Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Byta till FTT utan att byta mjukvara?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    6

    Byta till FTT utan att byta mjukvara?

    Hjälp!!
    Det är så jag har råkat ut för turbo ras på min saab 9-3 -00 och vad jag vet så är det en lätt tryckare och då är min fråga om man kan sätta i en fulltryckare utan att behöva programmera om dator och sånt? med andra ord om den passar rakt över turbon jag som jag kanske har ordnat är från en saab 900

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Turbo

    Citat Ursprungligen postat av brandin86
    Hjälp!!
    Det är så jag har råkat ut för turbo ras på min saab 9-3 -00 och vad jag vet så är det en lätt tryckare och då är min fråga om man kan sätta i en fulltryckare utan att behöva programmera om dator och sånt? med andra ord om den passar rakt över turbon jag som jag kanske har ordnat är från en saab 900

    Eftersom att du har en 9-3 -00 "lättryckare" så antar jag att du har T5 (röd tändkassett). Isf passar en T25-snurra från 900 94-98 bolt on. Är ingen skillnad på själva turboaggregatet mellan 2.0t och 2.0T så du behöver inte kladda med mjukvaran

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    6

    Re: Turbo

    okej då vet jag tänkte mest så man inte behöver bytta och ändra en massa annat men då tackar jag för hjälpen ska jag ner och byta det nu direkt

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    6

    Re: Turbo

    Fick precis reda på att det inte gick att sätta en fulltryckare istället för då fick man mappa om och chippa i med bränsle förbrukning blev annorlunda stämmer detta?

  5. #5
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Turbo

    NEJ!, du måste inte mappa om för att du tar en turbo från en fulltryckare!

    bilen blir inte en "fulltryckare" för det.

    om du vill köra bilen som en fulltryckare så måste du självklart byta programvaran i bilen.

    turbon är samma på lättryckarna som på fulltryckarna. skillnaden är mjukvaran.

    och om din bil har Trionic-5 systemet, alltså med röd tändkassett. så har fulltryckaren en magnetventil som inte lättryckaren har.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    53
    Har du en t5 motor (röd tändkasett) är det exakt samma turbo både på lättryck och fulltryck

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Saab 9000 a50 2.0t -98
    Saab 900 Aero -88

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Turbo

    Citat Ursprungligen postat av brandin86
    Fick precis reda på att det inte gick att sätta en fulltryckare istället för då fick man mappa om och chippa i med bränsle förbrukning blev annorlunda stämmer detta?
    FEL! Det är ingenting som skiljer på själva turbon mellan en lättryck och fulltryck, precis som zimm redan har nämnt. Båda modellerna använder T25.

    Detta gäller just din bil, och gäller inte alla SAAB'ar.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    6

    Re: Turbo

    Ja jag har röd kasset ja jag är bara intresserad av att få bilen till att fungera igen så därför måste jag vara lite jobbig och fråga mycket i med jag inte har haft någon saab innnan

  9. #9
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Turbo

    Citat Ursprungligen postat av brandin86
    Ja jag har röd kasset ja jag är bara intresserad av att få bilen till att fungera igen så därför måste jag vara lite jobbig och fråga mycket i med jag inte har haft någon saab innnan
    då är det bara att byta turbo, ng900 och din bil har båda garret t25-turbo

    försökte inte vara hård mot dig heller utan bara tydlig

    det är ganska vanligt att inte insatta personer tror att skillnaden mellan en bil med "lågtrycksturbo" och en bil med "fulltrycksturbo" är själva turbon. så är inte fallet.


    din bil har alltid haft samma turbo som i en "fulltrycksturbo" bara att man har bestämt att den inte skall tillåtas ladda mer än ca 0,45 bar.

    vill du "låsa upp" denna begränsning så behöver du en magnetventil, vilken möjliggör en ökning av laddtrycket, och ändrad programvara. de två faktorerna är det enda som just nu skiljer din bil från en fulltryckare, allt annat är exakt likadant

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    6

    Re: Turbo

    jaha okej men då ska jag pröva och byta men är dom svåra att byta mycket att plocka bort innan man kommer åt den eller?

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Turbo

    Citat Ursprungligen postat av brandin86
    jaha okej men då ska jag pröva och byta men är dom svåra att byta mycket att plocka bort innan man kommer åt den eller?
    Internet är fullt av guider med bilder och beskrivningar. Sök omkring lite så hittar du garanterat det så slipper vi uppfinna hjulet igen.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    6

    Re: Turbo

    haha ja jo det är sant tack för all hjälp

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Turbo

    Det var så lite så! Om du inte har hittat någon guide än så finns en här: http://photo.platonoff.com/Auto/2005...o_Replacement/

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Byta till FTT utan att byta mjukvara?


  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Byta till FTT utan att byta mjukvara?

    Det kanske inte är helt klart för trådskaparen hur man ser skillnaden på olika turbo och på donatorbil:

    Det som här benämns "ng900" är alltså SAAB 900 från 1994-98 som är rätt lik din bil. De bilar där som är turbo har samma turbo som i din bil, den heter Garret T25.

    När du sen kommer till SAAB 9-3 (1998-2003) så är det bilar 98-99 (och vissa 2000) som har samma turbo som i din bil. Det spelar alltså ingen roll om donatorbilen har varit 154hk (som din), 185hk eller 200hk (just 200hk har en liten skillnad, men den är bara till det bättre och påverkar inte din bil).

    De bilar som du INTE kan ta turbo från är 9-3 2000-2003 med svart tändkassett. Om du går på skroten och tändkassetten saknas så ser du det på att det står "ecopower" på kåpan.
    Dessa bilar har annan turbo (GT17 eller TD04) och de passar inte hur som helst på din.

    Lite beroende på vad som har gått sönder på din turbo så kan man möjligen ta delar från en turbo som sitter i SAAB 9000 mellan 94 och 98. Det kräver dock lite mer pyssel då det är samma turbo men sen ser lite annorlunda ut vilket i så fall kräver att man tar delar från din nuvarande turbo och flyttar över. Se detta som en sista utväg.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Byta till FTT utan att byta mjukvara?

    Vill bara påpeka en rent hypotetisk sak. En T5 lätttryckare är ganska okänslig för turboaggregat. Skulle man mot förmodan krångla dit en GT17 så kommer bilen gå i stort sett lika bra ändå och utan att ta skada. Man kan knåpa dit en KKK27, eller Mitsu 22T#7 också om man vill med allt krångel det innebär. Bilen kommer fungera ändå med de senare, fast bli lite seg i lågvarvsregistret. Mjukvaran vållar inga problem och motorn håller, så länge man ser till att grundladdtrycket ställs på originaltryck i alla fall.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Pioneer Avic-D3 från USA, byta till EU-mjukvara?
    Av Frogfoot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 16:01
  2. Går detta byta mjukvara på AS-3 så den spelar mp3?
    Av Tincker i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 20:16
  3. Kan man köra med ändrad hårdvara utan att byta mjukvara?
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •