Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

  1. #1

    Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Hej,

    Jag har en 9-5 Aero -05, och jag funderar på att låta göra en konvertering av mjukvaran så den går att köra på E85, hos Nordic i Norrköping. Dom nämde att om man även byter spridarna får man lite extra hästkrafter åxå, dom kunde göra detta för några tusen, men jag tänkte kanske köpa spridare och göra jobbet själv för att spara lite pengar.

    Frågan är således, vilka spridare ska man köpa, jag har försökt googla lite och Siemens Deka 630cc verkar populära för detta, är det såna man ska ha, och i så fall, finns dom i olika varianter?

    Nästa fråga är om det går att köra bilen med större spridare installerade utan att ändra programvaran, dvs går det att köra några kilometer från hemma till verkstan eller blir det haveri?

    Tack på förhand
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    978
    Medlem#
    9223

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Citat Ursprungligen postat av kingback
    Hej,

    Jag har en 9-5 Aero -05, och jag funderar på att låta göra en konvertering av mjukvaran så den går att köra på E85, hos Nordic i Norrköping. Dom nämde att om man även byter spridarna får man lite extra hästkrafter åxå, dom kunde göra detta för några tusen, men jag tänkte kanske köpa spridare och göra jobbet själv för att spara lite pengar.

    Frågan är således, vilka spridare ska man köpa, jag har försökt googla lite och Siemens Deka 630cc verkar populära för detta, är det såna man ska ha, och i så fall, finns dom i olika varianter?

    Nästa fråga är om det går att köra bilen med större spridare installerade utan att ändra programvaran, dvs går det att köra några kilometer från hemma till verkstan eller blir det haveri?

    Tack på förhand
    Det beror ju lite på hur mycket du hade tänkt att trimma.
    Men minst 630cc, ja. 875cc kan också vara något att tänka på då dessa ska ge avsevärt mycket bättre låglastegenskapen är 630-spridare.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Tack för svaret.

    Jag har inte tänkt trimma speciellt mycket, problemet med original spridare är ju att dom inte ens klarar originaleffekten på E85 utan man hamnar på runt 230 hk.

    Enligt Nordic får man runt 280 hk på E85 med endast nya spridare + programvara, och det räcker bra för mej.

    Kan man köra 875 cc spridare i en sån konfiguration eller blir dom för stora, om det funkar kan man ju annars köra på såna direkt, om dom inte är sanslöst mycket dyrare förstås.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    978
    Medlem#
    9223

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Citat Ursprungligen postat av kingback
    Tack för svaret.

    Jag har inte tänkt trimma speciellt mycket, problemet med original spridare är ju att dom inte ens klarar originaleffekten på E85 utan man hamnar på runt 230 hk.

    Enligt Nordic får man runt 280 hk på E85 med endast nya spridare + programvara, och det räcker bra för mej.

    Kan man köra 875 cc spridare i en sån konfiguration eller blir dom för stora, om det funkar kan man ju annars köra på såna direkt, om dom inte är sanslöst mycket dyrare förstås.
    Självklart kan du göra det, bara man anpassar mjukvaran för de större spridarna. Lite dyrare är dom förstås, men allt är ju relativt Men det kan skilja så pass mycket som dubbla priset på 875cc.

    Så det kanske är mer aktuellt att köra på 630cc?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Det finns olika kontakter på siemens deka. Se till att du får rätt.
    Kan inte rekommendera att köra med dubbelt så stora spridare med original mjukvara.
    Tändstift måste bytas för att kunna köra på e85.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor vampenss avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    19
    Medlem#
    8884

    Sv: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Programmet måste anpassas för spridarna också. Det är inte bara att sätta dit större tyvärr.

  7. #7

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Det låter som att jag ska ha 630cc, och med rätt kontakt

    Är det lämpligt att plocka ut 280 hk ur en Aeromotor utan andra ändringar tex downpipe/avgassystem, intercooler, insugsrör osv, vill inte ha nåt motorras..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    978
    Medlem#
    9223

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Citat Ursprungligen postat av kingback
    Det låter som att jag ska ha 630cc, och med rätt kontakt

    Är det lämpligt att plocka ut 280 hk ur en Aeromotor utan andra ändringar tex downpipe/avgassystem, intercooler, insugsrör osv, vill inte ha nåt motorras..
    Det ska inte vara några problem, men längre än så skulle inte jag personligen våga gå med originalkolvar.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  9. #9

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Ok, det låter ju bra. Tack för hjälpen
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Det kan disskuteras hur lämpligt det är. Men allt handlar om hur mycket pengar du vill lägga på det.
    Skulle jag göra det på min egna bil skulle jag i samband med mjukvara byta
    Spridare
    Avgassystem (iaf främre biten)
    Kolvar
    Koppling
    Kungskobra
    Intercooler
    Bränslepump

    Som du ser spinner det iväg lite.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    978
    Medlem#
    9223

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Det kan disskuteras hur lämpligt det är. Men allt handlar om hur mycket pengar du vill lägga på det.
    Skulle jag göra det på min egna bil skulle jag i samband med mjukvara byta
    Spridare
    Avgassystem (iaf främre biten)
    Kolvar
    Koppling
    Kungskobra
    Intercooler
    Bränslepump

    Som du ser spinner det iväg lite.
    Med den setupen är man ju väldigt säkrad för 280hk

    Är det inte lite ironiskt när ni då säljer Steg3 med "bara" Ferritan & 3,5btr som modifikation utöver mjukvaran? Inget illa menat nu förstås!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  12. #12
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Det är inget konstigt. Man måste hitta ett mellanting mellan hur prisvärd en produkt är och vad det ger.
    Med våra "steg" riktar vi in oss på personer som vill ha en starkare Saab vid omkörning.
    Inte till dom som stressar 100-200 10 gånger om dagen.

    Vill man ha en starkare, stryktåligare och mer hållbar Saab gör vi detta utöver "stegen".

    Ingen ska bli tvingad till att köpa något man inte behöver, utan vi försöker ha en tydlig dialog med kunden där man kommer fram till vad man ska ha bilen till.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    978
    Medlem#
    9223

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Det är inget konstigt. Man måste hitta ett mellanting mellan hur prisvärd en produkt är och vad det ger.
    Med våra "steg" riktar vi in oss på personer som vill ha en starkare Saab vid omkörning.
    Inte till dom som stressar 100-200 10 gånger om dagen.

    Vill man ha en starkare, stryktåligare och mer hållbar Saab gör vi detta utöver "stegen".

    Ingen ska bli tvingad till att köpa något man inte behöver, utan vi försöker ha en tydlig dialog med kunden där man kommer fram till vad man ska ha bilen till.
    Bra svar!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  14. #14

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    UhrJr, otroligt trevligt att ha proffsen här på forumet, så man kan fråga direkt

    Jag har en fråga till, om man väljer att göra E85 konvertering hos Nordic utan att byta spridarna och accepterar lite mindre toppeffekt, blir motorkaraktären oförändrad i övrigt eller finns det möjlighet att få lite mer vrid i området 2000 - 4000 varv? Det är ju mest där man använder motorn, vid omkörningar osv, toppeffekten är egentligen inte så intressant.

    Tack till alla som har svarat, blev en väldigt bra tråd det här tycker jag
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 111

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Etanolkonverterade 9-5 Aero blir väldigt trevliga. Stirra dig inte blind på effekten, den använder man sällan, det är vridet som man märker.
    Med "steg 1 E85" får man en bil med ett maffigt vrid (typ 420Nm) mot original 350 och det är en avsevärd skillnad. At du "bara" får 230hk på toppen kommer du inte märka, hur ofta varvar du till 5500 rpm?

    Nä, just E85 steg 1 på 9-5 Aero gör det till en riktigt, riktigt trevlig bil. Med ett "steg 3" sen, men större avgas och större spridare så får man så mycket kraft att man kunde tro man hade en rejäl V8 under huven!

  16. #16

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Bollman, det var precis det jag ville höra
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  17. #17
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Bollman har helt rätt. Karaktären blir underbar även om du inte byter spridare.

  18. #18

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Case closed then. Tack för hjälpen
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #19
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Jag tycker även det kan vara värt att tänka på att originalspridarna ger finare motorgång än 630-spridarna som kan kännas lite osofistikerade på låglast, speciellt med kall motor då det gärna blir lite ryckig gång om det inte är perfekt mappat vilket är omöjligt om man köper ett färdigt program över disk eftersom varje flödesmatchade uppsättning spridare beter sig lite olika, även om det är samma märke och modell.

  20. #20
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Vilka spridare för E85, 9-5 Aero -05?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Jag tycker även det kan vara värt att tänka på att originalspridarna ger finare motorgång än 630-spridarna som kan kännas lite osofistikerade på låglast, speciellt med kall motor då det gärna blir lite ryckig gång om det inte är perfekt mappat vilket är omöjligt om man köper ett färdigt program över disk eftersom varje flödesmatchade uppsättning spridare beter sig lite olika, även om det är samma märke och modell.
    Vilket leder oss utmärkt in på det jag skrev längre upp.

Liknande ämnen

  1. vilka spridare i 9-5 2.0?
    Av Robert E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 10:54
  2. Vilka Spridare i min 9-5:a?
    Av imported_jöjjeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 09:26
  3. vilka spridare
    Av Böhme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 08:28
  4. Trim, vilka spridare och APC-box 9000 Aero?
    Av Gasser i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 17:49
  5. Vilka spridare på en 9-5 Aero-00
    Av JkbPower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 02:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •