Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Köpa Saab 9-5 från 2007

  1. #1

    Köpa Saab 9-5 från 2007

    Hej
    Har nu olla tpået ägng 9-5 or och hitat en som verkar hygglig. Som vanligt så är plattan vid sidospegeln kass, oxiderad så lacken har släppt (typsikt saab fel) Kan mna köpa denna löst å vad kostar den tro? hitta ringet här på nätet.

    Fråga 2 är om det går att köpa plasten som siter vid förarstolen där elreglaget sitter monterat? Finns sådana grejjor som nytt fortfarande?

    Kan ju inte kolla nu när det är helg och Saabhandlarna har sätngt sin reservdelsavdelning (vilket förövrigt är för jävla dåligt men men)

    Nått man ska se upp med på en 2.o T biopower annars som jag inte känner till :-?

    Blir nog köp an en sånimorgon annars..

    Ös på med svar nu bara :-)

  2. #2

    Re: Köpa Saab 9-5 från 2007

    Jaja skitsamma nu åker jag å hämtar den iallfall.... spännande. Altid kul å handla bil :-)

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481
    Hoppas att det gick bra.
    Så här i efterhand, lite sent kanske, så är det väl att dom är ganska slöa original. 150 hästar med bensin är väl ingen hit direkt, med E85 i tanken blir det mer pulver visserligen. Men det finns det ju bot för genom att köpa sig ett litet paket med ettor och nollor i rätt ordning, så vips har man en bil med minst 220 hästar.

    Annars? Tanka ofta då man kör E85, men oftast lönar det sig.
    Under kalla årstiden, (under 5-10 + och lägre är det vettigt att använda motorvärmaren om man kör med sprit. -Dom formligen vräker i sig drivmedel vid start och uppvärmning då dom är kalla.
    Sedan service var 1500 mil med olja, oljefilter och tändstift. -Stiften viktiga även om dom SER bra ut. Brukar annars tända motorlampan ibland och ge felkod för trasig tändkassett. Men det beror på trötta tändstift. I alla fall efter mina erfarenheter. Motorlampan brukar dock slockna av sig själv efter några starter och jag har inte hittat några dolda felkoder med Tech2 an efteråt.

    Tja, annars är det ju som alla andra 9-5. Kan vara lite bussningar i bakvagn, krängarstagen fram, stötisar bak som kan vara i behov av handpåläggning.

    Lycka till med nya vagnen och hoppas du blir nöjd.

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #4

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Hoppas att det gick bra.
    Så här i efterhand, lite sent kanske, så är det väl att dom är ganska slöa original. 150 hästar med bensin är väl ingen hit direkt, med E85 i tanken blir det mer pulver visserligen. Men det finns det ju bot för genom att köpa sig ett litet paket med ettor och nollor i rätt ordning, så vips har man en bil med minst 220 hästar.

    Annars? Tanka ofta då man kör E85, men oftast lönar det sig.
    Under kalla årstiden, (under 5-10 + och lägre är det vettigt att använda motorvärmaren om man kör med sprit. -Dom formligen vräker i sig drivmedel vid start och uppvärmning då dom är kalla.
    Sedan service var 1500 mil med olja, oljefilter och tändstift. -Stiften viktiga även om dom SER bra ut. Brukar annars tända motorlampan ibland och ge felkod för trasig tändkassett. Men det beror på trötta tändstift. I alla fall efter mina erfarenheter. Motorlampan brukar dock slockna av sig själv efter några starter och jag har inte hittat några dolda felkoder med Tech2 an efteråt.

    Tja, annars är det ju som alla andra 9-5. Kan vara lite bussningar i bakvagn, krängarstagen fram, stötisar bak som kan vara i behov av handpåläggning.

    Lycka till med nya vagnen och hoppas du blir nöjd.

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

    Man tackar.

    Bilen går kanon. Bryr mig inte så mycket om antal hästar då syrran ska ha den om några veckor (hon är totalt kass på bilar) . Tycker den går hyffsat ändå faktist. Finns E85 i tanken nu. Det är 1 ägare på den och helt fullservad med en herrejösses massa kvito vilket känns bra. Den är helt nybesiktigad men ändå hör man ett litet klunkande iblnd där fram. Misstänker precis som du skrev att gummit till krängningshämmare kan vara kass BFör det brukar ju bilprovningen skita i. Blir å kika över den idag och köra in till Helsingborg och kolla några skrotar efter en kåpa till backspegeln (eller rättare sagt den svarta platta som alltid oxiderar) samt plasten längt ner på förar stolen.

    Finns det nån nätsida där man kan få fram orginalnummer på delarna? Typ en sprängskiss?

    Har ju åxå en Aero 2003 på gården här hema och man blir förvånad så många delar som är likadana... typ antenn på tak och en hel massa annat... De känns förvånaansvät lika att köra åxå ....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Köpa Saab 9-5 från 2007

    Blev det en Vector Anniversary 07 så är det ju en skitfin bil..

    Apropå klonket - är inte krängningshämmarstaget den troligaste kandidaten? Måste ju vara det mest underdimensionerade som finns och borde vara med i serviceintervallet för byte.. Nog det enda jag bytt på saabarna från 07 o framåt.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  6. #6

    Re: Köpa Saab 9-5 från 2007

    Hej
    Har precis köpt 2 nya hämmare faktiskt. Rätt säker på att dessa är slut då det klonkar mest när det ena hjulet sticker iväg (bula eller nått).
    Den är nu tvättad 3 ggr och rengjord med lera så imorrn blir det att börja första poleringen och kanske andra. får se vad jag hinner.Sen givetvis lackförsegla ..

    Passade på att besätlla en plastdetalj till förarstolen åxå som gått sönder. 350 kr på Saab verkar överkomligt..

    Kanonnöjd ananrs med den . Synd bara syrran ska ha den sen .-(

    Får nya mig med vår gamla 9-5 Aero från 2003 :-)

Liknande ämnen

  1. Front från 2004-2007 på 2003 NG9-3
    Av NiclasSmedberg i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-02, 15:05
  2. Köpa från Saab Expressions?
    Av -Larsson- i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-01, 16:05
  3. Saab 9-5 2007 7300 mil - Köpa till garanti?
    Av pestor i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-14, 11:58
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •