Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: SAAB 900SE -98 2.3L

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    7

    SAAB 900SE -98 2.3L

    Hej,

    Jag har några / något problem med Saaben. (SAAB 900SE -98 2.3L)

    För det mesta visar temperaturmätaren ingen värme och ligger i botten, eller ja faktiskt under botten.

    När jag kört ett tag brukar den hoppa igång för att sedan åter sjunka långsamt ner till under 0-läge.

    Utöver det kan den ibland varna för att jag måste fylla på kylarvätska, detta trots att behållaren är full. Jag har bytt den givaren som går från kylarvätsketanken in i blocket men utan någon förändring.

    Detta leder då till att jag har en enorm bränsleförbrukning i stan eller om jag kör under 70 km/h för att min bil går på autuchoke, visst är det kul att aldrig behva gasa utan mest bromsa när man sitter i köer.... men ändå!

    Bilen fungerar fint i både gaspådrag och bromsning m.m. värmen kommer fort i kupén, AC och liknande fungerar, bilen kokar INTE och jag har inga problem att sitta i bilköer.

    Har någon ett konkret tips på lösning!?!
    Nuvarande: SAAB 900 2.3I, årsm 1998, SAAB 9-5 2.3T, årsm 1999
    Tidigare: 5-Serie, V70, 3-serie, S10, 850, Laguna, A6.

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: SAAB 900SE -98 2.3L

    Hej

    Jag skulle byta termostat först.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: SAAB 900SE -98 2.3L

    Har du någon aning om bilens faktiska temperatur? Det finns, tror jag, 2st temperaturgivare för motortemperaturen. En som är det du ser i instrumentet, och en som motorstyrdonet använder sig av. Nu har ju din motronic och inte trionic, men det skulle kunna vara lika.
    Den som hör till Trionic sitter på själva insuget, mellan rören till cylinder 2 och 3, du kan ju kolla om du har den. Givaren för temperaturen i instrumentet sitter på huset till just termostaten, på förarsidan av motorn, strax under där kylslangen sitter.
    Om du känner på just den tjocka slangen, är den varm när motorn borde vara varm?

    Det är också ett inte helt ovanligt problem att själva instrumentet är glappt vilket kan göra att visarna står lite hursomhelst på just 900 94-98. Dock brukar det påverka mer än bara en enda mätare då.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    7

    Re: SAAB 900SE -98 2.3L

    Hmm, okej, jag har känt på slangen och den är varm när jag kört bilen 7 mil till jobbet. Så det verkar fungera som det ska!

    Problemet är ju inte bara att nålen inte visar rätt utan att tomgången är på tok för hög samt att bilen varnar för att jag ska fylla på kylarvätska trots att behåller är precis mellan min och max!

    Har några frågor.
    Har bilen kallstartsventil eller är den för ny för sådan.
    Mäter bilen avgasens värme eller vad är det för givare som sitter på slutet av grenröret?
    Finns det något jag kan hälla i kylarvätskan som löser ev.proppar och löser korrosion på givare.
    Finns det något att hälla i oljan ifall det är någon annan givare som är felar?
    Hur många olika givare finns det i bilen som rör temperaturen i motorn?

    Allt fungerar ju perfekt med motor värme i kupén och allt annat…. det är så mystiskt.
    Finns det ingen annan som har råkat ut för samma sak???
    Nuvarande: SAAB 900 2.3I, årsm 1998, SAAB 9-5 2.3T, årsm 1999
    Tidigare: 5-Serie, V70, 3-serie, S10, 850, Laguna, A6.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    7
    Är det verkligen ingen som har råkat ur för samma problem som jag???
    Nuvarande: SAAB 900 2.3I, årsm 1998, SAAB 9-5 2.3T, årsm 1999
    Tidigare: 5-Serie, V70, 3-serie, S10, 850, Laguna, A6.

Liknande ämnen

  1. Saab 900SE 2.0T SQR fråga
    Av matte1979 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 23:05
  2. Fästa 7"s tft i Saab 900Se (ng)
    Av nejo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 17:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •