Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

  1. #21
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Vilket leder oss utmärkt in på det jag skrev längre upp.
    Precis. Det är ju ändå en rolig uppgradering som ger många hästkrafter per krona

  2. #22

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Bah, den ger ju färre hästkrafter än original ju..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #23
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Citat Ursprungligen postat av kingback
    Bah, den ger ju färre hästkrafter än original ju..
    Nu menade jag Siemens 630-spridare, dvs. 280-290hk. Ber om ursäkt om jag var otydlig

  4. #24

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Snarare jag som är lite trög..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Med tanke på att effekten inte är tänkt att gå över 280 hk så tycker jag det är konstigt att inte de gröna 968:orna ens nämns i sammanhanget. Jag hade föredragit dessa. Då kan man montera dem själv och det borde gå att med orig BTR (413 cc mot 350 originalbil) limpa sig till mappningen om det inte är allt för långt. Sedan byter man BTR till 3,8 bar väl framme, vilket är enkelt, och har 465 cc. Det borde med bra IC och avgasrör räcka för den effekten. Nu kan det vara olika kvalitet på spridarbilder, men teoretiskt bör man inte ha större spridare än nödvändigt till toppeffekten, för att det ger en bättre bränsleuppblandning vid låglast - som man kör 99% av tiden på. Ett aber dock med de gröna är att bränslepumpen måste orka både max laddtryck och det högre bränsletrycket. Om det inte räcker eller blir för nära ögat, så får man välja mellan starkare pump eller Deka-spridarna som går på 3,0 BTR. Då kan det hända att Deka blir billigare och enklare lösning. Tycker ändå att 968:orna är värda att nämnas i sammanhanget. Räknar man proportionellt på det och utgår från att originalspridare klarar 230 hk E85, så klarar 968:orna 306 hk. SÅ mkt ska man inte behöva överrika så hela den marginalen äts upp!? (proportionellt med 3,0 orig BTR blir det 271 hk för 968:or, fast å andra sidan vill jag minnas att dessa inte får optimal sprutbild på det trycket)

    Sedan även om alla bäckar små är positivt, så hade jag nog hoppat kungskobran för 280 etanolhästar. Flödet torde räcka gott i originalet. Kommer man några tiotal hk till däremot är det ju klart motiverat, för då börjar den choka.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Med tanke på att effekten inte är tänkt att gå över 280 hk så tycker jag det är konstigt att inte de gröna 968:orna ens nämns i sammanhanget. Jag hade föredragit dessa. Då kan man montera dem själv och det borde gå att med orig BTR (413 cc mot 350 originalbil) limpa sig till mappningen om det inte är allt för långt. Sedan byter man BTR till 3,8 bar väl framme, vilket är enkelt, och har 465 cc. Det borde med bra IC och avgasrör räcka för den effekten. Nu kan det vara olika kvalitet på spridarbilder, men teoretiskt bör man inte ha större spridare än nödvändigt till toppeffekten, för att det ger en bättre bränsleuppblandning vid låglast - som man kör 99% av tiden på. Ett aber dock med de gröna är att bränslepumpen måste orka både max laddtryck och det högre bränsletrycket. Om det inte räcker eller blir för nära ögat, så får man välja mellan starkare pump eller Deka-spridarna som går på 3,0 BTR. Då kan det hända att Deka blir billigare och enklare lösning. Tycker ändå att 968:orna är värda att nämnas i sammanhanget. Räknar man proportionellt på det och utgår från att originalspridare klarar 230 hk E85, så klarar 968:orna 306 hk. SÅ mkt ska man inte behöva överrika så hela den marginalen äts upp!? (proportionellt med 3,0 orig BTR blir det 271 hk för 968:or, fast å andra sidan vill jag minnas att dessa inte får optimal sprutbild på det trycket)

    Sedan även om alla bäckar små är positivt, så hade jag nog hoppat kungskobran för 280 etanolhästar. Flödet torde räcka gott i originalet. Kommer man några tiotal hk till däremot är det ju klart motiverat, för då börjar den choka.
    Att teoretiskt säga att 968:orna klarar 306hk på E85 i en turbo motor med upprikning kan ju vara lite vanskligt om proffs kört dem inom marginaler med känsliga motorer till ca 300hk med 7-8bars bränsletryck på bensin/racesoppa.

    Edit: Tog bort ett + tecken så alla är nöjda

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Jag kan inte svara på varför de kör med soppatryck på 7-8 bar, troligtvis inte du heller? Min gissning är att de hittade en effektivare förbränning med det trycket, och inte för att det krävdes kapacitetsmässigt för runt 300 hk. Man kan inte blanda in tävlingsmotorers lösningar i diskussion om en relativt lätt trimmad svenssonbil. Vem som helst som kan räkna på det omvänt kvadratiska förhållandet mellan bränsletryck och flöde inser att 7-8 bar är overkill om man enbart tittar på flödeskapaciteten för dessa spridare och 300 hk racingsoppa. Kvarstår gör att för samma bränsleblandning med 465 cc, så är det värt 306 hk (med lite give or take). Således blir frågan vilket behov av upprikning 280 hk kräver jämtemot 230 som verkar gå bra med 350 cc?

    Jag har för övrigt inte skrivit ngt "vanskligt", då jag skrivit ut undrande frågetecken och ingalunda framställt det som en faktasanning för var och en att skriva upp på en lapp och komma ihåg.

    Något som däremot är vanskligt, är när ngn skriver 300+. Vadå plus? 303, 330, 346 eller kanske rent av 399 hk?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    630cc siemens deka får man för ca 2500-3000Kr

    Volvo gröna+3,8bars regulator+bränslepump blir lite mer pengar det allt. Därav merparten av alla med lite ekonomiskt tänkande väljer 630cc istället. Dessutom bättre att ha lite marginal på spridarna "ifall" man får för sig att gå vidare i trimmningen.

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Jag vill tro att det är utbudet av program som är till 968ornas nackdel.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    149

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    När man kör E85 på originalspridarna å 230-240 hk så klarar (måste) motorn att går på Lambda 1 / AFR 14,6 på varv, för det är bara det spridarna räcker till.

    Tror inte det är tillrådligt att göra det vid högre effekt som 280-290 hk, om det ens går .

    Så därför är det inte säkert att 968 orkar med iom att man behöver en mycket fetare blandning, helst ska man ju lägga sig runt 12,5 afr närmare 12 afr för effektens skull.

    (Ja, jag har uppgett Bensin AFR, då man enklast kan relatera till det)
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  11. #31
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Brytpunkten bör ligga någonstans runt 220hk så man kan köra originalspridare på lambda 1 i hela registret men med större spridare går man ner till lambda 0.8 över brytpunkten och då ökar specifika bränsleförbrukningen dramatiskt. Därför behövs ganska stora spridare för att ge någorlunda effektökning.

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Citat Ursprungligen postat av Phixit
    När man kör E85 på originalspridarna å 230-240 hk så klarar (måste) motorn att går på Lambda 1 / AFR 14,6 på varv, för det är bara det spridarna räcker till.

    Tror inte det är tillrådligt att göra det vid högre effekt som 280-290 hk, om det ens går .

    Så därför är det inte säkert att 968 orkar med iom att man behöver en mycket fetare blandning, helst ska man ju lägga sig runt 12,5 afr närmare 12 afr för effektens skull.

    (Ja, jag har uppgett Bensin AFR, då man enklast kan relatera till det)
    Snarare till och med 11.2Afr med E85, för att få vridmomentet och fyllnadsgraden, samt kyleffekten med sig.

Liknande ämnen

  1. vilka spridare i 9-5 2.0?
    Av Robert E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 10:54
  2. Vilka Spridare i min 9-5:a?
    Av imported_jöjjeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 09:26
  3. vilka spridare
    Av Böhme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 08:28
  4. Trim, vilka spridare och APC-box 9000 Aero?
    Av Gasser i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 17:49
  5. Vilka spridare på en 9-5 Aero-00
    Av JkbPower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 02:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •