Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Återanvända kylarvatten?

  1. #1
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Återanvända kylarvatten?

    Hej!

    Måste byta termostat på bilen och undrar om man kan återanvända kylarvattnet, den bytes i våras när bilen fick en ny frost plugg i toppen så den är inte gammal.
    Känns lite onödigt att slänga pengar på ny glykol.
    Bilen är 9-5 06a så det är ju longlife glykol.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Rinner ju bara ur lite när du tar ur termostaten så det är ju bara att fylla på lite vatten, mer än så skulle inte jag göra.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Rinner ju bara ur lite när du tar ur termostaten så det är ju bara att fylla på lite vatten, mer än så skulle inte jag göra.
    Glykolblandning skulle jag använda men jag skulle inte heller tveka att återanvända ev urtappad glykol.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Rinner ju bara ur lite när du tar ur termostaten så det är ju bara att fylla på lite vatten, mer än så skulle inte jag göra.
    Glykolblandning skulle jag använda men jag skulle inte heller tveka att återanvända ev urtappad glykol.
    Självklart fylla upp med glykol.

    Har du bytt termostat tidigare kIM0h?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Hej!

    Måste byta termostat på bilen och undrar om man kan återanvända kylarvattnet, den bytes i våras när bilen fick en ny frost plugg i toppen så den är inte gammal.
    Känns lite onödigt att slänga pengar på ny glykol.
    Bilen är 9-5 06a så det är ju longlife glykol.

    Mvh
    Jag skulle nog som Saabaero skrev fylla på med korrekt glykolblandning och inte vatten som nån skrev tidigare.

    Mvh Marko 1880.

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Ny kostar ju inte många kronor så ja köper en dunk så har ja

    Japp har bytt själv på gamla 9-5an inte värst svårt bara trångt som något man inte bör skriva här

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Eftersom glykolen har en större förmåga att läcka ut än vatten, så föredrar jag att efterfylla med ren glykol. Om glykolhalten blir aningen över 50% är det ingen nackdel heller..

  8. #8
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Eftersom glykolen har en större förmåga att läcka ut än vatten, så föredrar jag att efterfylla med ren glykol. Om glykolhalten blir aningen över 50% är det ingen nackdel heller..
    Blandas inte vatten och glykol som vilken alkohol som helst? En blandning som är lite svår separerad om man nu inte har "apparat" och kan koka bort alkoholen från vattnet.

    Kylvätska ska med fördel återfyllas. Ju äldre kylvätska desto bättre, kylvätska blir mindre korrosivt med åldern. I bilar är det nog föroreningar som gör att det byts vätska då och då.
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamn
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Eftersom glykolen har en större förmåga att läcka ut än vatten, så föredrar jag att efterfylla med ren glykol. Om glykolhalten blir aningen över 50% är det ingen nackdel heller..
    Blandas inte vatten och glykol som vilken alkohol som helst? En blandning som är lite svår separerad om man nu inte har "apparat" och kan koka bort alkoholen från vattnet.

    Kylvätska ska med fördel återfyllas. Ju äldre kylvätska desto bättre, kylvätska blir mindre korrosivt med åldern. I bilar är det nog föroreningar som gör att det byts vätska då och då.

    Vad gäller kylvätskan, så vet jag inte riktigt om jag kan hålla med. Jag har alltid lärt mig att det är tvärt om?

  10. #10
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    Vad gäller kylvätskan, så vet jag inte riktigt om jag kan hålla med. Jag har alltid lärt mig att det är tvärt om?
    Jag vet att bilverkstäder brukar vilja byta kylarvätska men jag har aldrig fått någon hållbar förklaring varför. Det fria syret som alltid finns i vattnet kommer att ta slut och efter det korrigerar inte kylare, topp, packningar mm längre. Kylarvätskan kommer att ändra PH till lite mera basiskt vilket är en fördel för bla gummi och även att minska det galvaniska strömmar som uppstår. De mineralsalter som också kommer med färskt vatten kommer att ombildas till sina mera stabilare former och även de minska den elektriska ledningsförmågan. Så vattenkemiskt åldrar du motor fortare med täta byten

    Att låta motorn stå stilla (länge) och tömma ut ett par dl ur avtappningen på radiatorn som en typ av slamtömning av bottensats en gång per år är nog vettigt. Nu kan det finnas någon förklaring som är specifik för bilar som inte jag vet om men annars är gammal, väl använd, brun, illa luktande kylvätska guld värd.
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Ja brukar blanda glykolen med destillerat vatten.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Det är absolut en fördel att blanda ut glykolen med destillerat vatten. Då får man ju inga 'föroreningar' överhuvudtaget i vätskan.
    Tyvärr väldigt få verkstäder (om ens någon alls) som gör detta.

    Och vi återanvänder alltid kundens vätska på jobb så länge den håller ett frostskydd på -25 grader eller under. Och om den inte är förorenad såklart...

  13. #13

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Eftersom glykolen har en större förmåga att läcka ut än vatten, så föredrar jag att efterfylla med ren glykol.
    Det där är det väl ändå ingen som tror på?
    Signaturlös

  14. #14

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamn
    Kylvätska ska med fördel återfyllas. Ju äldre kylvätska desto bättre, kylvätska blir mindre korrosivt med åldern. I bilar är det nog föroreningar som gör att det byts vätska då och då.
    Det där stämmer om man kör med rent vatten. När det gäller glykol avtar tillsatsernas korrosionsskydd med åren, det är därför man byter kylarvätska.
    Signaturlös

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Eftersom glykolen har en större förmåga att läcka ut än vatten, så föredrar jag att efterfylla med ren glykol.
    Det där är det väl ändå ingen som tror på?
    Nähä?

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamn
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Eftersom glykolen har en större förmåga att läcka ut än vatten, så föredrar jag att efterfylla med ren glykol. Om glykolhalten blir aningen över 50% är det ingen nackdel heller..
    Blandas inte vatten och glykol som vilken alkohol som helst? En blandning som är lite svår separerad om man nu inte har "apparat" och kan koka bort alkoholen från vattnet.

    Kylvätska ska med fördel återfyllas. Ju äldre kylvätska desto bättre, kylvätska blir mindre korrosivt med åldern. I bilar är det nog föroreningar som gör att det byts vätska då och då.
    Det jag fått lära mig är att glykolens molekyler är mindre än vattenmolekylerna. Sedan vid små läckor tycker jag allt att det som läcker ut brukar vara mera färgat än det som finns i kylvätskebehållaren.

  17. #17
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Det jag fått lära mig är att glykolens molekyler är mindre än vattenmolekylerna. Sedan vid små läckor tycker jag allt att det som läcker ut brukar vara mera färgat än det som finns i kylvätskebehållaren.
    Vatten är den minsta molekylen av de bägge och glykol+vatten är en kemisk lösning, de sitter ihop kemiskt (enkla uttryckt).

    Att kylarvätskan har olika färg beror nog på att expansionskärlet inte har någon cirkulation att tala om, den är väl mest att likna med en blindtarm.
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamn
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Det jag fått lära mig är att glykolens molekyler är mindre än vattenmolekylerna. Sedan vid små läckor tycker jag allt att det som läcker ut brukar vara mera färgat än det som finns i kylvätskebehållaren.
    Vatten är den minsta molekylen av de bägge och glykol+vatten är en kemisk lösning, de sitter ihop kemiskt (enkla uttryckt).

    Att kylarvätskan har olika färg beror nog på att expansionskärlet inte har någon cirkulation att tala om, den är väl mest att likna med en blindtarm.
    På både 99an och 90an så cirkulerade kylvätskan igenom expansionskärlet.

    Vatten och glykol är ingen lösning utan en blanding. Du kankse minns det i från kemin i högstadiet? En lösning är när man t.ex. löser salt i vatten. Det är ju knappast så att vattnets och glykolens atomer separerars i från varandra och bildar en "atomsoppa"...

  19. #19
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Vatten och glykol har hög löslighet i varandra p g a att de har vätebindningar mellan sig, men fryspunkten sänks eftersom de packas så dåligt runt varandra. Vattenmolekylerna hindras att arrangera sig i sitt regelbundna, utspridda mönster. Med andra ord agerar hydroxylgruppen i glykol som smörjmedel för vattenmolekylen i blandningen. Ju mer glykol desto sämre packas molekylerna runt varandra och desto lägre blir fryspunkten.

    Vatten fryser vid 0,0 °C och ren glykol vid -13 °C. Blandningen dem emellan medför fryspunktssänkning enligt Raoults lag. Denna lag säger att en lösnings fryspunkt blir lägre än lösningsmedlets. Det omvända gäller för kokpunktshöjning.

    Raoults lag:
    DTf = Kf m där DTf = fryspunktssänkningen
    Kf = fryspunktssänkningen för 1-molal lösning.
    (För vatten Kf = 1,86 K mol-1 kg)

    m = massa (kg)

    (Källa: Umeå Universitet, Internet 2013)

    Lika löser lika är en populär minnesregel för lösningsmedel. Polära lösningsmedel (såsom vatten och alkoholer) löser exempelvis ofta andra polära ämnen och jonföreningar bra. När exempelvis natriumklorid löser sig i vatten uppstår jon-dipolbindningar mellan saltets joner och de polära vattenmolekylerna. Jonerna omges av lösningsmedlets molekyler, och sägs vara solvatiserade (hydratiserade om lösningsmedlet är vatten). Regeln syftar på de intermolekylära bindningarna som förekommer mellan molekylerna hos två lösningsmedel. Ifall bindningarna är lika, löses de. Vatten går dock inte att lösa med oljor, eftersom vattenmolekylerna är polära och oljor är opolära. Polära molekyler går inte att lösa med opolära molekyler.

    (Källa: Wikipedia, 2013)

    Du kankse minns det i från kemin i högstadiet?
    Att det är svårt att veta utbildningsnivån på ett anonymt forum.
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 167
    Medlem#
    8758

    Re: Återanvända kylarvatten?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamn
    Kylvätska ska med fördel återfyllas. Ju äldre kylvätska desto bättre, kylvätska blir mindre korrosivt med åldern. I bilar är det nog föroreningar som gör att det byts vätska då och då.
    Det där stämmer om man kör med rent vatten. När det gäller glykol avtar tillsatsernas korrosionsskydd med åren, det är därför man byter kylarvätska.
    Här är en ganska uttömmande disussion om glykol i värmepumpssystem, som pekar på grundproblemen, nämligen att glykolen och korrosionsskydden bryts ner. Och att, pga. nya regler, korrionsskydden inte är vad de varit: http://www.byggahus.se/forum/varme-allm ... temet.html

    Jag byter kylarvätska vartannat till vart tredje år, vartannat år är vad som står att man ska göra i verkstadshandboken om man inte har longlife. Skulle inte falla mig in att återanvända kylarvattnet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k
    Av Kim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 00:19
  2. Återanvända kamaxelöverföringen?
    Av Manne_74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 19:13
  3. Ramlager bult återanvända?
    Av christer_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •