Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 137

Ämne: Ni med "600-plattan", se hit

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Siktar du på att vara färdig nästa säsong så går det ju, koncept finns ju.
    Trollkarlar oxå

    550hk skulle jag sikta på, vet redan hur receptet skulle se ut...

    Mvh Roger
    Siktar på att vara färdig vid tidpunkt G + 1 år, där G indikerar tidpunkten då jag får tillträde till mitt framtida garage...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #42
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Siktar du på att vara färdig nästa säsong så går det ju, koncept finns ju.
    Trollkarlar oxå

    550hk skulle jag sikta på, vet redan hur receptet skulle se ut...

    Mvh Roger
    Siktar på att vara färdig vid tidpunkt G + 1 år, där G indikerar tidpunkten då jag får tillträde till mitt framtida garage...

    Mvh

    KK
    ASG, det va ju en snygg räddning.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Har ALDRIG haft problem med nånting av det ni säger, bara lådorna som inte håller.
    Min Tryckplatta är ganska mycket äldre än era kan vara lite annorlunda?? Tryckplattan har samma serienummer iaf.

    Ang trögtrampad så köp packningar till slavcylindern o använd siliconpastan som följer med o de blir lättrampat utav bara fan.
    Köpte packning på ADcenter en gång de gör jag inte mer för oringarna var lite tjockare än orginal o de va fan vad tungtrampad den blev.

    Ang scims, min polare ha ren 2.3kopling på sin 9000cc altså en 240koppling som vi har scimsat med 0,8mm för att den ska hålla emot bättre allt enligt TROLLSPEED, blir de inte så på 600plattan med tro??
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av M.L

    Ang scims, min polare ha ren 2.3kopling på sin 9000cc altså en 240koppling som vi har scimsat med 0,8mm för att den ska hålla emot bättre allt enligt TROLLSPEED, blir de inte så på 600plattan med tro??
    Nää...shimsar man så blir ju trycket mot plattan något sämre...
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Citat Ursprungligen postat av M.L

    Ang scims, min polare ha ren 2.3kopling på sin 9000cc altså en 240koppling som vi har scimsat med 0,8mm för att den ska hålla emot bättre allt enligt TROLLSPEED, blir de inte så på 600plattan med tro??
    Nää...shimsar man så blir ju trycket mot plattan något sämre...
    MVH Lerne
    Dom hade upptäckt ett "konstruktionsfel" eller nått i konstruktionen som gjorde att om man shimsade den så fick man högre tryck, dom tog ganska mycket för en sats planslipade mutterbrickor så vi planslipade ett gäng själva o se på fan de funkade fint.
    Trode kanske att de fanns en chans att 600plattan uppförde sig likadant då konstruktionen är snarlik.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  6. #46
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av M.L

    Dom hade upptäckt ett "konstruktionsfel" eller nått i konstruktionen som gjorde att om man shimsade den så fick man högre tryck, dom tog ganska mycket för en sats planslipade mutterbrickor så vi planslipade ett gäng själva o se på fan de funkade fint.
    Trode kanske att de fanns en chans att 600plattan uppförde sig likadant då konstruktionen är snarlik.
    Vem? sachs? För jag tänker att flyttar man ut plattan så bör ju rimligtvis trycket på lamellen minska..?


    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Citat Ursprungligen postat av M.L

    Dom hade upptäckt ett "konstruktionsfel" eller nått i konstruktionen som gjorde att om man shimsade den så fick man högre tryck, dom tog ganska mycket för en sats planslipade mutterbrickor så vi planslipade ett gäng själva o se på fan de funkade fint.
    Trode kanske att de fanns en chans att 600plattan uppförde sig likadant då konstruktionen är snarlik.
    Vem? sachs? För jag tänker att flyttar man ut plattan så bör ju rimligtvis trycket på lamellen minska..?


    MVH Lerne
    Trollspeed, flyttade man ut den lite så höll den emot bättre, varför?? Ingen aning men de funkar. Nog inte så många som gör så nuförtiden men då gjorde dom det.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    223
    Hej alla!

    Nu har även jag testat att "idiotvarva" mitt åk på 1:ans växel och med nedtryckt koppling... hur tror ni att det gick?
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    BINGO!!! 5500 varv.. kopplingen hugger i och bilen börjar dra... Buhuuu....

    Vad gör man nu då?
    Hmmmmm.....

    Skall vi starta en egen klubb?
    Nu kan ju vi skryta med att vi också har en HillHold funktion som alla Subarus och andra jeepar har...
    Swedish Sachs Saab Hill Hold Club = SSSHHC
    Tänk vad smidigt.. när man står still i kö i lite motlut... bara att skicka i 1:ans växel och varva lite lagom så står man ju still utan att behöva hålla ned bromsen... öhhh... vad smidigt
    Mvh
    Emil Hagström

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818
    Min är likadan som din, Ronny. Var tvungen att testa ikväll. Runt 6000RPM bär det iväg framåt på 1:ans växel och frikopplat.
    Jag har original varvstopp.

    Dock har jag aldrig stött på några problem med att växla, förutom de första två veckorna när vi monterade en helt ny lamell.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Citat Ursprungligen postat av Emil H
    Hej alla!

    Nu har även jag testat att "idiotvarva" mitt åk på 1:ans växel och med nedtryckt koppling... hur tror ni att det gick?
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    BINGO!!! 5500 varv.. kopplingen hugger i och bilen börjar dra... Buhuuu....

    Vad gör man nu då?
    Hmmmmm.....

    Skall vi starta en egen klubb?
    Nu kan ju vi skryta med att vi också har en HillHold funktion som alla Subarus och andra jeepar har...
    Swedish Sachs Saab Hill Hold Club = SSSHHC
    Tänk vad smidigt.. när man står still i kö i lite motlut... bara att skicka i 1:ans växel och varva lite lagom så står man ju still utan att behöva hålla ned bromsen... öhhh... vad smidigt
    Chimsad tryckplatta eller orginal med orginallamell?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #51
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars

    Chimsad tryckplatta eller orginal med orginallamell?
    M.V.H.
    oshimsad 600-platta med org.lamell.
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Falun
    Inlägg
    466
    Hej.

    Samma problem för mig oxå.

    Ny renoverad vxl låda med ny 600 tp med orginal lamell.

    Mvh Sterran.
    9000 Aero Silver MapTun Performance
    Bilar utan turbo suger!

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Känns som det är läge att konsultera expertisen på ABR...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    352
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Känns som det är läge att konsultera expertisen på ABR...

    Mvh

    KK
    Han kommer att skicka dig till samma ställe Ronny ringde till det fanns en annan lamell förr men dom(sachs) tog bort den för ingen ville ha den.

    / Morgan

  15. #55
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Ingen som har lådan nere o e sugen på att testa då? Fanns ju kanske en lösning på problemet.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av playboj
    Han kommer att skicka dig till samma ställe Ronny ringde till det fanns en annan lamell förr men dom(sachs) tog bort den för ingen ville ha den.
    Jo, man misstänker ju det. Spontant skulle nog jag tycka att man kan avkräva en seriös tillverkare som Sachs att informera kunderna om att de ej kommer att få fullgod kopplingsfunktion, vilket jag nog hävdar att man inte har om tryckplattan (i kombination med den lamell som finns tillgänglig på marknaden) kopplar i av sig självt vid högre varvtal.

    Kanske läge för oss Saabentusiaster att ge tillbaks lite till Sachs för deras "utsugning" av oss? En gruppaktion där samtliga kräver pengarna tillbaka för sina 600-plattor kanske...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #57
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av playboj
    Han kommer att skicka dig till samma ställe Ronny ringde till det fanns en annan lamell förr men dom(sachs) tog bort den för ingen ville ha den.
    Jo, man misstänker ju det. Spontant skulle nog jag tycka att man kan avkräva en seriös tillverkare som Sachs att informera kunderna om att de ej kommer att få fullgod kopplingsfunktion, vilket jag nog hävdar att man inte har om tryckplattan (i kombination med den lamell som finns tillgänglig på marknaden) kopplar i av sig självt vid högre varvtal.

    Kanske läge för oss Saabentusiaster att ge tillbaks lite till Sachs för deras "utsugning" av oss? En gruppaktion där samtliga kräver pengarna tillbaka för sina 600-plattor kanske...

    Mvh

    KK
    De går ja me på! Men har du verkligen någon 600-platta kvar KK?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    De går ja me på! Men har du verkligen någon 600-platta kvar KK?
    Inte personligen. Men jag har levererat ett par till USA och det vet man ju hur jänkarna är. Lika bra att jag stämmer Sachs nu innan jänkarna hinner stämma mig, eller hur?

    Rent juridiskt kallas det "regressrätt" eller nåt sånt vill jag minnas.

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #59
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Jag har 2st.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #60
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Nån som provat om standard tryckplattan gör likadant vid tokvarv??

    Undrar om det kan avnändas som nån sorts starteknik på strippen det hära problemet???
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •