Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: glappande främre bärarmsbussningar? "poly" saab 9-5

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: glappande främre bärarmsbussningar? "poly" saab 9-5

    till ProParts försvar så får man väl ändå inse att de inte säljer premiumdelar? De har väl ingen någonsin påstått så varför jämföra dem med lemförder och liknande märken?
    Som kund får man nog göra en avvägning själv när det gäller pris, tillgänglighet och vad man förväntar sig för man kan knappast gå omkring och tro att en 100kr detalj är lika bra som en för 500kr?
    Ibland kan det vara så och ibland inte så det är ju helt upp till var och en.

    I mina ögon är PP en leverantör med hyfsat bra delar till väldigt bra priser och att Skruvat säljer mycket från PP hänger nog mest ihop med att de är grannar och det var ju just billiga saab och volvo delar Skruvat började med.
    Ja det är samma kille som startade Scantech som idag har PP men det är lite mer fokus på kvalitet idag jämfört med ScanTech. Det är inte längre billigaste möjliga från kina som gäller utan det är även annat. Precis som det är för vilken reservdelstillverkare som helst.

    Lemförder tillverkar inte allt själva längre utan köper in en del från en spansk leverantör tex. Brembo likaså, det är samma fabrik i nederländerna som gör skivor åt dem som alla andra billiga varumärken. Så varumärket är tyvärr inte allt idag.

  2. #22

    Re: glappande främre bärarmsbussningar? "poly" saab 9-5

    Vad intressant denna tråden blev
    Har nu fått på powerflex svarta bussningar istället för proparts dito, och redan till utseendet ser man en klar kvalitetsskillnad. Och dessa kändes klart bättre när man tryckte i stålhylsan i bussningen, det fans ett visst motstånd i prylarna vilket kändes bra. Monteringen på bil så fick man ta i en aning mer, inga mängder men en viss smula kraft krävdes för att få i hylsan. Med andra ord så är det passning på powerflex grejerna och skulle bli förvånad om dessa inte håller bättre.
    Ska besiktiga bilen inorgon dessutom så det blir intressant att se om några av mina andra proparts som sitter på bilen blir utdömda eller ej.
    Oavsett så kommer jag endast köpa powerflex i framtiden.
    Att vara snål har en tendes att bli dyrt i längden har jag märkt...

  3. #23

    Re: glappande främre bärarmsbussningar? "poly" saab 9-5

    Sen måste jag bara påpeka stefanm lite att även om en tillverkare gör en produkt åt flera olika märken innebär det inte per automatik att det är per definition identiska.
    Det skiljer oftast i spec vad gäller toleranser etc men framförallt i material specifikationerna.
    Något som påverkar kraftigt kvaliten på slutprodukten.
    Men det kanske du vet allt om...

  4. #24
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: glappande främre bärarmsbussningar? "poly" saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av jokko23
    Sen måste jag bara påpeka stefanm lite att även om en tillverkare gör en produkt åt flera olika märken innebär det inte per automatik att det är per definition identiska.
    Det skiljer oftast i spec vad gäller toleranser etc men framförallt i material specifikationerna.
    Något som påverkar kraftigt kvaliten på slutprodukten.
    Men det kanske du vet allt om...
    i det här fallet med Brembo och lemförder så vet jag att det inte är nå skillnader på de produkter det handlar om........det är väl klart att det kan vara som du säger men idag är det mer vanligare att man köper in bef produkter än att man lejer ut egen tillverkning hos andra. Det är fortfarande kostnadsbesparingar som gäller. Företagen har såklart en kvalitetspolicy leverantören ska uppfylla så de väljer väl inte vem som helst antar jag.

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: glappande främre bärarmsbussningar? "poly" saab 9-5

    Missuppfattar jag dig nu eller menar du att Brembo och Proparts skulle ha samma slags bromsskivor?

    Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att det kanske är så med skillnaden att Brembo värmebehandlar deras skivor innan de säljs. För skivor från Proparts överhettas så jävla lätt, räckte med 3 inbromsningar från 130-40 i mitt fall med Proparts skivor så började hela framvagnen skaka. Då hade skivorna slagit sig. :/ Så jag hoppas att jag missuppfattat dig om att Brembo och Proparts skulle vara samma.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    StefanM, Brembo har ingen produktion i Nederländerna.
    http://www.brembo.com/en/il-gruppo/Brem ... fault.aspx
    Vad beträffar Lemförder hurvida dom har någon tillverkning i Spanien är jag osäker.

    Oavsett om något av varumärkena valt att ha legotillverkning, är jag övertygad om att Bembo, ett högaktat företag inom bromsar inte ens överväger att blanda in sitt namn och goda rykte med "no name", lågprisprodukter.
    Detsamma gäller Lemförder, som ju ingår i den inte helt obekanta koncernen ZF Friedrichshafen AG, med varumärken som Sachs, Lemförder, Boge och ZF. Aldrig i he#v#te dom vågar riskera sitt rykte genom att sätta sitt namn på lågprisprodukter.

    Jag har själv drivit bilverkstad och vet att många reservdelsnasare ofta försöker sälja in no name delar med att hävda att dom tillverkas i samma fabrik som kända märken som är OE leverantörer. I bästa fall kan det möjligtvis stämma, men då med helt andra specar och materialval.
    Jag minns, när jag drev verkstad själv, ex.vis en gång när en Walkerrepresentant försökte övertyga mig att de tillverkade och levererade alla avgassystem till Saab. - Vid den tiden tillverkade Saab sina avgassystem själva vid sin ljuddämparfabrik i Nyköping och hade så gjort under många år. Bondfångeri kallar jag det!

    Men kan du komma med trovärdiga fakta att det du säger är sant. Ja då kan jag köpa det du säger.



    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: glappande främre bärarmsbussningar? "poly" saab 9-5

    Du får tro vad du vill. Jag vet att det jag skriver är sant och det är inga rykten baserat på vad nån säljare sagt.
    Har aldrig påstått att Brembo har egna fabriker där utan de köper in från en annan underleverantör och den underleverantören gör skivor åt de flesta andra som bara har ett varumärke.
    Jag menar inte att alla Brembos skivor kommer därifrån men jag vet som sagt att en del gör det. Jag har själv pratat med tillverkaren om en skiva som blev utgången och jag kunde inte förstå varför eftersom den säljer relativt bra fortfarande men den stora anledningen var att Brembo inte ville ha dem längre...........sedermera togs den upp igen och voila, även Brembo hade den igen..........efter att ha varit utgången..........så nej jag tror inte det handlar enbart om just den skivan............

    väldigt offtopic nu men ja.........

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: glappande främre bärarmsbussningar? "poly" saab 9-5

    Eftersom det från början handlade om Polybussningar så är min uppfattning den att Polybussningar är en modefluga, butikerna gnuggar sina händer och säljer massor av ren skit som hamnar i bilarna. Mycket möjligt att de på något ställe gör någon nytta, jag kan inte säga att jag märkt själv hur gärna jag än velat och då har jag haft det i flertalet bilar både 9000 och og900.
    Nej, den enskilt bästa investeringen i sin bil är riktigt bra märkesdäck!
    Hade tidigare en og900 med Bilstein Racing, Polybussningar, stenhårda flädrar
    tillsammans med skitdäck från något asiatiskt land. Om jag jämför väggreppet i den mot min nuvarande åkbil, en helt original og900S med Conti Sport Contact2 runt om
    så är det mycket bättre grepp i alla slags kurvor.
    Att tro att de Polybussningar som säljs på diverse firmor skulle ha någonslags likhet med de som sitter i rena racebilar är bara en våt dröm och inget annat.
    Jag tar hellre fräscha Saab originalbussningar från en lågmilad bil på skroten än köper eftermarknads.
    Det är slående hur många som kör runt med rena skitdäck och kliar sig i huvudet varför det är så dålig väghållning i bilen, läs däcktester! Hur många gånger vinner Naankang, Barum,Sava,Kingstar,Kleber..... före Michelin Pilot, Conti SC, Good Year Eagle F1?
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95 Visa inlägg
    Att tro att de Polybussningar som säljs på diverse firmor skulle ha någonslags likhet med de som sitter i rena racebilar är bara en våt dröm och inget annat.
    Racingbilar brukar använda sig av länkhuvuden och ledlager i hjulupphängningen, i vissa fall så använder man också så kallade "flexures". Men detta är i regel olämpligt för vardagsbilar, så polyuretanbussningar är en kompromiss mellan dessa och mjuka originalgummin.

Liknande ämnen

  1. Främre bärarmsbussningar 9-5
    Av Idlewild i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 00:45
  2. [LÖST] "Glappande" tankmätare NG9-3
    Av possum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 22:41
  3. [LÖST] Hur montera ny "Mulitirem" (Poly-V rem) 9000
    Av GuBe2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 22:45
  4. "glappande" bakrutevärmare
    Av lutte i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-19, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •