Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Optimering av 900s -91

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Optimering av 900s -91

    Nyss fått förvärva en gammal 900 LTT. 145 pigga hästar, som ändock skulle behöva lite polering.
    Har googlat flitigt angående ämnet, och lyckats få mig en hum, även om intresset gällande B202s motorn tycks vara tämligen svalt. Hur som helst, så har jag några frågor, som jag hoppas råda bot på.

    - Apc, en sådan har jag vad jag förstått? Denna reglerar då bilens olika parametrar i styrsystemet, så att dem ska samspela under bästa möjliga omständigheter?
    Funkar vilken apc som helst från ftt, eller spelar årsmodeller också roll?

    -Laddluftkyl, är den nödvändig? Finns det utrymme, eller behöver något moddas? Funkar denna från 8V?

    -Bränslechip, lödes denna i tändboxen? Såg att det går att hitta trimchip, eller kan man använda ett från fulltryckaren?

    -Skiljer sig någon hårdvara mellan ltt och ftt? Alltså, koppling, låda, spridare, eller liknande?

    Är det något annat som behövs göras? Målet är väl inga ofantliga siffror. Skulle jag fått Fulltryckarens gamla värden (175hk), så hade jag varit mer än nöjd.


    Alla svar uppskattas!

  2. #2
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628

    Re: Optimering av 900s (91a)

    Först o främst, Välkommen till 900 träsket och saabs mest välljudande turbomotor

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    - Apc, en sådan har jag vad jag förstått? Denna reglerar då bilens olika parametrar i styrsystemet, så att dem ska samspela under bästa möjliga omständigheter?
    http://popeye.rty.nu/2004/apcgrund.htm

    Där har du lite kort om APC

    http://popeye.rty.nu/2004/apc_komp.htm

    där har du dom olika skillnaderna år för år.

    Enda stora grejjen du behöver veta är att du INTE ska ta en box från en 8 ventiler och säta på en 16 ventiler eller tvärtom. knackkänsligheten skilljer och det kan bli typisikt o-bra

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    -Laddluftkyl, är den nödvändig? Finns det utrymme, eller behöver något moddas? Funkar denna från 8V?

    någon form av laddluftkyl är att föredra - ja

    original är inte direkt nåt monstrum av effektivitet, men passar till låg effekt. nu är det ju så att man kan aldrig få en för bra intercooler, och den lilla gulliga original saken är inte jättebra.

    många monterar intercooler från 9000 när man trimmar. själv föredrar jag kina-alu från typ KL racing. 9000 intercoolern sticker anslutningarna ner och då synns det mer.

    hur man än gör för man kapa lite, många kapar bort bogserögglorna, annars kan man kapa ovanför

    finns bara 1 sorts (ok, finns plast och alu gavel) original intercooler till og900, 8v som 16v.

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    -Bränslechip, lödes denna i tändboxen? Såg att det går att hitta trimchip, eller kan man använda ett från fulltryckaren?
    Nu vet jag inte vilken årsmodell du har, men -90 har en spärr i bränsleboxen så dom måste ha chip. sen gör inte chip (speedparts har) jättemycket så det skadar helt enkelt inte. har för mig det är 10-15% mer soppa vid fullast.

    chippet är ett Eprom som trycks fast i en hållare. inget lödande.
    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    -Skiljer sig någon hårdvara mellan ltt och ftt? Alltså, koppling, låda, spridare, eller liknande?
    Nej. enda stora skillnaden, det är tryckvakten som sitter under knäbrädan vid ratten.
    http://popeye.rty.nu/2004/trckvakt.htm

    det är Inte kul att missa att justera den och trimma, man slår skallen i ratten

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    Är det något annat som behövs göras? Målet är väl inga ofantliga siffror. Skulle jag fått Fulltryckarens gamla värden (175hk), så hade jag varit mer än nöjd.
    är du bara ute efter typ 175 hästar + kanske restaurangmoms så räcker org avgas, men ska du ha mer så är det 3" med sport kat och batteriböj som är nästa steg efter intercooler.

    Sen finns det många som kör etanol, för vissa är det bara stoppa i -431 spridare från överladdade T5 saabar och ställa tändningen till 20-22 grader. vissa med 900S har problem med att bilen inte startar eller nått (jag har inte orkat bry mig jättemycket, min bil har inte lucas så ) men det verkar totalt random så antingen går det eller inte. eller så går det ett tag. eller... ja..

    etanolet ger mer Umph säger dom



    hoppas detta duger, klockan är nu strax efter 2 så kan ha blivit lite rörigt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Optimering av 900s (91a)

    Det var alldeles föredömliga svar du gav! Verkar ju relativt enkelt att stressa upp dessa också
    Tror inte det finns någonting som jag för stunden mer behöver veta. Nu har jag ju även tillgång till klubben. Återigen, tack ska du ha!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: Optimering av 900s (91a)

    nemesis89 skrev:
    - Apc, en sådan har jag vad jag förstått? Denna reglerar då bilens olika parametrar i styrsystemet, så att dem ska samspela under bästa möjliga omständigheter?


    Nej du har ingen APC på din bil eftersom det är en LTT!! Skaffa ingen heller är mitt råd,
    behövs inte! Det finns folk som blir helt förkrossade och får total hybris om man nämner att man skall köra utan APC, detta är folk som aldrig själv har provat och därmed inte vet ett dugg utan går bara på "vad man hört"
    SAAB har många bra uppfinningar men APC är inte en av dem.
    Jag har haft ett antal 900S och laddat på friskt och aldrig haft några problem.
    Det gäller att veta vad man gör och ha bra grejor.

    Här är ett skottsäkert recept
    -Kina IC eller annan dyrare, ca 60x40x76 med 3"utlopp.Monteras framför kylaren
    -Skaffa en BRA laddtrycksmätare! Ingen för 100:-!
    -Köp en Dawes Device (399:-) (laddtrycksstyrning, sök på nätet) Koppla in på slangen mellan turbo och WG (LÄS INSTRUKTIONERNA) tar 10 minuter och en femåring klarar av det.
    - Skaffa ett bränslechip för LUCAS (Speedparts eller Mats Chip)
    - Plocka bort knäskyddet (nedanför instrumentpanelen) och justera tryckvakten i botten.
    (läs instruktioner på nätet)
    -Justera laddtrycksventilen så att max laddtryck ligger på 0,8-0,9 bar

    Nu har du en trevlig bil som bör ge 180-190 hk som du kan köra med medan andra felsöker sitt APC system.
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Optimering av 900s (91a)

    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    nemesis89 skrev:
    - Apc, en sådan har jag vad jag förstått? Denna reglerar då bilens olika parametrar i styrsystemet, så att dem ska samspela under bästa möjliga omständigheter?


    Nej du har ingen APC på din bil eftersom det är en LTT!! Skaffa ingen heller är mitt råd,
    behövs inte! Det finns folk som blir helt förkrossade och får total hybris om man nämner att man skall köra utan APC, detta är folk som aldrig själv har provat och därmed inte vet ett dugg utan går bara på "vad man hört"
    SAAB har många bra uppfinningar men APC är inte en av dem.
    Jag har haft ett antal 900S och laddat på friskt och aldrig haft några problem.
    Det gäller att veta vad man gör och ha bra grejor.

    Här är ett skottsäkert recept
    -Kina IC eller annan dyrare, ca 60x40x76 med 3"utlopp.Monteras framför kylaren
    -Skaffa en BRA laddtrycksmätare! Ingen för 100:-!
    -Köp en Dawes Device (399:-) (laddtrycksstyrning, sök på nätet) Koppla in på slangen mellan turbo och WG (LÄS INSTRUKTIONERNA) tar 10 minuter och en femåring klarar av det.
    - Skaffa ett bränslechip för LUCAS (Speedparts eller Mats Chip)
    - Plocka bort knäskyddet (nedanför instrumentpanelen) och justera tryckvakten i botten.
    (läs instruktioner på nätet)
    -Justera laddtrycksventilen så att max laddtryck ligger på 0,8-0,9 bar

    Nu har du en trevlig bil som bör ge 180-190 hk som du kan köra med medan andra felsöker sitt APC system.

    Ingen som har "chip-mats" kontaktuppgifter?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: Optimering av 900s (91a)

    M.Broberg skrev
    Nej. enda stora skillnaden, det är tryckvakten som sitter under knäbrädan vid ratten.
    http://popeye.rty.nu/2004/trckvakt.htm

    Det sitter tryckvakt på alla 900S (ltt) också!!
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: Optimering av 900s (91a)

    Ingen som har "chip-mats" kontaktuppgifter?


    Sök här på forumet så hittar du hans kontaktuppgifter
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Optimering av 900s (91a)

    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Ingen som har "chip-mats" kontaktuppgifter?


    Sök här på forumet så hittar du hans kontaktuppgifter

    Har gått den vägen innan, och fann en mejladress från 2005. "Mats Sandgren" är detta rätt Mats? Hittade en telefonnummer till denna dock.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Optimering av 900s (91a)

    Gjorde han chip för Lucas också? Har för mig det vara bara för LH/Bosch. Men det kan han väl svara på bäst själv....

    Inte alla S 1990 har bränslespärren, det finns två versioner av den. Annars funkar ju chippet från vilken fullturbo Lucas 1990-1993 som helst, eller ett chip från en S1991-93. jag har laddat på rätt mkt utan bränslechip, det funkar fint. Kanske går det lite magert på full-last men jag har aldrig haft problem under 10 års gasande med påställda Lucas-bilar utan chip. Så trimma på, så länge du håller dig inom något så när rimliga gränser är det lugnt säger jag.
    MEDLEM 7032.

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Optimering av 900s (91a)

    Borde inte den lilla intercoolern från Biltema funka bra i en og900? Dimensionerna verkar ju bra iaf.

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...rcooler-79744/
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Optimering av 900s (91a)

    Jag har en Viggen-intercooler liggande om det är av intresse. Ronneby är inte allt för långt bort. Inte en aning om det går att klämma dit den på en og900 dock.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Optimering av 900s (91a)

    Idag så fann jag en laddluftkylare som redan var installerad på bilen. Är det möjligt att denna är eftermonterad, eller fanns det ltt som även hade IC original? Bilen är tillverkade 1990, men registrerad som 91a.

Liknande ämnen

  1. Hur blir en optimering bra? OG9-5
    Av Janne Viper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-04-29, 20:59
  2. Effekt efter optimering E85 vs BF NG9-3 Biopower
    Av ja80 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 10:33
  3. 9-3 TTiD Aero 180hk -08 optimering
    Av Skitrulle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-10-30, 22:25
  4. [LÖST] P1141 efter optimering i T7 suite
    Av Aaaaaaalm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 13:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •