bytet är betydligt bättre. Dock fortfarande ett litet glapp. Kan ju vara det som ställer till det med. I så fall är det väl enklast att byta växellåda. Men börjar med hjulinställning och balansering av däcken. Eftersom ratten sitter snett och den drar lite höger är ju inställningen fel ändå.

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Försök kolla styrleder/spindelleder innan du gör hjulinställning så de är OK, tråkigt annars och behöva göra om hjulinställningen om de visar sig va glapp i nånting vid nästa besiktning.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Henkrik92 Visa inlägg
    Jag åkte tillbaka till däckfirman efter jag köpte sommardäcken i hopp om att de skulle vara ur balans men de sa att det inte var några problem. det helt ok i 100 km/h men går jag över 110 så blir det helt annorlunda. sommardäcken är gislaved och vinterdäcken yokohama.
    Det var kanske ett väntat svar från däcksfirman, dock.

    Två saker man kan prova:
    1) dels lyft däcken ett i taget, lägg en lång en träpinne mot slitbanan, rotera med handkraft och se om du ser några konstighet i slitbanans höjd eller skevning (troligen finns inget, men ibland finns det konstigheter).
    2) Prova att byta mellan fram och bakdäck, och se om felet ändrar karaktär (ha gärna en medhjälpare i baksätet också), för det bara obalans på framdäcken som känns i ratten. Prova gärna långa (motorvägs-) kurvor, om du har ungefär lika mycket obalans på framdäcken kommer och går skakningarna mycket tydligt i ratten, och gör de inte det så har du inte med två ungefär lika obalanserade däck att göra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Försök kolla styrleder/spindelleder innan du gör hjulinställning så de är OK, tråkigt annars och behöva göra om hjulinställningen om de visar sig va glapp i nånting vid nästa besiktning.
    Det har du rätt i. Det ska jag kolla innan jag gör en inställning. Tur att det är minusgrader och jag bara har ett kallgarage att vara i med

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Om bilen är i besiktningsperiod just nu så kan du ju åka och besikta den annars

  13. #13
    Besiktigade den för drygt ca drygt 2 månader sen.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    113
    Medlem#
    8929
    Henkrik92. Här försöker man hjälpa dig lite. Enda svar man får tillbaka är att jag har skrivit fel. Lycka till med dina problem

  15. #15
    Inget illa menat. det kan mycket väl vara så att den fick sig en liten smäll då. Jag var ju inte i från sidan om du fattar mig rätt, utan körde upp på den lite för kvickt kanske . Jag tänkte inte på det då men påväg hem efteråt var första gången jag märkte/tänkte på vibrationerna.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    14
    Idag har jag gjort en framvagnsinställning och balanserat hjulen. Nu är ratten rak och bilen drar inte åt nåt hål. Kollade alla leder och bussningar innan. Hittade inget som var glapp.
    Men ändå så har jag vibrationerna kvar. Då har jag även bytt bussningen i lagret till medbringaren i växellådan till vänstra drivaxeln.

    När jag bytte bussningen så kollade jag om jag kunde hitta nåt glapp i lagret som bussningen skulle pressas in i. Men jag kunde inte hitta det minsta glapp i det lagret.
    Ändå när jag monterade dit drivaxeln igen så var glappet tillbaka. Dock inte lika mycket.
    Skulle det kunna vara själva axeln på medbringaren, som har slitits ner så den glappar i bussningen?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    14
    Idag har jag köpt en komplett drivaxel på skroten. Den är i bra skick inga glapp i tripoden eller i yttre drivknuten. Nytt fett påfyllt i bägge knutarna. Ska bytas nu under julledigheten. Återkommer med resultat

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    14
    Har bytt bägge drivaxlarna. Plus stödlagret på höger drivaxel.Glidlagret till vänster medbringare har jag bytt tidigare. Inga vibrationer kvar för mig. Däremot så känns bilen konstig på höger sida fram. Känns svampig och ostabil på nåt sätt. Ska byta alla bussningar på bägge sidor med till PU bussningar. Sen en ny framvagnsinställning igen.
    Senast redigerat av Saab9000CDE den 2014-01-01 klockan 12:36.

Liknande ämnen

  1. Vibrationer vid gaspådrag med 9-5 Aero automat
    Av andm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 11:36
  2. Vibrationer... =/ OG93 Aero -02
    Av cinom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 15:53
  3. Kluriga vibrationer, og93:a
    Av snabel900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 20:36
  4. Vibrationer i ratten. og93
    Av Andthe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 15:10
  5. Obalans och vibrationer med 17" på og93.
    Av Hanens i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 13:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •