Någon som vet eller har en digital köksvåg och några tryckare lösa?
T5 ventiltryckare väger 70 gram i alla fall.
Någon som vet eller har en digital köksvåg och några tryckare lösa?
T5 ventiltryckare väger 70 gram i alla fall.
Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
Locost Super Seven med en B204-motor.
Jag har en hel hög med ventiltryckare ligger i garaget, kan se om jag har nån bra våg att väga med så kan jag kika... men är rätt säker på att det är samma lika.Ursprungligen postat av xl15
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Jag har läst någonstans att T7 ska vara lättare. Är de det (mer än ett gram eller två alltså) ska jag byta när motorn ändå är isär.
Köper man en ny på saab tror jag att det är samma till T5 och T7 numera.
Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
Locost Super Seven med en B204-motor.
Har för mej att dom är samma sen kan ju vikten skilja på dom eftersom det sitter eventuellt skit i dom bästa att väga dom som är helt nya.Ursprungligen postat av xl15
Med vänlig hälsning Lasse
Du vinner inget på att byta tryckare om gamla är okej.
Vid trimmning /blåprintning av motor vill man alltid att h-vara ska väga lika mkt. BALLANS ska upprätthållas ( vibrationer minimeras= mer effekt) Angående tryckare är inte samma sak som gjutna vipparmar och därefter skulle jag aldrig tänka mig att ens väga, ty dom har helt annan konstruktion och vid drift dom åker upp o ner och inte som vipparmar. Ventilfjädrar kan man byta till nya skulle jag i så fall föredra eller mäta deras spänst.
Ska man göra nåt då ska du väga kolvar och justera stackar så dom är inte skeva, äventuelt lite lätta. Svänghjul kan man lätta men den ska balanseras tillsammans med vevaxel.
De är kul att ha balans i motor, sliter mindre på lager varvar mer och mer effekt/hållbarhet på köpet.
PS! De går att göra lite till men får de bli osagt ty jag antar att du inte ska köra 24tim. Le Mans.
Lycka till.
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Hårdare ventilfjädrar har jag som ska monteras när motorn ska ihop.
Tycker ändå det känns logiskt att ha lätta komponenter i ventilarrangemanget om man vill varva lite.
Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
Locost Super Seven med en B204-motor.
Jag har inte sett många trådar som handlar om ventilfjädrar/tryckare på detta forum.
Det enda som jag hittat är att man måste ta ur lite för att få plats med höglyftkam samt en del byter ut fjädrarna mot hårdare.
Kul att du vägt tryckaren så då finns det lite mer info.
En "beehive" fjäder skulle vara intressant att hitta i rätt dimension.
Gissningsvis är det en väldigt liten skara med folk som är intresserade att överskrida 6000rpm eftersom det krävs mer på alla fronter.
Har bland annat sett någon som öst på med en jättesnigel där vridmomentskurvan är från 4-6krpm och sedan varvstopp.<-helt sjukt enligt mig.
/Pelle
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Titta!
"15-20g lättare" ger ju anledning att kika vidare tycker jag.
Jag vägde 8 tryckare på samma gång och dividerade svaret med 8.
Jag får ta med min våg till skroten och testa där
Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
Locost Super Seven med en B204-motor.
Var och hämtade T7-tryckare på skroten. De väger 50 gram. Så 320 gram total viktbesparing
Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
Locost Super Seven med en B204-motor.