Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Nördfråga angående chassinummer, bevara eller skrota?

  1. #1

    Nördfråga angående chassinummer, bevara eller skrota?

    Någon som vet om det finns någon "chassinummersida" för saabarna?

    Till saken hör att jag har två gamla SAABar som jag inte riktigt får tummen ur att göra något med. De står utanför garaget, men är väl fortfarande i "räddbart skick". Jag tror att de är bland de sista respektive första av sin art så att säga.

    Bil 1 är en 9000 classic mycket sen sådan uttagen i juli 1998. Helt frisk i karossen utom en skärm (den andra är bytt) men läcker duktigt med olja från packboxen mellan motor/låda efter en klåparmekaniker som inte fick dit packboxen schyst i samband ett kopplingsbyte.

    Bil 2 är en 9-5, mycket tidig sådan uttagen i aug 1997. Även denna bil är frisk karossen. Här har vi problem med läckande topplock plus lite skum automatlåda. Välutrustad med skinnklädsel, elstolar etc. Tycker den känns väldigt intakt på vägen, tror dämpare m.m. är bytt på den. Här gjorde jag en insats förut och efterdrog toppen och då blev det nästan bra, men nu har det börjat lägga mer igen...

    Ingen av bilarna har väl någon direkt "samlarbilsstatus" för att uttrycka mig milt, men det bär ändå emot på något vis att skrota dem. Har funderat lite på det där med chassinumren. Skulle ju inte kännas helt bra att medverka till att den sist tillverkade 9000 går till skroten pga av en läckande packbox...

    Är man rubbad som ens reflekterar över sånt här?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Nördfråga angående chassinummer, bevara eller skrota?

    Varför skrota dom?
    Vill inte du ha dom så finns det säkert någon som gillar att skruva som kan tänka sig att rädda dom, finns ju många som kan skruva själva och då är ju dylika reparationer inte alls särskilt dyra.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3

    Re: Nördfråga angående chassinummer, bevara eller skrota?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Varför skrota dom?
    Vill inte du ha dom så finns det säkert någon som gillar att skruva som kan tänka sig att rädda dom, finns ju många som kan skruva själva och då är ju dylika reparationer inte alls särskilt dyra.
    Det är väl mera det att jag tänker att schysta sådana här bilar kostar i princip noll och ingenting. Säg mellan 5-10 tkr för 9000 och kanske runt 10 för 9-5:an.
    Då är det nog få som ställer sig och river ur motor och låda för att fixa till dem. Dessutom kostar ju delarna en slant. Timpenningen blir inte hög om man säger så.
    Bilarna är därmed i princip värdelösa om jag skulle sälja dem.

    Gjorde i alla fall en insats och körde in 9-5:an i garaget nu. Du eller någon annan som möjligtvis sitter på en bra arbetsbeskrivning "for dummies" hur man byter topplock/topplockspackning? Mest troligt är väl att även toppen är körd eftersom efterdragning inte fungerade mer än temporärt?

    Automatlådan är skum på det viset att när den är kall så slirar den kraftigt på driven. Reverseläget fungerar även när den är kall. Vid varmare väderlek eller varmkörd olja fungerar lådan utan anmärkning. Kan det möjligen hjälpa med ett oljebyte?

    Istället för att slappa framför TV:n på kvällarna kanske man skulle slänga på sig blåstället? Man kan ju inte mer än misslyckas...
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    Re: Nördfråga angående chassinummer, bevara eller skrota?

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Istället för att slappa framför TV:n på kvällarna kanske man skulle slänga på sig blåstället? Man kan ju inte mer än misslyckas...
    Tycker helt klart du ska försöka få ordning på dem! Och med utgångspunkten i att i nuläget är de ändå värdelösa så spelar de ju kvitta om du skulle tabba dig och ha sönder något!
    Skulle du trots allt få ordning på dem så bara sälj och lägg pengarna på något roligt

    MVH
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Nördfråga angående chassinummer, bevara eller skrota?

    Om du skriver ner chassienumren här så kan ju den samlade expertisen kolla på dem

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Nördfråga angående chassinummer, bevara eller skrota?

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Det är väl mera det att jag tänker att schysta sådana här bilar kostar i princip noll och ingenting. Säg mellan 5-10 tkr för 9000 och kanske runt 10 för 9-5:an.
    Då är det nog få som ställer sig och river ur motor och låda för att fixa till dem. Dessutom kostar ju delarna en slant. Timpenningen blir inte hög om man säger så.
    Bilarna är därmed i princip värdelösa om jag skulle sälja dem.
    Den dag man börjar räkna på kostnad och värde kommer bilhobbyn att dö ut i Sverige.
    Ta min 9-3 som exempel. Betingar väl ett värde av kanske 20-25 på blocket i bästa fall. Jag har lagt ner över 100.000:- och säkert tusen garagetimmar på den bara senaste åren.
    Ekonomiskt är det alltså totalt självmord, men å andra sidan är det väldigt få bilfantaster som gör det dom gör för ekonomins skull.

    Jag skulle lätt kunna betala någon tusenlapp för en skaplig 9-5 med blåst topplockspackning. Några kvällar i garaget och några tusen i delar och man har en sjysst bruksbil, med komfort och utrustning som få (om ens någon) annan bil kan matcha för dom pengarna!
    Att man dessutom räddar en Saab från skroten är ju bara en bonus.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Om du skriver ner chassienumren här så kan ju den samlade expertisen kolla på dem

    QUOTE=bollman;1275811]Om du skriver ner chassienumren här så kan ju den samlade expertisen kolla på dem [/QUOTE]

    Får man väcka denna tråd till liv igen? Av någon anledning föll den i glömska, kanske någon slags av förträngning, men omgivningen är på mig att göra
    något åt problemet...

    Så mina ursprungliga frågeställningar sedan dec förra året kvarstår väl egentligen. Om någon vet något om detta skulle jag bli glad. Någon som kan lite kuriosa och vill dela med sig? Har försökt googla, men inte blivit så värst klokare...

    Chassinumret på 9-5:an: YS3EE48E3W3050339

    Chassinumret på 9000: YS3CE65U1W1007936

    Säger detta något?

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    En snabb koll säger att 9-5an är en av de kanske 10-20 första, fortfarande rullande 9-5orna. Kanske till och med under 10. Den är ju nummer 339 som byggdes. Nummer 1 står på muséet.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Den sista 9000 heter YS3CE65U9W1008784 så där är din bil långt från sista. Denna sista bil är förresten avställda sen 2009, dags att rädda någon? Sista svensksålda 9000 (även om det finns andra som är inreggade senare, men den är sista från bandet som hamnade i Sverige).

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    En snabb koll säger att 9-5an är en av de kanske 10-20 första, fortfarande rullande 9-5orna. Kanske till och med under 10. Den är ju nummer 339 som byggdes. Nummer 1 står på muséet.
    Tack bollman, vilken databank du sitter på

    Så 9-5:an är alltså den 339:e som tillverkades? Vad säger siffrorna innan? YS3EE48E3W3050339, dvs det som börjar med 3050? Förlängde man nummerserien sedan?
    Är min 9-5:a den 339 som tillverkades vore det förstås lite kul att veta hur många av de 338 som tillverkades innan som fortfarande finns kvar...

    Vad gäller 9000-bilen så tillverkades alltså 848 bilar efter min? Kan tänka mig att även merparten av dessa är borta. Skulle nästan kunna tänka mig att 9000 har skrotats ut i än större omfattning än 9-5:orna men jag vet inte...

    Ovanstående siffror rör det förresten total produktion, eller enbart de som såldes i Sverige?

    Sånt här går inte att luska via bilregistret på något vis?

    Lite nördig är man kanske som ens reflekterar över sådant här? Ingen ser väl idag något som helst värde i en sen 9000 eller en 9-5:a. Å andra sidan var det ingen som på
    1970-talet såg något som helst värde i en tidig SAAB 92 med felhängda dörrar...

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 162
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Någon som vet om det finns någon "chassinummersida" för saabarna?

    Till saken hör att jag har två gamla SAABar som jag inte riktigt får tummen ur att göra något med. De står utanför garaget, men är väl fortfarande i "räddbart skick". Jag tror att de är bland de sista respektive första av sin art så att säga.

    Bil 1 är en 9000 classic mycket sen sådan uttagen i juli 1998. Helt frisk i karossen utom en skärm (den andra är bytt) men läcker duktigt med olja från packboxen mellan motor/låda efter en klåparmekaniker som inte fick dit packboxen schyst i samband ett kopplingsbyte.

    Bil 2 är en 9-5, mycket tidig sådan uttagen i aug 1997. Även denna bil är frisk karossen. Här har vi problem med läckande topplock plus lite skum automatlåda. Välutrustad med skinnklädsel, elstolar etc. Tycker den känns väldigt intakt på vägen, tror dämpare m.m. är bytt på den. Här gjorde jag en insats förut och efterdrog toppen och då blev det nästan bra, men nu har det börjat lägga mer igen...

    Ingen av bilarna har väl någon direkt "samlarbilsstatus" för att uttrycka mig milt, men det bär ändå emot på något vis att skrota dem. Har funderat lite på det där med chassinumren. Skulle ju inte kännas helt bra att medverka till att den sist tillverkade 9000 går till skroten pga av en läckande packbox...

    Är man rubbad som ens reflekterar över sånt här?
    Den där 9000 tror jag att en kollega skulle kunna vara intresserad av, om det "bara" är packbox och skärm (själv föredrar jag automat, och vi har redan fullt...). Men bilar där chassit är friskt bör alltid ha ett värde att bevara, lyfta mekanik från en upprostad billig donatorbil borde alltid någon vara intresserad av.

    Lägger du ut din 9000 för 5k på blocket bör den springa bort snabbt, om du beskriver bra och dåligt i detalj. Om den f.ö. är i bra skick och saknar småfel så kan den gå för det dubbla om den inte har för många mil, ingen räknar med att hitta en felfri 9000 för 10k (tror jag).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Den där 9000 tror jag att en kollega skulle kunna vara intresserad av, om det "bara" är packbox och skärm (själv föredrar jag automat, och vi har redan fullt...). Men bilar där chassit är friskt bör alltid ha ett värde att bevara, lyfta mekanik från en upprostad billig donatorbil borde alltid någon vara intresserad av.

    Lägger du ut din 9000 för 5k på blocket bör den springa bort snabbt, om du beskriver bra och dåligt i detalj. Om den f.ö. är i bra skick och saknar småfel så kan den gå för det dubbla om den inte har för många mil, ingen räknar med att hitta en felfri 9000 för 10k (tror jag).

    Kan man ju tycka kanske, men kikar man på blocket finns det över 50 stycken SAAB 9000 mellan årsmodell 97-98 till salu för under 10 tkr (flertal i A50/classicutförande). Många i körbart skick, vilket inte denna riktigt är i..., allvarligast är som sagt läckaget från motorn, samt den iögonfallande upprostade framskärmen på ena sidan. Men sen är väl inte bilen i nyskick i övrigt. Speciellt inte efter att ha stått i närmare två år. Har dock startat och kört lite med den så att inte bromsarna rostat fast alldeles, samt pumpat däcken..
    Ekonomiska argument tror jag är svåra att finna. Tänkte nog mer om det finns något slags kuriosavärde i någon av bilarna. Tilläggas kan också att jag även äger en A50 -97 i betydligt bättre skick och mindre miltal, så man skulle ju kunna plocka av det som ev kan vara bra att ha liggande på hyllan och skrota resten...(tar mycket mindre plats).

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Chassienummer är ju helt enkelt bara ett löpnummer. Efter årsmodellsbeteckningen (W i ditt fall) så kommer först produktionsplatsen vilket är 3 för Trollhättan, och sen ett löpnummer som började på 050001 för 9-5 1998. Den där 5an kan komma och gå lite i produktionen, ibland hamnar det en 1a först eller så, jag gissar att det är när de gör större förändringar inom modellåret, kanske av produktionssätt, kanske av själva bilen.
    Jag kan nog ta ut en lista på bilnummer med löpnummer lägre än din så kan du själv roa dig med att sitta på transportstyrelsens sida och knappa bilnummer

  14. #14
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Kan man särskilja kombi och sedan i chassinumret på en 9-5'a??

    Jag hade själv en tidig kombi, fick ut den tre dar efter visning hos handlaren.
    Det var sverige-premiär/visning/provkörning av 9-5 kombin för "vanligt folk" fredagen 8/1 -99, jag fick ut min på måndagen den 11/1.

    Men frågan är hur tidig den va... EF55C0X3041749

    Innebär det tillv.nummer 1749 ?? (Inte sååå supertidig med andra ord...)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Japp:
    E=9-5
    F=SE med dubbla Airbags fram
    5=5-dörrar, alltså kombi (sedan är 4)
    5=5 växlar
    C=2.0t 150hk
    0=Kontrollsiffra
    X=1999
    3=Trollhättan
    041749=löpnummer

    Dock så skiljer man inte på kombi och sedan i löpnumret, det rullar bara på för hela linan. Alltså, när de tillverkar samma modell på flera linor (har inte hänt sedan 9000 att man tillverkat samma modell på flera platser) så kommer löpnumren att finnas i dubbletter men med olika produktionsplats. Alltså var din den 41749:e att tillverkas det året, men sen beror det ju på om man lagt till någon siffra där, fast om du säger att du hämtade ut den i januari så kan det stämma. Löpnumren går över modellår, så med andra ord kan de börja redan innan sommaren året innan! Min ng9-3-kombi har nummer 306 av 2006 års modell, men den registrerades in redan i maj 2005 och tillverkades alltså före dess. Den var en av visningsbilarna för kombin. Så, med andra ord så kan din mycket väl ha varit en tidig produktionskombi eftersom man tillverkat sedaner av 99 års modell sen efter semestern 1998 och sen kan man ju ha gjort kombisar redan våren 98!

  16. #16
    Skulle faktiskt vara rätt kul om du har möjlighet
    Har du listat chassinummer med tillhörande reg-nummer? -Så jag "bara" behöver göra 338 sökningar på transportstyrelsen? Eller innefattades även bilar som gick på export i dessa 338?

    Har du detta i något format som gör det hyggligt enkelt för dig så får du gärna göra detsamma för 9000
    Tycks ju finnas fler än jag som är intresserade. Jag kan ju rapportera mitt resultat här (lovar att inte dröja lika länge denna gång).

    Kan ju vara lite kul att veta hur många tidiga 9-5or respektive sena 9000 som är kvar i trafik? Andra är kanske intresserade av tidiga 9000, eller varför inte OG900 osv?
    Kanske tom något för FAQ eller nåt? Detta är saab-kunskap om något eller hur?

    Jag kan helt klart göra en arbetsinsats och rapportera resultat vad det gäller knappningar och sökningar.

    Hälsningar

    Anders

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Nackdelen med Transportstyrelsen är att man bara kan göra två sökningar sedan måste man vänta en minut eller så......lite jobbigt om man skall knappa 300 regnummer.....
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    De tidigaste registrerade kombisarna är 3st 981013, men de har inte lägst nummer. Den med lägst nummer heter YS3EE55EXX3020055 men den registrerades inte in förrän den 30/8 99. Jag gissar att det var visningsbilar som mest stod och såg snygga ut någonstans innan de tyckte att de var klara med promo och de kunde rulla ut i trafik.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Nackdelen med Transportstyrelsen är att man bara kan göra två sökningar sedan måste man vänta en minut eller så......lite jobbigt om man skall knappa 300 regnummer.....
    Trägen vinner

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    "massa text"
    Sicken järnkoll du har Bollman!
    Hos transportstyrelsen stod det att min var tilverkad 1998-12, vad det nu är värt. :-D
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Skrota, sälja eller rädda min 9000 CD Aero?
    Av frostyman i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 22:03
  2. Serva eller skrota
    Av Speakern i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 16:22
  3. Är det lönt att sälja en risig 9000 Griffin eller skrota?
    Av sOFFe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 23:29
  4. Skrota eller EJ?
    Av Presho i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-09-13, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •