Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: AUX i 9-3og

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    AUX i 9-3og

    Godkväll!

    Jag har nu ikväll suttit och sökt hur jag ska få AUX i min originalstereo, trött på hålet som blir med eftermarknadsstereon, som nu även börjar ge upp. Tänkte försöka få till AUX på originalstereon och kollade på pinouten i bak och såg att det står CD IN.



    Det låter onekligen som att det kan vara att den tar in ljud från CD-växlaren (har dock ingen) så min fråga är om jag helt enkelt kan löda på kablar på dessa pinnar. Dock har vad jag vet en 3.5mm stereoplugg bara tre kontaktytor, så är jorden gemensam där? Kopplar jag bara in jorden från höger och vänster på samma i uttaget jag löder dit?

    Kan tänka mig att en liten förstärkare kanske behövs, då jag ska köra den från min rätt så kassa s4:a. Men en sån kan jag nog bygga ihop själv om det behövs.
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: AUX i 9-3og

    Det är nog inte fullt så enkelt. Om jag minns rätt så måste du dessutom få radion att tro att det finns en cd växlare i bilen, annars så går det inte. Jag har för mig att någon stoppade i en cd växlare i bilen och sen klippte av ledningarna som ljudsignalerna går i och drog dessa till en stereoplugg med bra resultat.

  3. #3
    Sugmotor vampenss avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    19
    Medlem#
    8884

    Sv: AUX i 9-3og

    Är man lite lat så kan man köpa en färdig produkt.

    http://www.skyddet.nu/produkt.php?id=3730&meny_id=114

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Sv: AUX i 9-3og

    Citat Ursprungligen postat av vampens
    Är man lite lat så kan man köpa en färdig produkt.

    http://www.skyddet.nu/produkt.php?id=3730&meny_id=114
    Vet inte om det är någon skillnad på produkterna, men http://www.saabaux.se/ verkar vara billigare.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458

    Re: AUX i 9-3og

    Vill minnas att det är samma sak.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6

    Re: AUX i 9-3og

    Har Saabaux i båda mina bilar.. rekommenderas! ;-) Smidigt! Se över nivån in bara. Kan upplevas som låg när den kommer direkt ifrån 3.5mm uttaget på en mobiltelefon.

    Kan antingen lösas genom förstärkare eller en annan källa som man streamar till med sin mobil. Till mina aux-kit har jag satt Parrot Mki9200 kit som presterar utmärkt när ljudnivån är satt till 100% på dem.

  7. #7
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: AUX i 9-3og

    Ett tips för alla som har en CANUSB liggande är att det är enkelt att plugga in den och själv aktivera ingången. Det är bara ett enda meddelande man behöver skicka en gång i sekunden eller så. ;-)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Re: AUX i 9-3og

    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Det är nog inte fullt så enkelt. Om jag minns rätt så måste du dessutom få radion att tro att det finns en cd växlare i bilen, annars så går det inte. Jag har för mig att någon stoppade i en cd växlare i bilen och sen klippte av ledningarna som ljudsignalerna går i och drog dessa till en stereoplugg med bra resultat.
    Såpass. Får försöka lista ut vad för signal växlaren skickar och bygga mig något eget då.
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: AUX i 9-3og

    Citat Ursprungligen postat av ooskr
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Det är nog inte fullt så enkelt. Om jag minns rätt så måste du dessutom få radion att tro att det finns en cd växlare i bilen, annars så går det inte. Jag har för mig att någon stoppade i en cd växlare i bilen och sen klippte av ledningarna som ljudsignalerna går i och drog dessa till en stereoplugg med bra resultat.
    Såpass. Får försöka lista ut vad för signal växlaren skickar och bygga mig något eget då.
    CD-växlaren snackar väl CANBUS på 9-3 har jag för mig, så helt enkelt att bygga något eget är det nog inte.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Re: AUX i 9-3og

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av ooskr

    Såpass. Får försöka lista ut vad för signal växlaren skickar och bygga mig något eget då.
    CD-växlaren snackar väl CANBUS på 9-3 har jag för mig, så helt enkelt att bygga något eget är det nog inte.
    Har tillgång till ett litet elektroniklabb med oscilloskop och en kompis som är duktig på elektronik, så det ska nog gå. Med tanke på att det redan finns produkter att köpa för detta så är det inte omöjligt i alla fall.
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  11. #11

    Re: AUX i 9-3og

    Det finns färdiga aux-kit att köpa, så vad är det du ska labba på?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Re: AUX i 9-3og

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Det finns färdiga aux-kit att köpa, så vad är det du ska labba på?
    De jag har hittat är för dyra. Går troligtvis att bygga motsvarande med komponenter jag har att tillgå redan.
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •