Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 61

Ämne: Hur trimmar man OG9-5 / OG9-3 B2x5

  1. #21
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Då har du förstått mig rätt. Jag försökte förklara varför Utengen fick ut 260hk när han bänkade med 230hk-programmet, och sedan ville jag få fram varför det är helt meningslöst i en bil som ska köras utanför en bromsbänk.

    Man skulle kunna tänka sig att någon läser Utengens inlägg och tror att man får 30 extra hästkrafter efter att ha bytt lite hårdvara men EJ mappat. Vi vet ju båda två att dom 30 hästkrafterna försvinner ganska fort. Det är inte säkert att alla vet, bara för att vi gör det. Det är enkelt att missförstå det han skriver och då har man hamnat i dendär fällan då man snackar katalogtrim eller kataloghästkrafter.

    För en nybörjare är det lätt att tro att om man köper ett sportluftfilter där tillverkaren anger +10hk och ett avgassystem som enligt tillverkaren ger +30hk så får man 40 extra hästkrafter utöver original. Det är vad jag kallar katalogtrim. Verkligheten fungerar inte så. Det är lätt att gå i den fällan för en nybörjare som läser Utengens inlägg.
    Då är vi helt överens.
    Katalogtrim var inget dumt uttryck. Själv brukar jag kalla det Biltema-hästar, men betydelsen är nog densamma.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #22
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Hur trimmar man en SAAB 9-5/9-3?

    Yttrycket har jag snott från en gammal artikelserie som skrevs av Bilsport 2008.
    Den finns förresten som PDF (engelsk översättning) om man fortfarande vill läsa. "The article is free to download for non-commercial purposes." Här är del 1:
    http://rototest-research.eu/function...lofperformance

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Yttrycket har jag snott från en gammal artikelserie som skrevs av Bilsport 2008.
    Den finns förresten som PDF (engelsk översättning) om man fortfarande vill läsa. "The article is free to download for non-commercial purposes." Här är del 1:
    http://rototest-research.eu/function...lofperformance

    Hej,

    Vi säger att ett T7-program begär 230hk/350nm, vad sitter givaren som reglerar ner eller upp så denna effekt nås?

    Mvh
    Matte

  4. #24
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Hej,
    Vi säger att ett T7-program begär 230hk/350nm, vad sitter givaren som reglerar ner eller upp så denna effekt nås?
    Mjukvaran i bilen kan egentligen aldrig veta hur mycket effekt som tas ut, eftersom bilen inte är utrustad med någon bromsbänk eller annan form av momentmätare.
    Det den gör är att den beräknar vilken effekt som borde produceras baserat på hur mycket luft och hur mycket bränsle som förbränns.
    Det är alltså en hel serie med givare och värden som i slutändan ger mjukvaran tillräckligt med information för att den ska kunna räkna ut vilken effekt som levereras.
    Anser mjukvaran att den hamnar "fel" så regleras luftmängd, laddtryck, tändning, bränslemängd och andra variabler tills mjukvaran tycker att den hamnat rätt igen. Det finns alltså ingen enskild givare som styr hur mycket effekt som ges.

    Korrekt uttryckt så "begär" aldrig ett T7-program 230hk. Programmet begär så mycket luft som det har kommit fram till att det behöver för att generera 230hk. Bränsle, tändning, laddtryck osv justeras sedan för att matcha denna luftmängd.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej och tack för bra förklaring.

    Men jag skulle ändå vilja att du berättar mer ingående varför effekten inte stiger med grövre DP, då man klart underlättat motorn andningsväg och vad jag antar verkningsgrad vid samma tändning och luft/bränsleblandning. Kan du konkret beskriva hur styrsystemet känner av det minskade mottrycket och därför justera ner begärd luft och ladd eller hur den nu gör?

    Mvh
    Matte

  6. #26
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Hej och tack för bra förklaring.

    Men jag skulle ändå vilja att du berättar mer ingående varför effekten inte stiger med grövre DP, då man klart underlättat motorn andningsväg och vad jag antar verkningsgrad vid samma tändning och luft/bränsleblandning. Kan du konkret beskriva hur styrsystemet känner av det minskade mottrycket och därför justera ner begärd luft och ladd eller hur den nu gör?

    Mvh
    Matte
    Begärd luft är densamma före och efter. Det innebär att laddtrycket sjunker efter att ha monterat något som underlättar flödet genom motorn.
    T7 har inte en aning om man förändrar verkningsgraden på något sätt. Dock så är inte alltid störst och fetast rör, samma sak som bäst verkningsgrad, och skillnaden vid en så liten förändring är så gott som försummbar.

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Hej och tack för bra förklaring.

    Men jag skulle ändå vilja att du berättar mer ingående varför effekten inte stiger med grövre DP, då man klart underlättat motorn andningsväg och vad jag antar verkningsgrad vid samma tändning och luft/bränsleblandning. Kan du konkret beskriva hur styrsystemet känner av det minskade mottrycket och därför justera ner begärd luft och ladd eller hur den nu gör?

    Mvh
    Matte
    Styrsystemet begär en viss luftmassa och en viss bränslemängd (som ger korrekt blandning med begärd luftmassa), och en viss luftmassa ger i sin tur (i princip) en viss effekt. Förenklat kan man säga att luftmassa = effekt.

    Det som ändras när du monterar ett grövre avgasrör eller ett grövre insugsrör eller ett bättre luftfilter osv är att turbon får det lättare att leverera den begärda luftmassan, den behöver inte snurra lika fort och då blir den glad

    En grövre downpipe ger även fördelen att varma avgaser evakueras fortare så temperaturen på turbons avgassida blir lägre, även det gör turbon glad.

    Du får alltså ingen mer effekt bara genom att förbättra motorns luftvägar, men om du ändrar programvaran så den begär mer luftmassa kommer din motor att klara av att leverera den ökade effekten utan att gå sönder. En turbo som övervarvas eller överhettas håller inte så länge.

    Det är iallfall så jag har fatta det hela
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #28
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Förenklat kan man säga att luftmassa = effekt.
    Rättare sagt: Luftmassa≈vridmoment --- vridmoment*varvtal=effekt

    Edit: Anledningen till att jag använder "≈" är för att det är fler faktorer som påverkar vridmoment t.ex. motorns inre friktion, läckage i förbränningsrum, tändvinkel etc...
    T7 tar hänsyn till en del sådana faktorer.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-03-06 klockan 16:05.

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Jag skulle se det mycket intressant att testa samma bil före och efter byte av DP, och se om prestandan och effekten var densamma efter bilen har adapterat klart, på t ex en 9-5 aero.

    Om jag fick välja bil innan racetestet mellan bilarna hade jag solklart val den bilen med den större dp:n.

    Mvh
    Matte

  10. #30
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Jag skulle se det mycket intressant att testa samma bil före och efter byte av DP, och se om prestandan och effekten var densamma efter bilen har adapterat klart, på t ex en 9-5 aero.

    Om jag fick välja bil innan racetestet mellan bilarna hade jag solklart val den bilen med den större dp:n.

    Mvh
    Matte
    Säg att du monterar ett sportavgassystem med racekatalysator. Första fullgasrepan du gör så kommer bilen överladda lite och då får lite mer effekt än normalt. För varje fullgasrepa du gör så adapterar regleringen, dvs. den lär sig att den inte behöver lika mycket laddtryck för att uppnå önskat luftmassaflöde. Efter några få fullgasrepor så är effekt och vridmoment nere på originalvärden igen.

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Jag är med på att ni ser det så och att det säkert är så, men jag tycker det skulle vara roligt att se i verkligeheten, bil vs bil

  12. #32
    Fins inget direkt rätt eller fel. Hårdvaran skall vara anpassad till mjukvaran eller mjukvaran till hårdvaran .Så enkelt är det. Mjukvaran beställer och hårdvaran levererar :-) om man inte får dessa att lira bra ihop så har du ingenting.

  13. #33
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Jag är med på att ni ser det så och att det säkert är så, men jag tycker det skulle vara roligt att se i verkligeheten, bil vs bil
    Jag tror du kommer tycka denna artikeln är intressant. Bara två saker att tänka på. Det är inte en Saab, och det körs inga adaptionsrundor innan bänkningarna såvitt jag vet. Den är i fem delar:
    http://rototest-research.eu/function...lofperformance
    http://rototest-research.eu/function...lofperformance
    http://rototest-research.eu/function...lofperformance
    http://rototest-research.eu/function...lofperformance
    http://rototest-research.eu/function...lofperformance

  14. #34
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Rättare sagt: Luftmassa≈vridmoment --- vridmoment*varvtal=effekt
    T7 tar hänsyn till en del sådana faktorer.
    Jo, därför skrev jag "förenklat..."
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  15. #35
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    OK, ska försöka dra en liknelse som alla förstår.

    Låt säga att jag är en bil. Jag andas luft.
    För att fungera optimalt så behöver jag 100g luft per andetag. En bil räknar milligram per förbränning, men nu förenklar vi utav helvete

    Jag andas genom ett sugrör som maximalt kan leverera 200g luft per andetag. Jag har alltså inga problem alls att få den luft jag behöver.
    Jag byter ut detta rör mot ett rör som klarar att leverera 400g luft per andetag. Jag behöver fortfarande bara 100g luft per andetag, så det större röret gör inte min andning ett dugg lättare, och jag andas inte bättre med det större röret.
    Oavsett hur stort rör jag andas genom så kommer det inte att göra någon som helst skillnad så länge jag bara vill ha 100g luft per andetag och röret klarar att leverera detta. Om jag så tar bort röret helt och hållet och andas direkt från friska luften, så kommer jag ändå bara att förbruka 100g luft per andetag.

    Vi som kör OpenSID i våra bilar kan enkelt se detta genom att kolla på våra mReq och mAir värden. mReq är den luftmängd bilen vill ha och mAir är den luftmängd den verkligen får. Så länge dessa värden inte diffar så får bilen precis den mängd luft den vill ha, och några uppgraderingar vad gäller lufttillförsel behövs inte.

    Vad gäller den tillfälliga effektökningen när man byter hårdvara så beror den som sagt på att bilen ännu inte "lärt sig" den nya hårdvaran. Bilen är van vid att om jag kör på det här laddtrycket, öppnar det här spjället så här mycket och skickar på så här mycket soppa osv så kommer jag att få den här effekten. När du byter hårdvara så kanske detta inte längre stämmer, utan samma värden kommer att ge en högre effekt än vad den räknat med.
    Detta kommer dock mjukvaran ganska snabbt att märka och justera ner värdena för att få den effekt den är inställd på, så så fort bilen "lärt sig" (eller adapterat som det heter på fackspråk) så kommer effektökningen att vara borta igen.

    Precis som mjukvaran håller ner effekten även om du byter hårdvara, så kan den givetvis ställa upp effekten trots att du inte byter hårdvara.
    Jag skulle tro att du säkert kan peaka en 150 hästars lättryckare med helt original hårdvara ända upp till 300 häst bara genom att ändra mjukvaran, men den kommer att hålla i ungefär 2 minuter innan nåt ger upp och du får ett spektakulärt motorhaveri. Men ber du mjukvaran att leverera 300 häst, så kommer den att försöka göra detta, oavsett vilken hårdvara du har. På samma sätt kommer den att leverera originaleffekt så länge den är inställd på originaleffekt, oavsett vilken hårdvara du har.

    Att trimma en modern bil handlar om att justera mjukvaran. Det är helt och hållet den som bestämmer effekten, och hårdvaran anpassas enbart för att ge mjukvaran *förutsättningarna* för att leverera den effekt den är inställd på. Hårdvaran i sig ger aldrig någon effektökning.
    Jag har över 300 häst i min 9-3, givetvis med en hårdvara anpassad för detta. Dock kan jag när jag vill läsa in mitt "besiktningsprogram" som håller ner effekten till original 205 hästar, trots all den extra hårdvaran som sitter på. Så trots att motorn är bytt till en B235R som kör på etanol med 3" dp, större spridare, racekatt, sportsystem osv kan jag ändå utan problem be mjukvaran att ge mig enbart originaleffekt. Hade det varit så att hårdvaran i sig gav en effektökning så hade inte detta varit möjligt, eller hur?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #36
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag har också runt 300hk i min og9-3 och testade att lägga in originalprogram bara för att experimentera. Den överladdade lite första gången man drog på men sedan var det som om den vore helt original.
    Då har jag ändå bytt bra mycket mer än bara avgasrör, bland annat kamaxlar och intercooler.

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Tack för bra förklaringar.

    Jag tror jag fastnat lite på denna teorin: Jag har ett värmesystem med trådlösa termostater som begär 20 grader innetemp, på natten går tempen ner till minus 20 grader och termostaten kallar på värme. Jag har valde 20mm golvslingor i stället för 12mm för bättre effekt och snabbre respons oavsett att 12mm hade klarat ge rummet 20 grader.

  18. #38
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Tack för bra förklaringar.

    Jag tror jag fastnat lite på denna teorin: Jag har ett värmesystem med trådlösa termostater som begär 20 grader innetemp, på natten går tempen ner till minus 20 grader och termostaten kallar på värme. Jag har valde 20mm golvslingor i stället för 12mm för bättre effekt och snabbre respons oavsett att 12mm hade klarat ge rummet 20 grader.
    I det fallet är det nog att de större rören har större värmeavgivande area som gör att det blir skillnad. Om vi glömmer rörsystemet och bara tittar på regleringen så finns det dock likheter. Systemet jobbar med ett börvärde (temperaturen du ställt in, eller gaspedalens läge i T7) och ett processvärde (tempgivaren i ditt värmesystem, eller luftmassamätaren i T7). Systemen använder sig av PID-reglering för att manövrera ett eller flera ställdon så att börvärde och processvärde hålls så lika som möjligt. I ditt värmesystem utgörs ställdonet av en trevägsventil och i T7 finns det två ställdon, i form av gasspjället och magnetventilen till turbon.

    PID-algoritmen:

  19. #39
    Ett bra sätt att trimma till steg 1 är att köra in enbart mjukvara från en etablerad firma. Köps över nätet och hämtas på posten. Det tar 25 min att ladda in via OBD-urtaget och ingen hårdvara i bilen byts ut. Det räcker för de flesta, syns inte och ger en avsevärd effektökning.

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    hej
    Men räcker det med att uppgradera mjukvaran om man söker ca 200HpNär jag jobbade som instruktör på poolen på saab i Arlöv/Malmö så trimmade jag en 900T.Trollespeed borrade t 2,3l men jag var så dum att jag själv "fixade" toppen o inte skickade den t tyskland för kamaxelbyte o uppgraderade den.Men då var det lätt att trimma om man hade en på Elsidan som fixade trimboxen under baksätet.nu fattar jag inte ett smack o därf frågar jag. Måste man byta spridare m m?

Liknande ämnen

  1. Vem trimmar saabmotor?
    Av Aero the Kid i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-07-25, 22:39
  2. Hur trimmar Hirsch?
    Av Jompa X40 Nordic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 16:05
  3. Ni som trimmar
    Av NnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 19:42
  4. Typ av chip man trimmar med
    Av Lundiz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 11:15
  5. hur man trimmar 9000 ?
    Av turbo,62 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-11, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •