Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Måste man byta programvara med 3" downpipe på OG9-5 B235R

  1. #1

    Måste man byta programvara med 3" downpipe på OG9-5 B235R

    Hej,

    Har en väldigt enkel fråga, har försökt söka på forumet men inte hittat svaret.

    Har en 9-5 Aero -05, helt original. Tänktye byta downpipe till en 3" med sportkatalysator. Behöver man ändra programvaran eller kan man köra original?

    Tack på förhand
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: 3" Downpipe på 9-5 Aero, måste man byta programvara?

    Hej!

    Många säger att man bör göra det själv anser ja att det inte behövs, har du planer på att trimma så kan du alltid vänta med att montera DPn om du själv är osäker.
    Det funkar att köra men kanske inte helt optimalt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: 3" Downpipe på 9-5 Aero, måste man byta programvara?

    Jag påstår också att det inte behövs alls, och ja - jag har provat själv. Det blir som att chippa ungefär, skillnade i respons och topp-effekt är märkbar. Original-röret på en Aero har ju två kattar och det måste strypa nåt djävligt... Jag satte ett framrör på min gamla 2003 Aero automat och skillnaden var verkligen stor. Ett chip på det så blir det riktigt roligt.

    Var lite försiktig med det två lambdasonderna bara vid demontering och montering. Se till att lossa bägge kontaktstyckena och se till att kablarn är helt fria innan du rycker och sliter för mkt.

    Är det månne Maptuns lilla rea som lockar dig? Är själv sjukt sugen på ett rör nu...
    MEDLEM 7032.

  4. #4

    Re: 3" Downpipe på 9-5 Aero, måste man byta programvara?

    Japp, det är billigt hos MapTun nu. Planen är väl att då och då när plånboken tillåter uppgradera hårdvaran, så man sedan kan med mappning plocka ur lite mer effekt på ett seriöst och hållbart sätt.

    Om jag har fattat rätt så är dom svaga punkterna dessa, ordnade som värst först:

    Downpipe -> intercooler -> inloppsrör -> avgassystem

    Byter man dessa kan man ta ut runt 290 hk, ska man högre är det kolvar och stakar som måste bytas.

    Har jag fattat rätt?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: 3" Downpipe på 9-5 Aero, måste man byta programvara?

    Du är på någorlunda rätt spår ja. Om jag vore du så skulle jag lägga till ett par större spridare och en Biopower-mappning också.

    Det som händer när du slänger på en friare downpipe är att difftrycket över turbinen blir större. Turboregleringen är kalibrerad efter original hårdvara men när difftrycket ökar så blir det överslängar i laddtrycksregleringen. Hur illa det blir är lite olika från fall till fall. På en 150hk lär det knappt märkas men på en 260hk Aero skulle det kunna bli väldigt tydligt. Vissa som t.ex. jag själv kan absolut inte acceptera överslängar medan andra påstår att dom knappt märker det.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-03 klockan 18:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6

    Re: 3" Downpipe på 9-5 Aero, måste man byta programvara?

    Kan överslängarna skada motorn eller turbon på något sätt?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: 3" Downpipe på 9-5 Aero, måste man byta programvara?

    Ja definitivt, men det beror på hur stora dom är. Jag tror inte att enbart en annan downpipe räcker för att skapa så stora överslängar så dom blir skadliga. Om vi däremot säger att du byter lite fler grejer så skulle det kunna bli skadligt på riktigt.

    Det som tar stryk är kolvar, stakar, lager, koppling, växellåda etc...
    En översläng i laddtrycket ger ju en momentspik som du säkert redan klurat ut.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-03 klockan 18:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: 3" Downpipe på 9-5 Aero, måste man byta programvara?

    Jag märkte inte av några överslängar alls på min bil, en automatare i och för sig som ju inte är lika påställd original. Men jag tror inte du behöver bekymra dig, byt framrör och kör hårt. Jag är djävligt nära att göra exakt detta själv nu - fin-Aeron går ju bra men ett framrör för att evakuera värmen lite bättre och få just den förbättrade responsen vore nice...
    MEDLEM 7032.

  9. #9

    Re: 3" Downpipe på 9-5 Aero, måste man byta programvara?

    Aha, man får en transient av för högt turbotryck helt enkelt. Hänger motorstyrningen med så man får mer bränsle då eller går den magert under överslängen? Det skulle ju förvärra det hela ytterligre med höga temperaturer osv.

    Har kollat lite på dom olika tuningfirmornas info och för runt 300 hk verkar receptet vara downpipe + 2.5" system + spridare/btr + mappning. Jag trodde intercoolern egentligen var lite i underkant redan för 250 hk men det kanske är fel?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: 3" Downpipe på 9-5 Aero, måste man byta programvara?

    Ja! En transient är precis vad vi pratar om. Bränslet ska du inte oroa dig för därför att originalprogrammen är mappade så att dom hellre går fett om dom råkar komma över normalbelastning, och laddtrycket återgår snabbt till ett normalt värde.

    Anledningen till att firmorna inte byter intercooler tror jag är att det blir för dyrt för kunden och de flesta söker bara bättre omkörningsegenskaper. Ska man pressa bilen hårt under längre perioder så bör du byta intercooler, och jag tror de flesta som är lite seriösa med sin trimning gör det.

  11. #11

    Re: 3" Downpipe på 9-5 Aero, måste man byta programvara?

    Tack för väldigt bra information, fantastiskt forum det här
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: 3" Downpipe på 9-5 Aero, måste man byta programvara?

    Det är ett skitbra forum, men tänk på att många av oss, inklusive mig själv, är glada amatörer och mkt info stämmer kanske in på just ens egna erfarenheter men inte nödvändigtvis på din bil och setup. Värt att tänka på.... Om du har andra problem som du inte vet om, läckande slangar, ventiler etc så kan kanske detta yttra sig plötsligt då man byter hårdvara, trimmar etc. En slang som håller mot 0,8 bar kanske läcker och lossnar vid 0,9 bar och då pötsligt får det konsekvenser! Men det är ju skitmånga som meckar och håller på som galningar här och den erfarenheter är såklart värd mkt.

    IC hade jag själv tänkt hålla mig ifrån, men en varm sommardag så gör det stor skillnad. Köp en riktigt bra, jag är lite skeptiskt till en Kina-IC för 1500 spänn tex.... Det får gärna hålla ett tag och den får gärna ha bevisat mkt bättre kylförmåga en sommardag. Min helt original 9-5 Aero går skitbra men en sommardag så blir det märkbart tröttare efter bara nån växel med full macka. Så nog är det en trång sektor vid trim.
    MEDLEM 7032.

  13. #13

    Re: 3" Downpipe på 9-5 Aero, måste man byta programvara?

    En fråga till: Till exempel Nordic steg 3 för bensin består av avgassystem och 3.5 bar bränsletrycksregulator, den senare förstås för att få mer bränsle ur befintliga spridare.

    Min fråga är helt enkelt hur stort max bränsleflöde man får med original spridare + 3.5 bar BTR?

    Jag förmodar att tex siemens deka 630cc har just 630 kubikcentimeter/sekund i max flöde?

    Har inte sett nån som har programvara för E85 med 3.5 bar och originalspridare, är det för att skillnaden är för liten för att det ska vara nån poäng med det?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: 3" Downpipe på 9-5 Aero, måste man byta programvara?

    Citat Ursprungligen postat av kingback
    Har inte sett nån som har programvara för E85 med 3.5 bar och originalspridare, är det för att skillnaden är för liten för att det ska vara nån poäng med det?
    Ja, helt riktigt. Dessutom minskar flödet från bränslepumpen när du ökar bränsletrycket vilket också blir en begränsande faktor. Mina 630cc DEKA flödar 470gram per sekund per spridare men det kan variera några procent mellan varje uppsättning, och det är ju därför man flödesmatchar så man får en uppsättning där alla flödar ungefär lika mycket, oftast inom 1%.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Programvara från B235R -02 i B235L -04?
    Av AUllberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-07-30, 11:38
  2. Byta packning/o-ring kedjesträckaren B235R!
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-05-04, 07:04
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 02:21
  4. Byta kolvringar B235R
    Av Boda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-18, 13:21
  5. Byta programvara genom dator?
    Av saigon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 11:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •