Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kamkjedjebyte saab 9000 lite frågor

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Kamkjedjebyte saab 9000 lite frågor

    Håller på att byta kamkjedja på min 9000 a50 med B204 motor. Jag tänkte ta bort balansaxelkjedjan detta är ej för att öka någon effekt. Kan man låta dreven sitta kvar bara att man tar bort kjedjan spännare och skenor det borde väl funka? Har lossat bröstkåpan ska man använda nån packningsilicone när man sätter tillbaks kåpan?


    Mvh

  2. #2

    Re: Kamkjedjebyte saab 9000 lite frågor

    har för mig att du måste lossa iallafall ett kamhjul för att få loss kedjan.
    Saab 9-5 Sedan 2003

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Sv: Re: Kamkjedjebyte saab 9000 lite frågor

    Citat Ursprungligen postat av SAntonAB
    har för mig att du måste lossa iallafall ett kamhjul för att få loss kedjan.
    Han håller ju på att byta kamkedja, därmed blir kedjehjulen demonterade.

    MEN!!! Varför inte ha kvar balansaxeldrivningen? Balansaxlarna gör ju att motorn får en lite mjukare gångkaraktär. I min värld skulle jag inte ens överväga att på en standard eller moderat trimmad motor sätta en sådan bra uppfinning ur spel.

    Ny balansaxeltransmission lär väl hålla minst 20k mil, om det är hållbarhet du söker. Eller sitter det i pengarna? I så fall skulle jag spara lite till.

    Ja, kåpan tätas med Locktite 510 flänspackning alternativt Hylomar blå, sk. "Rolls Royce-tätning". Jag föredrar Hylomar då det ger en 1-klassig tätning till lägre totalpris.
    (Swedol har båda fabrikaten).

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Re: Sv: Re: Kamkjedjebyte saab 9000 lite frågor

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Citat Ursprungligen postat av SAntonAB
    har för mig att du måste lossa iallafall ett kamhjul för att få loss kedjan.
    Han håller ju på att byta kamkedja, därmed blir kedjehjulen demonterade.

    MEN!!! Varför inte ha kvar balansaxeldrivningen? Balansaxlarna gör ju att motorn får en lite mjukare gångkaraktär. I min värld skulle jag inte ens överväga att på en standard eller moderat trimmad motor sätta en sådan bra uppfinning ur spel.

    Ny balansaxeltransmission lär väl hålla minst 20k mil, om det är hållbarhet du söker. Eller sitter det i pengarna? I så fall skulle jag spara lite till.

    Ja, kåpan tätas med Locktite 510 flänspackning alternativt Hylomar blå, sk. "Rolls Royce-tätning". Jag föredrar Hylomar då det ger en 1-klassig tätning till lägre totalpris.
    (Swedol har båda fabrikaten).

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

    Bilen har ju några år på nacken. Så tycker det är lite onödig att sätta dit balansaxelkjedja när jag åkt i bilar med bortplockad kjedja och jag har inte upplevt någon större skillnad. Får köpa någon flänspackning tack för infon

    Mvh

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Re: Kamkjedjebyte saab 9000 lite frågor

    Ska sätta igen oljekanalen till kjedjespännaren för balansaxelkejdjan. Vad ska man använda för plåt ska man använda aluminium eller vanlig stål och hur tjock bör man ha?

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Hej lite frågor om min saab 9000
    Av Saab83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 12:32
  2. Lite frågor om Saab 9000
    Av Rodder76 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-15, 22:56
  3. Lite frågor ang Saab 9000 CS-92??
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 23:10
  4. Lite frågor kring min saab 9000 2,3 turbo?
    Av 9000mannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •