Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Varvräknare visar för mycket efter nightpanel

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86

    Varvräknare visar för mycket efter nightpanel

    Nightpanel är en bra funktion, använder den inte super ofta men ibland.
    När man trycker på nightpanel ska mätarna trilla ner till 0. Kommer inte ihåg om varvräknarn också ska gå ner till 0 (belysningen släcks) men upptäckte igår att den forfarande rörde sig i mörkret. När man sedan stänger av nightpanel får varvräknarn spunk, den lägger till varvet som det borde vara. Alltså när problem hänt och jag trycker på nightpanel stängs den av och lägger sig på 2100 varv. När man sedan stänger av det så räknar den 2100 från noll, så 90 på 6 växeln blir då 4000 varv enligt mätarn.

    Detta har hänt en gång tidigare och körde med det ett par dagar utan att det ordnade till sig (avstängd bil = 2100 varv). Löste sig efter man tagit av batteriet.

    Igår skedde det igen, fast nu nöjde den sig inte med att 2100 varv var noll, det var så ett tag men efter jag använt funktionen en gång till så ökade den på en gång till, alltså efter ett stopp på macken vid avstängt läge visade den 3700 varv. När bilen var igång så låg tomgången då på 5000 varv enligt mätarn, har nu återställt efter att ha lossat batteriet

    Någon som vet vad som kan strula, bilen i fråga är en 9-3 06?
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  2. #2
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    196

    Re: Varvräknare visar för mycket efter nightpanel

    Varvräknaren ska också gå ned till noll, så det kanske är där man ska börja rota.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Varvräknare visar för mycket efter nightpanel

    Ah, intressant, jag har samma fel. Det brukar komma när man kört länge så bilen är genomvarm, minst 2 timmars körning, sen börjar varvräknaren flippa. Har man tur kan man få den att "hänga" lite vid nerväxling så den visar till slut mindre varv än vad som är sant. Då kan man få den rätt genom att trycka nightpanel, för då studsar den mot nollpinnen några gången och sen är den rätt.
    Annars är enda möjligheten som jag vet att kort lyfta på batteripolen, då hoppar nålen direkt till noll och allt är frid och fröjd igen.
    Minn gissning är att det hela beror på kallödningar i instrumenthuset som gör att det börjar glappa när det är riktigt varmt.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Kallödningar i dom nyare 9-3:orna med? Att dom inte kickat kallödnings-killen ännu... Han har sabbat på några olika bilmodeller nu.
    Akta skinnet!

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Varvräknare visar för mycket efter nightpanel

    Jag minns inte vilka som tillverkade instrumenten, men jag undrar just varför den firman behöll kallödningskillen, eller iaf, killen som justerade lödroboten fel hela tiden...

  6. #6
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160

    Re: Varvräknare visar för mycket efter nightpanel

    Jag har ett liknande problem, men i mitt fall är det temp-mätaren som inte går ner till noll. Det har hänt mig tre gånger under ett år. Första gången det hände trodde jag det var termostaten som gett upp, då nålen gick upp mot det röda fältet.
    Lossa batteripolen är det enda som hjälpt mig.
    Bilen ifråga är en 9-3 SC 1.9TiD MY06.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Varvräknare visar för mycket efter nightpanel

    Jag har haft "tändningslåsfel, stanna på säker plats och kontakta verkstad" ett par gånger, dvs CIM:en är inte helt frisk. Det _skulle_ kunna vara så att problem med att få mätaren att hamna rätt är relaterat till en begynnande röta i CIM.
    Det mest korkade är ju att inte de gjort som så att instrumentet kalibrerar sig vid tändning till. Det hade väl sett coolt ut om alla mätarna gick i botten och sen ner till noll innan start

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bränslemätare visar för mycket NG9-3
    Av Stoffe #2959 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 20:51
  2. Hastighetsmätaren visar för mycket helt plötsligt
    Av Hobbe999 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 13:01
  3. hastighetsmätare visar för mycket
    Av Stranna i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-27, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •