Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Oljud från AC motorn....hur fixa?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    167

    Oljud från AC motorn....hur fixa?

    Har gört att ibland så börjar ett oljud, och jag tror att de kan vara från AC motorn. För jag har inte hört de när jag ställer den på "ECON". Kan de vara nå lager eller? Hur fixar jag de?
    Ng 900 speedparts steg3 styrbox, 3" från tubon racekat, svarta spridare.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    AC-motorn?? Menar du AC-pumpen, gnisslar den? Eller är det fläkten, eller recirkulationsspjället?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    167
    Ja kanske heter pump Tror att de kommer från Ac pumpens svänghjul. När den bärjar snurra kommer ljudet. Är inte helt säker på de, men tror att de är därifrån ljudet kommer! är inte ett ihållande ljud utan de tvär låter. Men de låter ganska risigt!
    Ng 900 speedparts steg3 styrbox, 3" från tubon racekat, svarta spridare.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Får du någon kyla då? På de gamla bilarna sitter ju en magnetkoppling som slår till när pumpen går igång. Den kan låta rätt illa och om remmen är dåligt spänd så den slirar lite så låter det hemskt.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    167
    Jo de kommer kyla dock inte lika mycke som på pappas 9-3. Men de kanske beror lite på att den är 9 år nyare.

    Ja de e de som jag tror, att de e när magnetkopplingen slår till de låter. För jag har inte hört nå när jag kört på econ. Tror du att de kan remmen?
    Ng 900 speedparts steg3 styrbox, 3" från tubon racekat, svarta spridare.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Exakt hur låter det? Det blir ett rätt rejält metalliskt "Klack!!!"" när den griper tag.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    167
    njao...metalliskt rassel typ....lite svårt att beskriva. Remmen är från stnåldern kan de vara den som slirar till? För de känns som hela motorn hoppar till lite.
    Ng 900 speedparts steg3 styrbox, 3" från tubon racekat, svarta spridare.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Pumpen har ett rätt otäckt metalliskt ljud när den går, det behöver inte vara något speciellt. När den griper in så skall motorn mer eller mindre rycka till, det tar ju ändå 10 häst ca att driva runt pumpen.
    Mitt tips till dig är att försöka få lyssna på någon annans pump och höra om den låter mindre än din. Troligen är inte fallet så, utan oljudet är helt normalt för en äldre AC-pump.
    OBS, det går inte att lyssna på 9-5-pumpar eller nyare 9-3, de har nämligen pumpar med variabel kompression vilket gör att de inte låter lika mycket och har heller inte "rycket" när de går igång.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ic.php?t=90541

    Liknande fel som din...läs där så kan du nog hitta nåt!

    Marcus
    Marcus Lind

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Är du säker på att det kommer från själva pumpen/kompressorn då?
    Det är ju annars inte så ovanligt att de övriga spännrullarna/remskivorna har lite slitna lager efter många års användning....

    När pumpen griper in så går ju allt mycket tyngre att driva. Kan räcka för att få rullarnas lager att börja låta illa. Trycker du in Econ så går det lättare och belastningen på lagren blir mindre, vilket gör att de låter mindre.

    Skulle rekomendera att du åker till nån saab-verkstad eller så och be de lyssna. (Det kostar säkert inget att be de bara lyssna på oväsendet.) De kan säkert säga varifrån de tror det låter och vad som måste göras.


    Hursomhelst så är mitt råd att du gör nått åt saken ganska omedelbart. I och med att det är en och samma rem som driver allting så är det inte så roligt den dagen det lager som låter illa skär ihop totalt. Då står du där, utan generator, vattenpump osv.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    167
    Okej ska kolla upp de!!! är tacksam för alla svar!!!!!
    Ng 900 speedparts steg3 styrbox, 3" från tubon racekat, svarta spridare.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    167
    Om de e nå tjall med remmen eller nå lager, borde väl kunna hänga ihop med att jag haft lite problem med nivån på kylarvattnet.?
    Ng 900 speedparts steg3 styrbox, 3" från tubon racekat, svarta spridare.

Liknande ämnen

  1. Oljud från drivremssidan på motorn OG9-5 B2x5
    Av BuffyAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2015-09-19, 23:09
  2. Oljud från motorn.....turbon?
    Av Fredrik J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-05-20, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •