Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Anslutning elbakruta lossnat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224

    Anslutning elbakruta lossnat

    Hej,

    Kabelanslutningen på ena sidan har lossnat från glaset/värmefrådarna på min ng900. Någon som har tips om hur man med framgång kan få den på plats igen? Kan det gå att löda?

    mvh
    Alex

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Anslutning elbakruta lossnat

    Skulle nog hellre valt elektriskt ledande lim av något slag. http://www.conrad.se/LEDANDE-LIM-WIRE-G ... &pi=588328

    Känns som att lödkolven gärna skulle smälta sönder mer än du kan laga med den.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Anslutning elbakruta lossnat

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Skulle nog hellre valt elektriskt ledande lim av något slag. http://www.conrad.se/LEDANDE-LIM-WIRE-G ... &pi=588328

    Känns som att lödkolven gärna skulle smälta sönder mer än du kan laga med den.
    Fick en tanke..skulle inte detta lim kunna fungera på SID som tappat pixlar??

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Anslutning elbakruta lossnat

    Citat Ursprungligen postat av S-O.D
    Fick en tanke..skulle inte detta lim kunna fungera på SID som tappat pixlar??
    Bra tanke men undrar om det är genomförbart.

    Det är ju jäääääkligt små stift som flatkabeln (eller andra kablar) ska passa mot.

    Och elektriskt ledande lim över hela kontaktytan eller samtliga kontaktstift samtidigt blir ju inget bra ( ).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Anslutning elbakruta lossnat

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av S-O.D
    Fick en tanke..skulle inte detta lim kunna fungera på SID som tappat pixlar??
    Bra tanke men undrar om det är genomförbart.

    Det är ju jäääääkligt små stift som flatkabeln (eller andra kablar) ska passa mot.

    Och elektriskt ledande lim över hela kontaktytan eller samtliga kontaktstift samtidigt blir ju inget bra ( ).
    Som sagt var det var ett långskott.Tycker sid-frågan återkommer ofta och allt det här med ungspackningar och strykjärn..borde finnas något annat sätt.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Anslutning elbakruta lossnat

    Vet inte om du räknar in tryckmetoden i "allt det här" när det gäller att laga SIDen.

    Jag bara tryckte flatkabeln hårdare (riktigt hårt) mot kretskortet och har haft alla mina pixlar kvar i många år nu.

    Även AC-displayen lagade jag på samma sätt med samma resultat. På den tryckte jag flatkabeln inte bara mot kretskortet utan även mot displayen. Lagningen av AC-displayen har jag beskrivit här på forumet för den som är intresserad av tryckmetoden viewtopic.php?f=6&t=271182&p=1893666&hilit=sid#p18 93666

    Personligen tycker jag att strykjärnsmetoden innehåller alldeles för många parametrar som kan gå snett för att kännas bra. Pressmetoden har egentligen bara en parameter som kan gå snett och den har man full kontroll på eftersom man lätt ser om det inte blir bra och kan vidtaga motåtgärder (kretskortets utböjning pga trycket). Fixar man bara det (ett mothåll) så är det bara att trycka på! Ju hårdare desto bättre!

    Per L

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Anslutning elbakruta lossnat

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Vet inte om du räknar in tryckmetoden i "allt det här" när det gäller att laga SIDen.

    Jag bara tryckte flatkabeln hårdare (riktigt hårt) mot kretskortet och har haft alla mina pixlar kvar i många år nu.

    Även AC-displayen lagade jag på samma sätt med samma resultat. På den tryckte jag flatkabeln inte bara mot kretskortet utan även mot displayen. Lagningen av AC-displayen har jag beskrivit här på forumet för den som är intresserad av tryckmetoden viewtopic.php?f=6&t=271182&p=1893666&hilit=sid#p18 93666

    Personligen tycker jag att strykjärnsmetoden innehåller alldeles för många parametrar som kan gå snett för att kännas bra. Pressmetoden har egentligen bara en parameter som kan gå snett och den har man full kontroll på eftersom man lätt ser om det inte blir bra och kan vidtaga motåtgärder (kretskortets utböjning pga trycket). Fixar man bara det (ett mothåll) så är det bara att trycka på! Ju hårdare desto bättre!

    Per L
    Tack för ditt svar.Jag har missat länken du gav mig.Det var ju en suverän beskrivning och bra bilder!!Skall börja med ac-panelen i helgen.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    Nu handlar ju den här tråden egentligen om trasig anslutning elbakruta, så jag återgår till det.

    Löda? Ja med lödkolv med bra effekt och värma rutan med värmepistol kring skadestället så funkar det. Minutiös rengöring av lödställe och verktyg är viktigt. Sedan lite lödvana så går det.

    Jag har lagat några og900 och 99 or på det sättet för en herrans massa år sedan.

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Liknande ämnen

  1. Elbakruta strul
    Av mrbeach i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 18:21
  2. Automatisk elbakruta
    Av mrbeach i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 20:33
  3. Elbakruta funkar ej
    Av klasw i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 19:16
  4. elbakruta
    Av Stoffen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •