Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Hur trimmar man OG9-5 / OG9-3 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Hur trimmar man OG9-5 / OG9-3 B2x5

    Vanliga frågor verkar vara hur man ska gå till väga för att trimma sin bil. För att försöka minimera riskerna för eventuella motorproblem i framtiden så tänkte jag gå igenom lite snabbt hur en sådan operation skulle kunna se ut för Saab 9-5 och 9-3 2,0t-2,3T av äldre årsmodeller och vad man ska tänka på först. Nu blir det ingen 400hk guide utan istället väldigt basic för den som vill ha lite mer krut under huven.
    Saab-ägare har blivit nästan som besatta av trimning. Det har såklart fallit sig helt naturligt eftersom dessa bilar är väldigt lättrimmade och har en bra grundmotor för just detta ändamål. Det man dock bör tänka på innan man drar igång och kontaktar diverse trimfirmor eller beställer hem större turboaggregat är såklart att motorn väl servad, felsökt och i bra kondition.

    Detta innebär först och främst:
    Färskt bränsle i tanken (om bilen har stått länge) ALLTID 98oktan för trimmade bensinmotorer
    Byte av bränslefilter
    Byte av tändstift (rätt stift, inte några udda märken ifrån tex biltema)
    Byte av motorolja (av bra kvalitet) och oljefilter såklart.
    Byte av luftfilter
    Kontroll/byte av samtliga vakuumslangar i motorrummet
    Rengöring av vevhusventilationen/uppgradering
    Byte av backventilen till vevhusventilationens vakuumslang
    Felsökning EVAP (tankavluftningssystemet)
    Läckagekontroll av samtliga vätskor
    Leta efter luftläckage i form av fuktiga/oljiga fläckar runt insugsrör och tryckrör
    Se över tryckslangar och anslutningar, återdra alla slangklämmor
    Leta efter avgasläckage runt grenrör, turbo och downpipe, se även till att det inte saknas någon pinnbult på grenröret
    Kontrollera att wastegatestången sitter fast där den ska och inte har hoppat av till armen
    Kontrollera turbons kondition om du tycker att bilen ryker lite blått vid uppstart
    Lyft på ventilkåpan och känn på topplocksbultarna så de inte sitter löst
    Byt termostaten om motorn tar lång tid på sig att komma upp i arbetstemperatur
    Felkodsläsning
    Inga lösa delar i motorrummet
    Provkör bilen och kontrollera att den går jämnt utan ryckningar eller missljud o andra konstigheter

    Trycktest, kompressionstest, kontroll av spridarbild, bränsletryck, oljetryck osv är ingenting jag tänker gå igenom nu men man är välkommen att utföra även dessa tester och fler därtill om man nu känner för det
    (här skulle jag kunna tillägga att man bör se över sina däck, chassi, bromsar osv vid trimning men det låter jag bli och istället koncentrerar vi oss enbart på motorn)

    Trimning:
    När vi har kommit såhär långt så är det dags för den roliga biten!
    Avgas:
    Grundutförandet med 150hk är inte imponerande för en modern 2L motor med turbo och intercooler, men här finns det mycket att hämta. Bara att chippa nu då? Nej, Steg 1 enligt min mening är att göra sig av med motorns strypningar. Det största problemet finner vi på avgassidan i form av ett underdimensionerat och dåligt utformat avgassystem. Om man överhuvudtaget funderar på någon typ av prestandahöjande åtgärder så tycker jag det är här man ska börja. Turboaggregaten är väldigt små på dessa motorer och därför är det speciellt viktigt med ett grovt avgassystem. Avgasmottrycket bör sänkas speciellt om vi tänker höja laddtrycket! Att öppna upp på avgassidan kommer ge oss friare andningsvägar för motorn, lägre avgasmottryck och mindre värmeutveckling runt omkring motor, grenrör och turbo vilket ger mindre påfrestningar för både motor och turbo. Avgassystemet bör alltså vara så välflödande som möjligt. 4” eller 2,5” avgasrör väljer du själv, men den stora strypningen är downpipen och framförallt katalysatorerna. Här gör du rätt i att välja en så stor downpipe som får plats och en racekatalysator till det.

    Insug:
    Samma sak på insugssidan. Turbon vill kunna suga in luften så enkelt som möjligt. På dessa saabar så är denna procedur allt annat än enkel. Den sk ”snorkeln” till luftburken går att byta till en grövre variant (finns bla på speedparts). Använd inte inoljade luftfilter till dessa motorer då glödtråden i luftmassemätaren ogillar olja och detta kan då leda till en förkortad livslängd av luftmassemätaren. Jag skulle vilja föreslå ett ”Dryflow” luftfilter om man vill montera sk öppet filter. Sitter det inte en insugskobra ifrån en aero på din motor så bör du se till att få dit en sån.

    Turbosystem:
    Själv har jag aldrig haft problem med GT17 turbon men självklart förespråkar jag Td04 snurrorna från mitsubishi. Om ditt GT17 aggregat är slitet eller går sönder så satsar du på en aero turbo som är lite större. Det är absolut inget negativt om du redan nu monterar dit en större intercooler i helaluminium. Detta kommer sänka insugstemperaturen avsevärt vilket motorn uppskattar och kan prestera bättre. Trycktesta även "dumpventilen" eller avlastningsventilen som den också heter (så den inte läcker). Byt isåfall till en ny avlastningsventil som är tät.

    Mjukvara:
    NU kan det vara dags att börja titta efter sk chiptrim, om du inte är bra på att programmera själv så tänk på att du alltid har kontakt med människor som är professionella och vet vad dom gör. Det mesta gällande kunskaper och erfarenheter av trimfirmor finns att läsa om här på internet.

    Eftertext:
    Min teori om varför motorer och turboaggregat ibland går sönder i förtid på dessa bilar är helt enkelt att man är dålig med oljebytena eller använder felaktig oljekvalitet. Jag rekommenderar att man använder en olja av välkänt märke och byter motoroljan minst var 1000:e mil om man vill ta väl hand om sin turbomotor. Trimmad som otrimmad. Ang trasiga topplockspackningar på dessa motorer så tror jag att man har kunnat undvika flera av dessa genom att kontrollera att topplocksbultarna sitter åtdragna. Flera begagnade 9-5 och 9-3 or som jag har ägt har haft lösa topplocksbultar vid kontroll.

    Jag kan inte allt om dessa motorer och har säkert glömt flera saker eller helt missat viktiga åtgärder men andra är välkomna att fylla på med information. Hoppas detta kan hjälpa någon iaf.
    Senast redigerat av Henkeboi den 2016-12-21 klockan 13:42.
    9-5 vector sedan -06

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    504

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Intressant!
    Men 5w50 olja i en b2x5 motor är inte att rekommendera.
    Byta olja OFTA, var 750e mil, med tex Mobil 1 NewLife 0w/40 alt GM Dexos 5w30.

    Vill inte dra igång någon oljediskussion men jag försöker göra oljebyte var 500e mil.
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Trevligt att någon gör jobbet med att skriva ihop en guide. Dock var det väldigt mycket jag inte håller med om och vissa saker skulle jag vilja påstå är direkt felaktiga.

    Svårigheten med en "trimguide" är att det finns antagligen lika många sätt att trimma en bil som det finns trimmade bilar, och varje trimmare har sina egna åsikter om vad som är korrekt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Tack! Tror många här har sina erfarenheter om vad som funkar bra på dessa motorer. Jag skriver om vad som har funkat bra för mig. Jag har aldrig haft problem med oil sludge, trasiga gt17 aggregat eller blåsta topplockspackningar som flera tycks haft problem med i sina saabar. Om det är flera saker som är direkt felaktiga så är det somsagt bara att fylla på med annan relevant och nyttig information.
    9-5 vector sedan -06

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Henkeboi
    Tack! Tror många här har sina erfarenheter om vad som funkar bra på dessa motorer. Jag skriver om vad som har funkat bra för mig. Jag har aldrig haft problem med oil sludge, trasiga gt17 aggregat eller blåsta topplockspackningar som flera tycks haft problem med i sina saabar. Om det är flera saker som är direkt felaktiga så är det somsagt bara att fylla på med annan relevant och nyttig information.
    5w50 i en B2x5 motor är direkt felaktigt.
    Att ett avgassystem bör vara så välflödande som möjligt är fel. Ett avgassystem bör vara designat för att matcha det avgasflöde motorn avger. För hög evakueringshastighet eller för lågt mottryck kan ge nackdelar man inte alls väntat sig.
    Original luftfilter har inga problem att klara upp till 300 häst. Sportluftfilter ger inga fördelar alls och innebär enbart ökad risk för turbohaverier.
    Insugsidan är knappast ett problem vid moderat trimning. Vill du verifiera detta så skaffa en mjukvara med OpenSID. Så länge mAir inte har stora problem att följa mReq, så har du inga problem med lufttillförseln.
    Original dumpventil fungerar mycket bra. Många bilar med över 300 häst använder sig fortfarande av original dumpventil utan några som helst problem. Precis som med luftfilter så tjänar du ingenting på att börja skruva dit eftermarknadsgrejer som i bästa fall är lika bra som original, men oftast faktiskt är sämre.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Bra där! Detta är Nyttig information för en amatör som mig.
    9-5 vector sedan -06

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Håller med om det som RCY skriver, och här kommer lite mer konstruktiv kritik i min mening: Alla kör inte 2.0t 150hk. Förklara gärna var som skiljer sig mellan de olika motoralternativen och hur det påverkar trimning.

    Att byta avgassystem med en GT17 är väldigt onödigt. Det är turbon som är för liten, inte avgassystemet. En Aero-turbo kostar inte mer än ett avgassystem men man får mycket mer effekt för pengarna.

    Behöver jag nämna att jag klämde ur 280hk ur min B205R med original avgassystem?

    Annars är det ett bra initiativ att göra en tråd om detta tycker jag.

    Nämn gärna problem med LMM som orsakas av sportluftfilter, något som är mycket vanligt. Ta också med problemen som det innebär att köra med atmosfärisk avlastningsventil, och förklara varför man ska ha återcirkulerande. Jag ser absolut ingen anledning att ha något annat än original avlastningsventil, den håller jättebra kvalitet till skillnad från mycket skräp på tredjepartsmarknaden.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Uppenbarligen har vi olika sätt att trimma på. Nu har jag ändrat lite i texten för att försöka undvika felaktigheter
    9-5 vector sedan -06

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Henkeboi
    Uppenbarligen har vi olika sätt att trimma på.
    Ja, och det får man väl respektera. Nu finns iallafall åsikter från tre personer i tråden, så får läsaren själv välja vad han/hon ska förhålla sig till. Det finns mer än ett sätt att göra detta om man säger så

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Vore intressant att höra varför du anser avgassystemet vara så underdimensionerat.
    Vad baserar du det på? Har du gjort några mätningar av evakueringshastighet, mottryck och avgastemp?

    Samma sak med insugsidan. Har själv aldrig upplevt att någon av mina bilar haft några problem med att få luft, trots att min 9-3 ger en bra bit över 300hk. Det enda som är gjort på den är borttagen resonansburken, mest av den anledningen att jag inte tycker den fyller någon funktion.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Hur är det förresten på 9-5'an, är det samma avgassystem på alla?
    På og9-3 så är det ju bara en liten estetisk skillnad så SAAB tyckte ju uppenbarligen att t.ex. Viggen med sina 230hk fungerade utmärkt med samma avgassystem som 2.0t 150hk. Detta är samma avgassystem som jag klämde ur 280hk ur på en tvålitersmotor, dock hade jag lite annat godis som alu-IC, större spridare och E85. Det visar ju hur överdimensionerade grejerna är!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Som sagt....Jag respekterar erat sätt att trimma.... Det glädjer mig att höra om 280hk med original avgassystem. Då har man gått en annan väg, och jag har aldrig sagt att det är fel. Det finns som sagt många sätt att göra detta på.
    Nej, jag har inte gjort mätningar på mottryck och avgastemp osv. Men hade jag försökt nå runt 300hk med original avgassystem så hade jag nog mätt upp det.
    Har man en aero med lite större turbo så blir detta problem med avgasevakueringen såklart mindre. Att original downpipe, katalysator o avgassystem skulle vara underdimensionerat baserar jag enbart på mina egna erfarenheter när jag har monterat större avgassystem/downpipe/katalysator på dessa bilar. Enligt mig så är det en lätt och billig väg att gå för mer effekt eftersom turboaggregaten redan är för små och kan anses som en flaskhals i dramat, men framförallt så flyttar man upp effekten lite senare i varvtalsregistret där den hör hemma på en bensinmotor (även detta min personliga åsikt), den skillnaden är väldigt kännbar.
    Det glädjer mig att din 9-3 har över 300hk utan problem med luften in, jag säger bara att jag tycker man ska underlätta vägen för luften in i turbon, i den mån man kan eller har lust/tid/pengar till. Jag säger inte att man måste. Jag vet inte om jag har förvirrat en massa personer nu. Isåfall måste jag förtydliga: Alla skall såklart känna sig väldigt välkomna att låta sin motor vara orörd om man hellre vill det. Och laborera med mjukvaran går jättebra att göra ändå.

    Jag Poängterar att jag bara skriver om vad som är bra att tänka på och vad som har funkat bra för mig.
    9-5 vector sedan -06

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    En viktig detalj som skiljer turbobilar från sugmotorbilar är att en turbobil aldrig kan ha för grovt avgassystem. Till skillnad från sugmotorn där avgassystemet är en vital del i bilens totala andning så är det på turbomotor bara så att avgaser efter turbo bara skall bort, fortast möjligt. Titta på en del brutala rakt-fram-bilar, de har inget avgas mer än ut genom skärmen, 4" och max 50cm.

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Henkeboi
    Som sagt....Jag respekterar erat sätt att trimma.... Det glädjer mig att höra om 280hk med original avgassystem. Då har man gått en annan väg, och jag har aldrig sagt att det är fel. Det finns som sagt många sätt att göra detta på.
    Nej, jag har inte gjort mätningar på mottryck och avgastemp osv. Men hade jag försökt nå runt 300hk med original avgassystem så hade jag nog mätt upp det.
    Har man en aero med lite större turbo så blir detta problem med avgasevakueringen såklart mindre. Att original downpipe, katalysator o avgassystem skulle vara underdimensionerat baserar jag enbart på mina egna erfarenheter när jag har monterat större avgassystem/downpipe/katalysator på dessa bilar. Enligt mig så är det en lätt och billig väg att gå för mer effekt eftersom turboaggregaten redan är för små och kan anses som en flaskhals i dramat, men framförallt så flyttar man upp effekten lite senare i varvtalsregistret där den hör hemma på en bensinmotor (även detta min personliga åsikt), den skillnaden är väldigt kännbar.
    Det glädjer mig att din 9-3 har över 300hk utan problem med luften in, jag säger bara att jag tycker man ska underlätta vägen för luften in i turbon, i den mån man kan eller har lust/tid/pengar till. Jag säger inte att man måste. Jag vet inte om jag har förvirrat en massa personer nu. Isåfall måste jag förtydliga: Alla skall såklart känna sig väldigt välkomna att låta sin motor vara orörd om man hellre vill det. Och laborera med mjukvaran går jättebra att göra ändå.

    Jag Poängterar att jag bara skriver om vad som är bra att tänka på och vad som har funkat bra för mig.
    Saken är den att det på en modern bil händer väldigt lite när man byter hårdvara, såvida man inte anpassar mjukvaran också.

    Ett exempel. Låt säga att en original B205 vill ha 1000mg/c luft vid max effekt. Med OpenSID kan man lätt läsa ut dessa värden, och se att mAir följer mReq, vilket innebär att bilen får 1000mg/c, alltså precis så mycket luft den vill ha.
    Om du nu hänger på jordens största insug kombinerat med världens öppnaste sportluftfilter, så kommer detta inte att göra någon skillnad alls eftersom bilen fortfarande bara kommer att vilja ha 1000mg/c, och det fick den ju redan. Bilen kommer inte att kräva mer luft bara för att du ger den förutsättning för att *kunna* dra i sig mer luft.

    Att montera större downpipe, avgas, katalysator osv ger dig faktiskt inte mer effekt. Mjukvaran i din bil kommer att plocka ut precis så många hästar som den är programmerad att göra, oavsett hur stor downpipe osv du har, och det ändras inte förrän du ändrar mjukvaran.
    I en modern bil är det mjukvaran som styr hur mycket effekt du får ut. Hårdvaran måste givetvis klara att leverera denna effekt, men bara hårdvaran i sig kan aldrig ge dig en effektökning.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Hej,

    Gamla sanningar gäller även vid trimningar för moderna bilar, dvs. luft in och luft ut. flödet i en motor är mycket viktigt.
    Jag brukar tänka på motorn som ett "instrument" där insug/utblås måste vara avstämt till hur hårdvaran är designad.

    Mera matnyttigt finns att läsa här:

    Hej

    Det här skrev jag en gång för många år sedan här på forumet, och det är fortfarande samma saker som gäller.
    Varför ska man bryta strömmen för at nolla adaptionen?
    Eftersom adaptionen lever hela tiden, så kommer dom bara gå tillbaks till sina gamla värden, fast det tar lite tid, om du då inte har gjort någon hårdvaru ändring som påverkar detta negativt eller positivt.
    Och som DR Boost säger det är inte endast adaptioner du nollar.


    "Va kan hända om man trimmar Saabs family 3 motorer med trionic 7 styrsystem?
    Varför kan kolvarna gå sönder?
    När flera tuning förtag i dag inkl där jag jobbar trimmar Saab, så vill man inte byta för mycket grejor, för det blir krångligt med kalibrering, efter som det är komplicerad och dyrt för kunden som ska köpa trimmet senare, liten vinst kan man säga.
    Problemet som kan uppstå om man inte gör det rätt från början är många och ett av dom är trasiga kolvar.
    I dom flesta fallen i kolvhaverier så är det utmattning av kolv, för högt förbränningstryck(pmax) som åstadkommas av för hög tändning i samband med höga laddtryck som i sin tur ger knackning, eller andra ytor som kan ge spikningar/knackningar.
    Om vi börjar med en Normal förbränning.
    Ett förbränningsförlopp som uteslutande initieras av en i tiden bestämd tändande gnista och där flamfronten sprids komplett över förbränningsutrymmet i en normal hastighet.
    Detta är det önskvärda man kan sålunda genom att variera tidpunkten för gnistan bestämma när förbränningsföloppet skall starta.
    Ofta sker detta några grader före det att kolven nått sitt övre vändläge i kompressionstakten.
    Det finns ett tändläge som ger maximalt moment på vevaxeln kallad MBT. (Bästa förbrukning och vridmoment)
    I denna punkt utbalanseras de krafter som kolven utövar på förbrännings-gasblandningen - alltså under kompressionstakten - av de krafter som den antända gasblandningen utövar på kolven - under förbränningstakten.
    Inga problem.
    Men man kan även få en onormal förbränning. Genom dålig bensin, trimmning, varmt väder, dålig kylning eller andra orsaker.
    Ett förbränningsförlopp som kan ha initieras av hot-spots
    dvs sotavlagringar, ett för hett tändstift etc, i förbrännigsutrymmet antingen före eller efter gnistan från tändstiftet eller ett förlopp där delar av gasblandningen förbränns med mycket höga hastigheter.
    Här kan vi alltså skilja på:
    ytantändning/spikning eller surface-ignition beroende på just sotavlagringar och andra hot-spots/glöd-områden i förbränningsutrymmet, kan inträffa före tändgnistan = PREIGNITION eller efter gnistan från stiftet = POSTIGNITION.
    I vissa fall kan man få yt-antändning/(spikning) som inträffar allt tidigare i förbränningscykeln så kallad Run-away spikning som är den mest ödesdigra formen.
    Oftast beroende på överhettad avgasventil, tändstift. Därav oftast Natrium kylda avgasventiler, som inte finns på Saab family 3 motorer utan på dom nya L850 motorena som sitter i 93ss.
    Ingen oljeförbrukning, olja i förbränningsutrymmena som orsakar dåliga förbränningar.
    Detta kan leda till överhettning och strukturella skador på motorn som kan resultera i trasiga kolvar/ventiler.
    Knackning dvs okontrollerat snabb förbränning hos delar av eller hela gasblandningen, ofta kolliderande flamfronter.
    Som föregås av spikning.
    Om knackningen blir riktigt allvarlig så uppstår mycket höga oscillerande förbränningstryck(pmax) som kan skada en kolv relativt snabbt.
    Tyvärr så är det så i dag bland flera firmor som trimmar Saab man har inte tittat över hur mycket det spikar samt kollat lamda och temperaturer i olika körfall.
    Tro inte att man kan nå dröm effekter utan at byta rätt många komponenter som bidrar med lägre temperaturer och tryckfall för att göra det lättare for motorn att andas och mindre spik/knack känslig. Vridmoment kan lätt uppnås i melllan register, men effekt på höga varv är den svåra biten.
    Dagens 9-5 kolvar tål lika mycket förbränningstryck som den som satt i den gamla trionic 5 motorn, om man bortser från mindre avstånd från övrekompring till kolvens topplan på 9-5ans kolv, där det är ett svagare punkt.
    Om man börjar med problemt sot som kan komma av flera orsakor.
    För att få sot problem så har man en dålig förbränning för fet kan man säga.
    Eller en dålig bensin som tyvärr finns i flera länder och hos olika bensin bolag.
    För att åstakomma en dålig förbrännning så tillsätter man lite syre och mycket bränsle och motorn går lågtänd, då blir blandingen fet och dålig, den sotar. Eller i dom flesta fallen i trimmade bilar så är bränsle/luft blandingen fel på många ställen i programmet.
    Det finns förstås flera andra orsaker som kan göra att det blir dålig förbränning men det handlar mera om motorns konstruktion som topp, kolvar, ventiler, stora insprutningsventiler och kammar.
    Men om man tar en std Saab motor och trimmar den, så är motorn bra, men inte inlopsystem och avgassystem.
    Och insprutningsventilerna är i minsta laget för höga effektuttag, då löser man det enklast med att höja bränsletrycket, och vips så finns det mera bensin. Kostar inget, Sedan så byter man luftfilter och avgassytem inget av dom påvärkar bränsle luft blandingen men bränsletrycket gör det.
    Det som då flertalet inte gör, är att köra om bränslematriser med en Lambda scanner, det är förstås svårare och dyrare och dessutom tidskrävande och man har kanske inte dom rätta värktygen eller kunnskaperna som krävs för att det ska bli bra.
    Man får då ett fenomen att man går tidvis magert och sedan fett, lambda regleringen jobbar febrilsk med att justera blandningen nära Lambda 1, och bränsleadaptionen blir fel, det som då händer är att när man kör vissa last/varvtals punkter så går motor mager för sedan att gå fett, sedan på icke lambda reglerad område så hänger bränsleadaptionen med och fel luft/bränsle blanding ger en dålig förbränning och sot kan bildas, på grund av fet blandning luft/bränsle, sotet lägger sig på ventiler, förbränningsrum och kolvens ytterkant och för att sedan tränga ner i övre kolvringspåret, under en längre tid så blir det trångt för kolvringen och kolvringen börjar skära, (det kan bidra till skärning av kolv) sedan kommer olja upp i förbränningsrummet via kolvringarna som i sin tur inte brinner lika bra som bensin och skapar utrymme för mera sot och sämre förbränningar, sedan är karusellen i gång, förbrännings trycken(pmax) blir jättehöga och med tiden så spikar/knackar kolv(erna) sönder! Oftast så ser det ut som i Richards fall för höga förbränningstryck och en bit av kolven lossnar av utmattning, om man ser till olika kolvskador på Saab, innan motorn gick i produktion så var det alltid kolven på cylinder 1 som gick sönder, den cylinder går lite varmare en dom andra 3.
    Att sotflagor ska bidra med att det blir högre tryck på lager och kolv är inte möjligt eftersom det trycket som finns i cylinder är så högt att sotflagorna blir borta så fort man vevar på motorn och därför är det inte möjligt att orsaka något problem i avseende på högre förbränningstryck vid till exempel start av motor. Om man då inte har fyllt cylindrarna med bensin eller anan vätska, men då brukar startmotorn säga ifrån innan, den orkar inte dra runt motorn.
    I början pà 95ornas tid hadde man även problem med fastnade ventiler på grund av att det inte fanns någon skrapkant på ventil skaft som tog bort sot och skit som kom från förbränningen, det resulterade i fastnade avgas ventiler, kompressjons bortfall.
    När kunden startade sin bil på morgonen så var den orkeslös, detta är numera inget problem eftersom det finns en skrapkant på ventilen. Det problemet kan även hända om man kör med fel kalibrerad bränsle/luft, och producerar mycket sot genom dåliga förbränningar.
    Trimningen är i första hand inte den bidragande orsaken, men felet ligger i kalibreringen av tändning, bränsle, och laddtryck med dom hårdvara ändringar som är gjorda. (Högre bränsletryck, open air filter, större spridare och andra komponenter som kan ändra luft bränsleblandingen)
    Det som även kan orsaka kolvhaverier är skitig luftmassamätare som efter en tid mäter mindre luft en va motorn får, därmed går motorn för magert och avgastemperaturen kan stiga över va som är tänkt från början, detta gäller inte bara Saab utan alla nyare bilar har detta problem om det inte finns någon form för renbrinning av träden eller kalibrering som tittar på trycksignalen och jämför dom mot varandra gäller endast luftmassa styrda bilar. Det här är inget större problem, men på flera bilar i USA har jag sett detta problem, när jag jobbade på Saab.
    En annan bra sak att göra är att med jämna mellanrum hälla i en burk med något som rensar spridare och förbränningsrum med, tex. Stp Injection cleaner. Så håller man det förhoppningsvis ren för sot och en jämnare motorgång kan uppnås.
    Byter man luftfilter, openair luftfilterburk, spridare, högre bränsletryck, så händer samma saker, man mäter luftmassan fel och allt som har med bränsle/luft att göra måsta köras om.
    Bränslet är framkörd från fabrik med den installasion som är std på bilen, det vill säga luft från luftfilterintaget till avgas turbinens utlopp. Ändras denna så måste bränsle köras om, men det finns trix som man kan göra för att slippa detta, inte lika bra men jag vet det används i flera sammanhang, om man inta kan eller har möjligheten till att göra en ny kalibrering av motorns styrsystem, detta är såklart inte rätt väg att gå, men i vissa fall fungerar det sådär.
    Eftersom jag numera jobbar i trimm branschen. Så kan jag ju säga att mina kunskaper som jag har fått efter 13år på Saab i produktion, och på motorlabbs tekniska utveckling av motorer och styrsystem kommer gott med i dagens trimmjungel.
    Man ser även mycket märkliga programvaror som florerar ute på marknaden till Saab.
    Under mina år på Saab har jag med flera, kämpat för effektstarkare modeller och även tagit fram sådana, men i slutändan handlade det alltid om brist på pengar och beslutsångest.
    Motorerna är jättebra men förutsättningarna för att motorn ska visa sitt bästa är svåra,
    Mycket höga tryckfall i luftvägar och avgaskretsar, det spelar ingen roll om ni byter luftfilter det gör ingen skillnad, om man ser över hela luft vägen, så kommer effekten springande, motorns interna stress blir lägre och den andas bättre, mindre risk för spikningar/knackningar och haveri.
    När vi första gång testade 95 Hirsch troll 305hp så monterade vi endast en standard program vara från 9-5 Aero 230hp, och bilen gav då 260hp utan en enda spikning/knackning och det fanns gott om utrymme för mera effekt, hos Rototest gav den 299hp, med rätt mjukvara.
    Folk som trimmade bilar förr vet va det handlar om, tänk sugmotor, luften måste in och sedan ut på bästa möjliga sätt. Bara därför man har turbo så hjälper det inte alltid att ladda mera så länge turbon inte får in luften, då blir det bara värme av allt ihop, och ingen effektökning bara ett jättehögt turbovarvtal som knäcker turbon efter ett tag, samt allt högre laddtryck behöver kylas och det måste tillsättas mera bränsle.
    Och sedan det som kommer in, ska ut, och det är samma visa, bättre katalysatorer och mindre avgasmottryck.
    Visst är det så att alla firmor tittar på varandras program, det går ju även biltillverkarna fast man jämför inte program utan bilar.
    Det är så i den här branschen det kopieras program överallt.
    Det finns många firmor i Sverige som lever på att sälja kopierade program som dom själva slår sig på bröstet och, säger det här har vi gjord!
    Men så är marknaden inga lagar bara att prata på och sälja, vi är bäst och resten skit!!!.
    Men det finns ingen risk att vara orolig att köpa 9-5or dom kommer inte gå sönder, men trimmar man så ökar risken för haveri så är det bara, men i dom flesta fall beror det på dålig kunnskap hos trimmaren som har utförd jobbet, eller dårlig service på motorn som kan leda till haveri, fast det gäller alla bilar oavsett märke!!!
    Klart fel finns det ju alltid på bilar, tändkasseter, spjällhus med mera men dom ger inga opphov till motor haveri, det gör derimot en dålig kalibrering av styrsystemet!



    Hälsningar

    Tommy Utengen


    viewtopic.php?f=3&t=270621&p=1893255#p1893255
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Det inlägget från Utengen är gammalt, men bra. Dock så är det två saker jag vill nämna. Det mesta han skriver stämmer bra om man tankar bensin. Idag är det vanligt att folk kör E85 och det ger helt andra förutsättningar än bensin. Det sotar inget, det kyler mycket bättre och det knackar aldrig.

    Sedan att man skulle kunna få så hög effekt utan att mappa den, javisst det funkar vid första fullgasrepan efter att man nollat adaptionen men allt eftersom man kör så adapterar styrsystemet efter de nya förutsättningarna och så småningom är man nere på sina 230 originalhästar igen. Jag kan bara anta att de körde sina bilar i bänk med färskprogrammerat motorstyrsystem så de inte fått tid att adaptera.

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Måste ju bara påpeka att allt Utengen skriver är totalt sant, vid höga effektuttag.
    Ingenstans påstår han att det skulle gälla vid standardeffekt eller att enbart hårdvara skulle ge någon effektskillnad.
    Allt han säger är att vid höga effektuttag så måste hårdvaran anpassas till effekten, något som borde vara ganska självklart.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Ingenstans påstår han att det skulle gälla vid standardeffekt eller att enbart hårdvara skulle ge någon effektskillnad.
    Jo det gör han. Hirschhårdvaran kördes med 230hk-program och gav 260hk i bänken. Det var därför jag nämnde adaption i inlägget ovan. Det som händer är att när den inte är adapterad så får man överladd (pga mindre tryckfall i både inssug och avgas) vilket ger högre effekt. Detta märker mjukvaran och för varje fullgasrepa justerar den ner laddtrycket lite (stegvis) tills den hamnar där programmet ska ligga.

    Citat Ursprungligen postat av Utengen
    så monterade vi endast en standard programvara från 9-5 Aero 230hp, och bilen gav då 260hp utan en enda spikning/knackning och det fanns gott om utrymme för mera effekt, hos Rototest gav den 299hp, med rätt mjukvara.

  19. #19
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Ingenstans påstår han att det skulle gälla vid standardeffekt eller att enbart hårdvara skulle ge någon effektskillnad.
    Jo det gör han. Hirschhårdvaran kördes med 230hk-program och gav 260hk i bänken. Det var därför jag nämnde adaption i inlägget ovan. Det som händer är att när den inte är adapterad så får man överladd (pga mindre tryckfall i både inssug och avgas) vilket ger högre effekt. Detta märker mjukvaran och för varje fullgasrepa justerar den ner laddtrycket lite (stegvis) tills den hamnar där programmet ska ligga.

    Citat Ursprungligen postat av Utengen
    så monterade vi endast en standard programvara från 9-5 Aero 230hp, och bilen gav då 260hp utan en enda spikning/knackning och det fanns gott om utrymme för mera effekt, hos Rototest gav den 299hp, med rätt mjukvara.
    Vet inte om jag missförstår dig eller om vi menar samma sak, men när adapteringen är klar så borde mjukvaran se till att bilen levererar 230hp, även om du monterar på Hirsch-hårdvara.
    Visst, momentant ger hårdvaran mer effekt innan mjukvaran "vant sig", men det kan väl inte på fullaste allvar vara tänkt att man ska åka runt oadapterat och nolla adaptionen innan varje körning?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Vet inte om jag missförstår dig eller om vi menar samma sak, men när adapteringen är klar så borde mjukvaran se till att bilen levererar 230hp, även om du monterar på Hirsch-hårdvara.
    Visst, momentant ger hårdvaran mer effekt innan mjukvaran "vant sig", men det kan väl inte på fullaste allvar vara tänkt att man ska åka runt oadapterat och nolla adaptionen innan varje körning?
    Då har du förstått mig rätt. Jag försökte förklara varför Utengen fick ut 260hk när han bänkade med 230hk-programmet, och sedan ville jag få fram varför det är helt meningslöst i en bil som ska köras utanför en bromsbänk.

    Man skulle kunna tänka sig att någon läser Utengens inlägg och tror att man får 30 extra hästkrafter efter att ha bytt lite hårdvara men EJ mappat. Vi vet ju båda två att dom 30 hästkrafterna försvinner ganska fort. Det är inte säkert att alla vet, bara för att vi gör det. Det är enkelt att missförstå det han skriver och då har man hamnat i dendär fällan då man snackar katalogtrim eller kataloghästkrafter.

    För en nybörjare är det lätt att tro att om man köper ett sportluftfilter där tillverkaren anger +10hk och ett avgassystem som enligt tillverkaren ger +30hk så får man 40 extra hästkrafter utöver original. Det är vad jag kallar katalogtrim. Verkligheten fungerar inte så. Det är lätt att gå i den fällan för en nybörjare som läser Utengens inlägg.

Liknande ämnen

  1. Vem trimmar saabmotor?
    Av Aero the Kid i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-07-25, 22:39
  2. Hur trimmar Hirsch?
    Av Jompa X40 Nordic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 16:05
  3. Ni som trimmar
    Av NnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 19:42
  4. Typ av chip man trimmar med
    Av Lundiz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 11:15
  5. hur man trimmar 9000 ?
    Av turbo,62 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-11, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •