Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tejp till vinge

  1. #1

    Tejp till vinge

    Någon som har nåt tips på vilken sorts dubbelhäftande tejp och var man kan hitta det, till vingen jag ska montera. Det är turbo/aerovingen till 9000 CS-modellen och runt själva vingen ska det sitta dubbelhäftande tejp som både håller vingen delvis och tätar mot fukt/luft. Kvar sitter just nu gamla originaltejpen, men Saab hade inte den att köpa seperat.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573

    Re: Tejp till vinge

    Citat Ursprungligen postat av seattle
    Någon som har nåt tips på vilken sorts dubbelhäftande tejp och var man kan hitta det, till vingen jag ska montera. Det är turbo/aerovingen till 9000 CS-modellen och runt själva vingen ska det sitta dubbelhäftande tejp som både håller vingen delvis och tätar mot fukt/luft. Kvar sitter just nu gamla originaltejpen, men Saab hade inte den att köpa seperat.
    Vad jag vet finns ingen dubbelhäftande tejp alls på dessa vingar, endast skumgummi som tätar/dämpar mot luckan och runt skruvarna. När jag monterade min vinge tätade jag för säkerhets skull runt skruvarna med silikon
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Aha, jag trodde det var dubbelhäftande tejp det där... som var uttorkad... eftersom flera har sagt att det är dubbelhäftande... var ditt skumgummi intakt eller fixade du nytt? (eller du kanske hade ny vinge)... du fäste alltså endast med skruvarna??

    Jag tänkte täta med gummi- alternativt plastbrickor plus silikon...

    Har du några fler tips vid monteringen?

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Var noga och ha inte bråttom så blir det rakt och snyggt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Det är dubbelhäftande med 2-3mm "skumgummi" emellan.
    Så va det iaf när jag monterade min Bridgespoiler på gröningen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    hehe, olika om budet... tror jag åker till Svensk Bilutrustning och kollar vad de har... de har mycket smått grejs hit o dit...

    Tack för era upplysningar! Kom gärna med fler om ni har, för jag drar o monterar om en halvtimme skulle jag tro

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 699
    Silicon är inte direkt optimalt, rostar rätt friskt om man använder fel.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Många har gjort misstaget att använda silicon för att täta vindrutor, vilket har resulterat i grava rostangrepp. Du måste använda tätning som är avsett för plåt.

    9000CSE> Om du är det minsta osäker på vilken sort silicon du använt, så ta loss spoilern och gör om det hela innan du tappar spojlern.
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    587
    Var (på tuben?) utläser jag om silikonet kan användas på plåt?

    Någon särskild beteckning/nr/märkning för silikon på plåt?

    MVH
    Johan

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Silicon är inte direkt optimalt, rostar rätt friskt om man använder fel.
    Jo, det vet jag, så jag har rätt sorts silikon... tror inte ens det heter silikon i detta fallet, utan nåt i stil med tätningsmassa. Det är för plåt iaf...

    Men det kan vara bra upplysning till andra som silikonar friskt här och var

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573
    Citat Ursprungligen postat av Sonny Hansson
    9000CSE> Om du är det minsta osäker på vilken sort silicon du använt, så ta loss spoilern och gör om det hela innan du tappar spojlern.
    Var lite slarvig när jag skrev igår ser jag. Självklart har ni rätt i att silikon inte är bra att lägga på hur som helst.
    Jag använde butyltätning till min vinge.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    63
    Seattle: när jag monterade ihop bilen efter hellack blev jag, av den lokala SAAB-verkstan, rekommenderad att använda "Emblem & listtape" från tex. Clas Ohlson..

    Finns längst ned på denna sida:
    http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_ ... Campaign=N

    "Emblem & listtape. En tunn specialtape för fastsättning av ex. vis emblem, lister m.m. på bilen. Men den kan användas till massor av andra ändamål, fantasin är enda begränsningen. Används av Svensk bilindustri. Mått: 12x1mm x 10 meter"

    EDIT: man får naturligtvis klippa till denna så att den passar i "spåren".


    //Mvh Andreas
    Andreas Lundström
    SAAB 9000 Aero -96

  13. #13
    Tackar tackar Andreas... tror jag övergår till den tejpen du tipsade om... den monteringstejp jag har nu är lite bredare och tjockare... så rekommenderade Saab-verkstan det till dig så kör jag på samma

    Är det någon som har lust att mäta ett avstånd till mig? Ni som redan har vinge, kan väl bara mäta det exakta avståndet längs med bagageluckans vänstra och högra kant (springan mellan skärm och lucka), från fönsterlistens kant till vingen... Inte spetsen på vingen utan ängs springan som sagt så jag får ett "rakt" avstånd att kunna mäta upp
    Bilden förtydligare en aning kanske



    Jag har byggt mig en borrmall, men det skulle kännas skönt att kunna dubbelkolla med det avståndet innan jag sätter borren i plåten...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    63
    Kutar till garaget och mäter <:

    EDIT: Enligt mina ögon är det 28,5cm från bakrutelisten till vingen. På bilden i länken nedan höll jag tumstocken från början av den yttersta listen till vingen... vilket gav 29,5cm...

    Bild

    Kass bild <; hoppas det var till ngn hjälp iaf

    //Mvh Andreas
    Andreas Lundström
    SAAB 9000 Aero -96

  15. #15
    Tack igen Andreas!
    Bilden var toppen! Mao är själva listen 1 cm bred om jag förstod dina siffror rätt

    Skriver ut bilden och tar den med innan jag ska borra imorgon...

    Gracias señor!

  16. #16
    Sååååå... nu är vingen monterad! Det blev kalas, mycket tack vare all er hjälp!

    Borrningen gick utmärkt! Sen använde jag dubbelhäftande tejp från Clas Ohlson som nån nämnde här ovan, den för lister och emblem. För att skydda borrhålen använde jag Loctite tätning/lim...

    Allt blev kanon, bilen är grym nu

Liknande ämnen

  1. Montera Hirsch vinge på 9-5 SC, plugg? tejp?
    Av lzs i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 12:04
  2. Bra tejp till emblem?
    Av Turbomupp i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 01:03
  3. Var köper man maskerings tejp för motiv lackning
    Av Tajger i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 16:15
  4. Tejp för att dölja kromet på bilen?
    Av Robin C i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 14:01
  5. Tejp att tejpa kabelstammar med?
    Av 9000rsT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •