Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9-5 Aero 04 - Startar knappt när det är kallt ute

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    246

    9-5 Aero 04 - Startar knappt när det är kallt ute

    Hej,
    Min Saab 9-5 Aero från 2004 startar superdåligt när det är kallare än 0 grader ute. Jag måste gasa fullt för att få igång bilen, sedan dör den direkt när den går ner på tomgång, så man får hålla den vid liv med gaspedalen i ca 1 minut (låter som den går på tre cylindrar när den kommer under 1500 rpm) efter 1 minut går den precis som vanligt. Är det varmt ute eller om bilen är varm startar den kalasbra.

    Vad kan det vara?
    Har ny tändkassett, nya tändstift, ny bränslepump bara 95 -oktanig bensin i tanken.

    Motorlampan lyser och ger mig felkoderna P1110 och P1000.
    Bilen är chiptrimmad till 300 hk med Etanol (etanolkonverterad) från okänd firma.

    Mycket tacksam för svar!
    / Edde - Saab 9-5 Aero SportCombi -02

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: 9-5 Aero 04 - Startar knappt när det är kallt ute

    Börja med att kolla vakuumslangen till avlastningsventilen. P1110 betyder att avlastningsventilen inte fungerar som den ska.

    Om det inte hjälper så fortsätt med att kolla alla andra luftslangar och dess anslutningar. Symptomen och felkoderna tyder på att du har ett läckage någonstans.

    Kolla även om spjällhuset har gått i "limp home". Instruktion finns här: http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk

    Förresten ska du ha tack för att du skriver bilmodell och felkoder. Det är så många som struntar i det, men det är ett måste om man vill få bra svar!

  3. #3

    Re: 9-5 Aero 04 - Startar knappt när det är kallt ute

    Citat Ursprungligen postat av Edde
    Jag måste gasa fullt för att få igång bilen, sedan dör den direkt när den går ner på tomgång,
    Om du gasar fullt får den inget bränsle och kan inte gå igång.
    Signaturlös

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    246

    Re: 9-5 Aero 04 - Startar knappt när det är kallt ute

    Tack snälla för snabb och proffsig hjälp Brisse!

    1. Bilen har inte gått i limp-home-mode (tack för supertydlig video, har alltid undrat hur det fungerar)

    2. Har problem med att vakuumslangen mellan avlastningsventilen och dosan på mitten framför torpedvägg lossar hela tiden (den är slangen i mitten på dosan som lossnar se bild nedan).
    Vad kan det bero på?

    Tyvärr startar bilen varken sämre eller bättre med vakuumslangen ur eller i.
    Några fler tips?


    http://i200.photobucket.com/albums/a...k/code1110.jpg
    / Edde - Saab 9-5 Aero SportCombi -02

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: 9-5 Aero 04 - Startar knappt när det är kallt ute

    Om slangen lossnar så är den i dåligt skick eller av fel typ. Byt den, och passa på att byta alla andra vakuumslangar när du ändå håller på (du har säkert fler som läcker). Jag brukar sätta buntband i ändarna som jag drar åt så blir det nästan som att ha en slangklämma. Då ska det inte lossna

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: 9-5 Aero 04 - Startar knappt när det är kallt ute

    Kan även vara att man nullat upp kallstarts mapparna i programmet.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    246
    Nu har jag lokaliserat felet till att det pyser massor vid spridaren/insprutningsventilen närmast batteriet. Har jämfört med en frisk bil och det pyser verkligen högt.
    Vad kan vara knas? Har börjat montera bort grejer för att komma åt spridaren/insprutningsventilen, men det är galet trångt.
    Har dessutom noterat att hela bränslefördelningsröret är förhöjt ca 4 mm med mellanliggande muttrar. Ser det ut så på alla 9-5 aero?
    / Edde - Saab 9-5 Aero SportCombi -02

  8. #8
    Sitter inte spridar bryggan i två bult och sen drar man ut hela faderullan?

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Edde Visa inlägg
    Nu har jag lokaliserat felet till att det pyser massor vid spridaren/insprutningsventilen närmast batteriet. Har jämfört med en frisk bil och det pyser verkligen högt.
    Vad kan vara knas? Har börjat montera bort grejer för att komma åt spridaren/insprutningsventilen, men det är galet trångt.
    Har dessutom noterat att hela bränslefördelningsröret är förhöjt ca 4 mm med mellanliggande muttrar. Ser det ut så på alla 9-5 aero?
    Låter som att det kan sitta 630-spridare där och antingen har en o-ring gått sönder eller så har det alltid vart otätt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Edde skrev att bilen var trimmad till ca.300hk på E85 så då är det definitivt andra spridare monterade på den. Det är ett vanligt trick att lägga en M10-mutter på varje sida av spridarbryggan för att få eftermarknadsspridare att passa. Jag tror att det är o-ringen mellan spridare och insug som har gått sönder.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    246
    Tack Brisse och RZ! Låter som ni är helt rätt ute. (Extratack till Brisse för att du förklarade M10-muttrarnas funktion)
    Var kan jag få tag på en o-ring mellan spridare och insug? ...eller är det bara att köpa en ny spridare?
    / Edde - Saab 9-5 Aero SportCombi -02

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Nej, du behöver inte köpa en ny spridare för att O-ringen är trasig. Speedparts har lösa o-ringar, är nog inte helt omöjligt att maptun har med.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Nej, du behöver inte köpa en ny spridare för att O-ringen är trasig. Speedparts har lösa o-ringar, är nog inte helt omöjligt att maptun har med.

    Även Mekonomen har haft lösa o-ringar tidigare, så är absolut ingen omöjlighet att få tag i nya o-ringar ens över disk

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    246
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Även Mekonomen har haft lösa o-ringar tidigare, så är absolut ingen omöjlighet att få tag i nya o-ringar ens över disk
    Perfa! Har beställt på Mekonomen nu. Tack för tipset!
    Hur viktigt är det att applicera lite syrafritt vaselin på o-ringen?
    / Edde - Saab 9-5 Aero SportCombi -02

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Edde Visa inlägg
    Hur viktigt är det att applicera lite syrafritt vaselin på o-ringen?
    Det är absolut nödvändigt, om du inte vill göra om jobbet efter 6 månader. Gör rent ordentligt i sätet i insuget också (utan att skyffla ner smutsen i insuget).
    Senast redigerat av Brisse den 2013-12-11 klockan 16:43. Anledning: La till sista parantesen

Liknande ämnen

  1. Bilen startar knappt...
    Av regicide i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 11:43
  2. Bilen startar jättebra när det är kallt, inte när det..varmt
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •