Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Saab 9-5 SC -Karosstransplantation!

Trådad visning

  1. #1
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Saab 9-5 SC -Karosstransplantation!

    Som många andra så tänker jag uppgradera motorn lite i min bil.

    jag kör på det klassiska receptet med b234-botten, jag har aldrig förut byggt en motor helt från grunden. därför kommer jag nog vända mig till expertisen här på forumet en del

    här är bilen:


    och utseendemässigt kommer det nog inte hända så mycket. det är en bruksbil, men samtidigt så känns den lite för snäll. men lite mer effekt under huven och styva upp chassit med lite powerflex så blir det nog lagom

    har införskaffat mig en b234-bottendel och demonterade kolvarna ur denna idag.

    nu behöver jag lite råd, tre av kolvarna hade ett kolvspel på runt 0,05 mm. alltså inga problem, kolvarna och loppen ser väldigt fina ut

    kolv nummer 3 hade dock ett spel på runt 0,1mm. och hade lite repor:


    andra sidan av samma kolv är inte ett märke på.

    i loppet kan man ana lite repor på samma ställe, ingenting som går att känna dock.

    borde försvinna med en honing?

    men jag antar att jag få leta efter en ny AB-klassad b234-kolv.

    en annan sak jag behöver lite erfarenheter om är balansaxlarna. min tanke har varit att plocka ur dom och plugga. hur pass hård blir gången på en 9-5:a? är det stor skillnad?

    lägger in uppdateringar efterhand, och skall försöka ta mycket mer bilder hoppas någon tycker det är kul att lära sig samtidigt som jag lär mig

Liknande ämnen

  1. Funderingar kring saab 99 projekt. Motorbygge?
    Av ReinO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 02:42
  2. Motorbygge: B252 NA
    Av Andreas O i forum Projekt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •