Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Väldigt mycket SPAM på sistone

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det kan du lita på att det redan är gjort

  2. #22
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #23
    Ja, men det är ju det rapporter är till för så varför denna panik?

    Så alla som ser suspekta inlägg som dyker upp emellanåt, använd "Rapportera inlägget" med er kommentar så löser vi det!
    Och moderatorerna avrapporterar vidtagna åtgärder i rapporten och avslutar den.

    3 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det kan du lita på att det redan är gjort
    Jadå, vissa sover väl med tangentbordet som kudde och missar ingenting!

    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Ja, men det är ju det rapporter är till för så varför denna panik?
    Eftersom mina rapporter om ett pågående angrepp inte ledde till att angreppet slutade.
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Så alla som ser suspekta inlägg som dyker upp emellanåt, använd "Rapportera inlägget" med er kommentar så löser vi det!
    Och moderatorerna avrapporterar vidtagna åtgärder i rapporten och avslutar den.
    Tydligen fungerar "Rapportera inlägget" bättre än vad Moderator själv inser. Jag rapporterade snabbt, så snabbt att jag missade lite info och rapporterade igen. Jag konstaterade att flera moderatorer var inloggade, men ingen reagerade (AFK?), Angreppet bara fortsatte med fler och fler inlägg.

    Då ville jag även signalera till spammaren (även om det sannolikt var en robot) att han var upptäckt av ansvariga. Det är orsaken till att jag startade jag denna tråd. Väldigt bra att någon av alla moderatorer därefter löste saken skapligt snabbt. Varsågod för hjälpen!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Tycks vara ont om moderatorer vid "prime time", 18:00-22:00, givet en timmes postande av spam.

    (Kanske är bortskämd från andra forum.)

  6. #26
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Ja, de flesta har nog betydligt fler åtaganden än att vara moderator här. Men vad gör det, det är väl ingen stress med att rensa skräp i forumet? Rapportera och filtrera visuellt (ignorera) så löser det sig till slut. Ingen får ju betalt för att sitta och bevaka så om det då tar en timme eller en dag gör väl inget.
    Och eftersom Bollman inte längre sköter tekniken annat än nödvändigt underhåll (gissar jag) så slinker väl en del igenom lättare nu.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #27
    Upprepar följande, Rapporter är rätt sätt att anmäla spam
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Ja, men det är ju det rapporter är till för så varför denna panik?

    Så alla som ser suspekta inlägg som dyker upp emellanåt, använd "Rapportera inlägget" med er kommentar så löser vi det!
    Och moderatorerna avrapporterar vidtagna åtgärder i rapporten och avslutar den.
    Citat Ursprungligen postat av Tripod Visa inlägg
    Tycks vara ont om moderatorer vid "prime time", 18:00-22:00, givet en timmes postande av spam.
    (Kanske är bortskämd från andra forum.)
    Förmodligen och "prime time" för vem, Er eller spammaren? Det sker relativit lite på forumet jämfört med för 10 år sedan så moderatorskaran är kraftigt krympt och det fungerar ändå.
    Det händer att det detta inträffar off-hours utan att ni märker att vi har städat.

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Ja, de flesta har nog betydligt fler åtaganden än att vara moderator här. Men vad gör det, det är väl ingen stress med att rensa skräp i forumet? Rapportera och filtrera visuellt (ignorera) så löser det sig till slut. Ingen får ju betalt för att sitta och bevaka så om det då tar en timme eller en dag gör väl inget.
    Och eftersom Bollman inte längre sköter tekniken annat än nödvändigt underhåll (gissar jag) så slinker väl en del igenom lättare nu.
    Exakt. Och att bollman inte implementerar nya funktioner som föreslagna Spam-O-Matic gör inte att det slinker igenom lättare men det är ett satt att få det att minska och en möjlig uppgift för den/de som tar över.
    Vi modererade tidigare nya registreringar för att begränsa spammet men lite spam en kort tid är kanske bättre än att hindra riktiga användare.
    Förslaget är dock tacksamt mottaget.

    3 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Ja, de flesta har nog betydligt fler åtaganden än att vara moderator här. Men vad gör det, det är väl ingen stress med att rensa skräp i forumet? Rapportera och filtrera visuellt (ignorera) så löser det sig till slut. Ingen får ju betalt för att sitta och bevaka så om det då tar en timme eller en dag gör väl inget.
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Upprepar följande, Rapporter är rätt sätt att anmäla spam
    Jodå, skickade en rapport på ett inlägg ett tag innan. Ingen panik här. Mer ett konstaterande.

    Noterade även vad jag uppfattade som inloggad moderator. (Som nämndes även ovan.)
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Förmodligen och "prime time" för vem, Er eller spammaren? Det sker relativit lite på forumet jämfört med för 10 år sedan så moderatorskaran är kraftigt krympt och det fungerar ändå.
    Det händer att det detta inträffar off-hours utan att ni märker att vi har städat.
    Tack, jodå, tänkte på den aspekten, att den som skickar mycket väl, t.o.m. troligt, kan befinna sig i annan tidszon (deltar i annat forum med spridning från Australien via Europa till USA:s västkust; med insyn på "insidan").

    Det är sant att det är lämpligt att anpassa sig efter behoven, aktiviteten.

    För antal år sedan, 2013?, bytte forumet programvara (vilket ofta kan vara lite jobbigt (vi gjorde två byten på kort tid i ett annat forum), och jag har inte kollat så noga nu, men vill minnas att det i en del finns möjlighet att "rapportera" en viss medlems profil, vid sidan av enskilda inlägg. (Det kan förstås handla om lite av varje, signatur, meddelanden på profilsidan, men också att ta en koll på forummedlemmen.)

    Det är alltid på sin plats att tacka de som gör frivilliga insatser!
    Var endast förvånad när jag såg vad jag uppfattade som administratörer, moderatorer. (Det är ju knappast så att man loggar in för att skicka ett DM (i princip det man behöver logga in för) och sedan loggar ut igen om det ser ut som det gjorde.)

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #29

    Angry Inte bara ryssvärme utan även en anstormning av spammare

    Idag ökade nyregistreringen av användare som i de flesta fall utger sig för att vara ryssar och postade ett antal olämpliga inlägg/länkar.
    Det förekommer ofta ett brus av dessa men då nyregistreringarna ökade och de postade direkt så har nyregistrerade användares befogenheter begränsats idag.

    Stort tack till alla som rapporterar spam eller misstänkte inlägg, fortsätt med det!

    Nya användare ombeds läsa denna tråd -> Nyregistrerad? Läs detta först!

    8 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Tack alla moderatorer för allt arbete ni lägger ner på vårt kära forum

    Ha det gött, Sven

    4 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  11. #31
    Det har förekommit att dessa spammare skickar PM till vanliga användare.

    Så får ni något som verkar skumt, rapportera PMet och radera det sedan. Klicka absolut inte på några länkar oavsett hur frestande erbjudande ni än får.
    Ni kan under era inställningar stänga av eller begränsa vilka som tillåts skicka PM till er men detta hindrar även legitima PM som exempelvis svar på annonsering så det bör man tänka på.
    Det kan dock vara tillfälligt användbart om man får mycket skräp i sin inkorg.
    PM_.png
    Ang. nyregistreringen av spammare som ökade i slutet av juli är tyvärr fortsatt hög och kräver dagliga åtgärder men förhoppningsvis ser vi vanliga användare inte något av det.
    Begränsningen för nya användare gäller tillsvidare.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Har två 'lika' bilar som drar väldigt olika mycket bränsle OG9-5 B205 BioPower
    Av Visions84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-01-05, 20:30
  2. Saab 9-3 -03 väldigt mycket rök.
    Av Crazy_Swed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 17:15
  3. Väldigt mycket konstiga fel efter byte utav tankarmatur
    Av zebzz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •