Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 137

Ämne: Ni med "600-plattan", se hit

  1. #81
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240
    intressant detta...

    har funderat på och skaffa mig en sådan tryckplatta.. men de verkar inte vara någon jätte bra ide


    min bil med orginal tryckplatta/lamell driver inte framåt..

    ni brukar ju komma med bra lösningar här *ler* så kom nu med en bra till! hehe..

    mvh//joel

  2. #82
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #83
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294
    Är det någon som vet om 600-plattan är specad för något max varvtal ?

    Jag skulle definitivt inte vara "nöjd kund" om jag köpt en svindyr koppling som dessutom inte fungerar som den ska. Det är ju dessutom inga småpengar det kostar att montera/demontera skiten och att det sedan på sikt dödar synkringarna gör ju inte saken bättre.

    Om jag haft en sådan koppling hade jag nog redan ringt den som sålt den till mig..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #84
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av KK
    http://www.specclutch.com/specMain.html

    Mvh

    KK
    Bra pris, over there
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #85
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Är det någon som vet om 600-plattan är specad för något max varvtal ?

    Jag skulle definitivt inte vara "nöjd kund" om jag köpt en svindyr koppling som dessutom inte fungerar som den ska. Det är ju dessutom inga småpengar det kostar att montera/demontera skiten och att det sedan på sikt dödar synkringarna gör ju inte saken bättre.

    Om jag haft en sådan koppling hade jag nog redan ringt den som sålt den till mig..
    JAG påstår att mycket hänger på motorns upphängningar oxå.
    Oljan i lådan gör oxå stor skillnad.

    Båda bilarna nedan har 600-plattan och standard lamell.

    Gröningen:
    Har haft ETT problem under alla år, 3:ans synkring lossat.
    Den nyrenoverade lådan som jag då slängde i fick MTF 0063 men den raspade synken direkt.
    Oljebyte hjälpte inte, tror på en dålig renoverare
    Sen efter det så slängde jag i en 2.0låda, den går fortfarande super emd >Mobil1 20W-50.

    Svarten:
    Den köpte jag av Hawkaye som hade renoverat lådan hos MrX, har aldrig gått under 320hk och 500nm, går som en klocka fortfarande.
    Olja Castrol SMX-S.

    /R
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #86
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Är det någon som vet om 600-plattan är specad för något max varvtal ?

    Jag skulle definitivt inte vara "nöjd kund" om jag köpt en svindyr koppling som dessutom inte fungerar som den ska. Det är ju dessutom inga småpengar det kostar att montera/demontera skiten och att det sedan på sikt dödar synkringarna gör ju inte saken bättre.

    Om jag haft en sådan koppling hade jag nog redan ringt den som sålt den till mig..
    JAG påstår att mycket hänger på motorns upphängningar oxå.
    Oljan i lådan gör oxå stor skillnad.

    Båda bilarna nedan har 600-plattan och standard lamell.

    Gröningen:
    Har haft ETT problem under alla år, 3:ans synkring lossat.
    Den nyrenoverade lådan som jag då slängde i fick MTF 0063 men den raspade synken direkt.
    Oljebyte hjälpte inte, tror på en dålig renoverare
    Sen efter det så slängde jag i en 2.0låda, den går fortfarande super emd >Mobil1 20W-50.

    Svarten:
    Den köpte jag av Hawkaye som hade renoverat lådan hos MrX, har aldrig gått under 320hk och 500nm, går som en klocka fortfarande.
    Olja Castrol SMX-S.

    /R
    Men att bilen driver farmåt när man varvar upp bilen på ettans växel har väl ändå inte med detta och göra.. Jag har en helt nyrenoverad låda i min bil med massa godsaker i..
    9-3ss Biopower-10, 9000aero-96,

    9000AERO: http://www.garaget.org/?car=10361

  7. #87
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 198
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Edit: detta går ju bort om du inte har några fjädrar på din sinterlamell DABJ..
    MVH Lerne
    Har inga fjädrar på min sintra lamell.

    Borde man inte kunna förlänga slavcylindern lite granna för att få solfjädern att öppna sig lite extra? borde bli samma effekt som man gör när man shimsar eller? + att man borde få lite extra spelrum när man kopplat ur helt.

    Tror problemet kanske ligger i solfjädern inte ligger på samma punkt från svänghjulet som en orginal och därför "lyfter" man inte plattan lika högt med slaven som man borde. har dock inte mätit då jag inte har en lös 600 platta liggandes.
    Fanatisk Sär Skrivare
    Kör: Fiesta ST 2006

  8. #88
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av DABJ
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Edit: detta går ju bort om du inte har några fjädrar på din sinterlamell DABJ..
    MVH Lerne
    Har inga fjädrar på min sintra lamell.

    Borde man inte kunna förlänga slavcylindern lite granna för att få solfjädern att öppna sig lite extra? borde bli samma effekt som man gör när man shimsar eller? + att man borde få lite extra spelrum när man kopplat ur helt.

    Tror problemet kanske ligger i solfjädern inte ligger på samma punkt från svänghjulet som en orginal och därför "lyfter" man inte plattan lika högt med slaven som man borde. har dock inte mätit då jag inte har en lös 600 platta liggandes.
    Jo,det borde ju bli samma effekt som att shimsa tryckplattan...men problemet är ju att även jag med shimsad platta (o,6mm) också hade fenomenet... Mer än så tror jag inte man vill shimsa,dels kommer dragläget hamna skithögt,samt att man kanske inte har en koppling som håller emot bättre än orginal..?

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  9. #89
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av KK
    http://www.specclutch.com/specMain.html
    Visst är "torque" på dessa sidor angivet i "lb/ft" eller..?

    Multipliceras med ca 1.36 för att få Nm?

    Trött nu efter kvällsarbete.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #90
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Bra pris, over there
    Kanske får börja importera sånt också då?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #91
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Citat Ursprungligen postat av DABJ
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Edit: detta går ju bort om du inte har några fjädrar på din sinterlamell DABJ..
    MVH Lerne
    Har inga fjädrar på min sintra lamell.

    Borde man inte kunna förlänga slavcylindern lite granna för att få solfjädern att öppna sig lite extra? borde bli samma effekt som man gör när man shimsar eller? + att man borde få lite extra spelrum när man kopplat ur helt.

    Tror problemet kanske ligger i solfjädern inte ligger på samma punkt från svänghjulet som en orginal och därför "lyfter" man inte plattan lika högt med slaven som man borde. har dock inte mätit då jag inte har en lös 600 platta liggandes.
    Jo,det borde ju bli samma effekt som att shimsa tryckplattan...men problemet är ju att även jag med shimsad platta (o,6mm) också hade fenomenet... Mer än så tror jag inte man vill shimsa,dels kommer dragläget hamna skithögt,samt att man kanske inte har en koppling som håller emot bättre än orginal..?

    MVH Lerne
    Med tanke på hur mycket man spänner ihop solfjädern med slavcylinder vid urkoppling så borde 0,6mm vara minst sagt obetyligt.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #92
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 804
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Ska man våga chansa på att det har nått med fjädrarna att göra..? Om jag minns rätt,så var ju dina fjädrar lite "avslipade" Jonte, av mekanisk utnötning?Eller bytte du lamell sen?
    Japp jag hängde dit en ny istället, kändes inte bra med den där gamle.

    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Kan det vara så att de som har "fått" denna avslipning inte har dessa problem? Jag vet inte,bara spånar vidare...
    ....så då faller den teorin...

    Tycker är det bättre att ta RZ:s bil som "ett fungerande exempel" då min har lite prylar som kanske kan påverka så fenomenet inte uppstår.

    1. -92:ans låda men -93:ans "spängkåpa".
    2. -93:ans slav.
    3. Bättre skruvar till tryckplattan dragna med ett hårdare moment.
    4. Långlamell

    Tycker ni skall samla ihop er och försöka få Sachs att undersöka saken.

  13. #93
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Visst är "torque" på dessa sidor angivet i "lb/ft" eller..?

    Multipliceras med ca 1.36 för att få Nm?

    Trött nu efter kvällsarbete.
    Close enough... 1,3558219 bör den korrekta faktorn vara.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #94
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 198
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    1. -92:ans låda men -93:ans "spängkåpa".
    2. -93:ans slav.
    3. Bättre skruvar till tryckplattan dragna med ett hårdare moment.
    4. Långlamell

    Tycker ni skall samla ihop er och försöka få Sachs att undersöka saken.
    Min bil är en -93 så jag har problemet trotts att jag har -93 and låda -93 and sprängkåpa -93 slav. och en "lång" sinter lamell som är betydligt mindre än orginal.
    Fanatisk Sär Skrivare
    Kör: Fiesta ST 2006

  15. #95
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 804
    Citat Ursprungligen postat av DABJ
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    1. -92:ans låda men -93:ans "spängkåpa".
    2. -93:ans slav.
    3. Bättre skruvar till tryckplattan dragna med ett hårdare moment.
    4. Långlamell

    Tycker ni skall samla ihop er och försöka få Sachs att undersöka saken.
    Min bil är en -93 så jag har problemet trotts att jag har -93 and låda -93 and sprängkåpa -93 slav. och en "lång" sinter lamell som är betydligt mindre än orginal.
    Hmmm då spricker ju den teorin oxo.....om det inte är så att tryckplattans korg "flyter ut" av de höga vartalet men att min klarar sig pga av de bättre skruven och högre åtdragningsmoment.
    Grymt långsökt men.....

    Någon som varit i kontakt med Sachs ännu

  16. #96
    asså vi måste ju ta tag i detta snart...
    9-3ss Biopower-10, 9000aero-96,

    9000AERO: http://www.garaget.org/?car=10361

  17. #97
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    82

    600 plattan svar från växellåds Jörgen

    Problemet med denna plattan är att den är av en sk low lift typ alltså utväxlingen är ändrad så att man skall orka att koppla ur. Detta innebär att om man använder sig av en standard lamell så är den byggd så att den "följer" efter tryckplattan då denna skall frikoppla. Man får alltså helt enkelt inte tillräckligt avstånd mellan dessa så den smådrar lite hela tiden, det är därför ni får så dåligt läge från början ( de allra flesta ), och även vid högre varv tyvärr var det så att de som sålde tryckplattor, samt kunderna själva tyckte den var för dyr och därför rekomenderade/köpte standard lameller, dock så är den riktiga lamellen utan skränkfjädrar mellan beläggen så då fungerar det riktigt. Sachs själva ville som vanligt inte bry sig så de sålde utan att blinka dessa felanpassade lameller.
    Då den riktiga har utgått precis för ett litet tag sedan så finns dessa ej att tillgå något mer. Enda möjligheten är att om jag får tillräckligt många intresserade så skulle man kunna ta fram en serie, men Sachs gör dem säkert inte om man inte kan beställa ca 30 på en gång. Dock så kan detta gynna priset faktiskt, det var så jag gjorde när jag tog fram 215 mm sintern till 99-900-9000.
    Mvh Växellåds Jörgen Eriksson 0530-51100 070-5285055 för er som inte redan vet så har jag fått en hemsida www.köpsläp.nu or for users in other countries http://www.xn--kpslp-jra6j.nu/ E-mail e.t.t@swipnet.se

  18. #98
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    82

    Koppling

    Vad jag ser så har ju till och med de som har riktiga lameller detta problem och då finns det ju bara det att den inte frikopplar tillräckligt. Sachs borde ha en spec på hur långt slaven borde gå för att frikoppla tillräckligt, detta slag räcker troligen inte på Saabarna då.
    Mvh Växellåds Jörgen Eriksson 0530-51100 070-5285055 för er som inte redan vet så har jag fått en hemsida www.köpsläp.nu or for users in other countries http://www.xn--kpslp-jra6j.nu/ E-mail e.t.t@swipnet.se




    -

  19. #99
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Någon som testat att schimsa slaven då? Alltså flyttat den närmare tryckplattan?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  20. #100
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 198
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Någon som testat att schimsa slaven då? Alltså flyttat den närmare tryckplattan?
    Tro inte det går att "shimsa" den utan att det läcker.

    Det man får göra tror jag är helt sonika att svarva en ny slavcylinder som är lite längre, som jag skrev lite längre upp i posten.
    Fanatisk Sär Skrivare
    Kör: Fiesta ST 2006

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •