Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Trycker ut glykol

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Kallinge
    Inlägg
    24

    Trycker ut glykol

    Hej!

    Har en Saab 9-5 2,3 t -00 som jag har fått lite bekymmer med. I helgen så började den spruta glykol ifrån sig, någonstans i motorrummet. Första varningen som kom var: fyll på kylvätska. Fick inte heller upp någon värme i bilen under sträckan på en halvmil. Tömde inte riktigt hela behållaren, men så att den varnar. Temp givaren gick upp ungefär till hälften och sjunker sedan. Har testat att köra den lite kortare sträckor efter detta genom att låta den svalna och sedan fylla på det som behövts. Ibland sprutar den och ibland händer ingenting på dessa korta sträckor upp till en halvmil. Har kikat på oljestickan och kan inte se något vitt som om det skulle kunna finns glykol i oljan.

    När jag har sökt här på forumet hittar jag allt från felaktig ventil i glykolbehållaren till gången topplockspackning. Nån som har några tips var jag ska börja?
    Saab 9-5 1,9 TID Vector 2006

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Trycker ut glykol

    Hej!

    Du bör försöka lokalisera vart det läcker någonstans.
    Det finns en värmeventil vid torpedväggen bakom insuget den är ganska vanligt att den går sönder och börjar läcka.
    Har du motorvärmare som sitter i blocket så kan det vara där det läcker.
    Du får hissa upp bilen så du kommer under och kan kolla vart det kan läcka med motorn igång, ser du att det är ovanligt blött någonstans så är det ett bra ställe att börja leta.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Kallinge
    Inlägg
    24

    Re: Trycker ut glykol

    Visade sig när jag hade locket till expansionskärlet avskruvat så luktar "bubblorna" avgaser. Så där rök den bilen så att säga. Har kollat med ett par firmor här och det kostar nånstans 8-12 tusen att byta topplockspackning. Vilket det inte är värt. Blir till att leta efter någon annan bil.
    Saab 9-5 1,9 TID Vector 2006

  4. #4

    Re: Trycker ut glykol

    Testa att efterdra topplocksbultarna.
    Tveksamt om det hjälper, men det kostar ju inget.
    Signaturlös

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    486
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Testa att efterdra topplocksbultarna.
    Tveksamt om det hjälper, men det kostar ju inget.
    Kan hjälpa helt och hållet. Har varit med om Saabar där man kan dra toppbultarna för hand. Har bilen gåt 20.000 mil eller mer skulle jag rekomendera att efterdra toppen, oavsett om man har problem eller ej.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Bytade toppackning på en 9-5 igår på jobb. Två av bultarna (de yttersta mot växellådan) var HELT lösa och kunde skruvas ur med fingrarna.
    Bilen är en -03 och har gått 16500 mil. Motorn tryckte ur sig vatten och drack lite själv också.
    I detta fallet hade det antagligen räckt att spänna om toppackning och prova, det hade ju inte kostat något att prova.

    Så jag rekommenderar också alla 9-5-ägare (bensin) att efterdra sina toppar. Enkelt jobb och kan spara mycket, både motor och pengar...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589
    99-00 hade robotarna som drog toppbultarna problem med momentdragningen. De vid 4'ans cylinder blev sällan dragna med rätt moment, men maskinen skickade vidare dem i alla fall.
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

Liknande ämnen

  1. Glykol läckage!
    Av a.magnusson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 19:39
  2. Vilken typ av glykol, 9-5 2,3t -01?
    Av /J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 13:27
  3. Blå och grön glykol
    Av rjonsson22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-04, 09:52
  4. Glykol?
    Av ergu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 12:04
  5. Glykol(ng900)
    Av lätttryckarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •