Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Skillnader mellan framnav 9000 äldre (till-89) och nyare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Skillnader mellan framnav 9000 äldre (till-89) och nyare

    Hej!

    Tänkte mig att renovera upp ett nav till min 9000 -88, och då plocka ihop ett nav, lager mm från min reservdelsgömma så att jag kan göra allt klart utan bilen står still. Blir lite osäker på vad som skiljer de två olika navvarinterna (fram till -89, och 90 och framåt).

    Det verkar som om det större bromsoket går att montera på bägge naven, då turbo hade det oket med det gamla navet. Till det större oket hör den tjockare bromsskivan. Kvar är då skillnaden i lagret. Jag har använt ett nyare lager i det gamla navet, men fick då slipa av en kant för att få dit det. Är det bara innermåtet i navhuset som är skillnaden?

    Alltså bromsok, skivor går att använda vilken som, bara man håller ihop variant av ok/skiva.

    Navet passar bara ihop med rätt lager.

    Rätt eller fel?

    Hur är det med bromsskölden? På speedparts så säljs en som skall gå till -90, men då har man ju det nya navet. Varför skulle den då inte gå till -98?

    Editering: Med nav här menar jag egentligen styrspindelhuset.

    /Martin

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Skillnader mellan framnav 9000 äldre (till-89) och nyare

    Den enda skillnaden på naven som jag vet om är att det diffar beroende på om man har ABS eller inte. Det slår även på hjullager. De allra flesta hjullager som säljs är för ABS.

    Speedparts bromssköld är ju för de mindre oken (som satt på 9000i tom -90 och på turbo tom -87)
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 02671.html

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Skillnader mellan framnav 9000 äldre (till-89) och nyare

    Hej!

    Tror inte det är någon skillnad på lagren fram om du har ABS eller inte. Hålet för ABS-sensorn sitter innanför lagret och kransen sitter pådrivknuten. Däremot så är det olika artikelnr på navet från 90 och framåt jämfört til och med -89. Det är även ett annat lager.

    Gällande skölden kan du ha rätt, att den bara passar om man har de mindrer oken. Dock så borde det gå att sätta ett stort ok på en äldre bil om man byter sköld/skiva/belägg, eller hur?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Skillnader mellan framnav 9000 äldre (till-89) och nyare

    Citat Ursprungligen postat av Martin H
    Gällande skölden kan du ha rätt, att den bara passar om man har de mindrer oken. Dock så borde det gå att sätta ett stort ok på en äldre bil om man byter sköld/skiva/belägg, eller hur?
    Inga problem att byta bromsarna. Skölden kan man frisera med en plåtsax. Blir ju inte så snyggt men det funkar. Tror inte jag bytte skiva när jag gjorde operationen på en 9000 Turbo -87a för många år sedan.

    Jag tänkte på att det är olika spindlar för resp. utan ABS.

    Vad menar du med nav? För mig är det samma sak som lagret då det är en enhet.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Skillnader mellan framnav 9000 äldre (till-89) och nyare

    Hej!

    Du har rätt. Nav är benämningen för lagret. Det jag egentligen menar är det som i EPC heter styrspindelhus. Jag tror att lagren från -90 och framät är lite större i den delen som sitter in i styrspindelhuset. Och således har det äldre styrspindelhuset lite mindre hål. Jag har precis köpt nya lager av den äldre typen så jag vill inte kassera dem, alltså vill jag vara säker på att mitt styrspindelhus som jag har löst är av samma typ som det som sitter på bilen.

    Gällande oken så kommer jag nog att gå på de större. Borde vara lite trevligare, samt att jag får lika på bägge mina bilar.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Skillnader mellan framnav 9000 äldre (till-89) och nyare

    Skivornas tjocklek skiljer, "små" 900/9000 är 23,5mm och "stora" 9000 är 25mm. Diameter på skivorna är samma, 280mm.

    Det går och köra med skivor från 900/9000 till de stora oken också, men man bör ju ha i åtanke att skivan inte alls går köra med lika länge innan den blir för tunn, och man bör inte heller åka runt så beläggen blir så tunna så kolvarna kommer för långt ut.

    Med andra ord bäst och köra med rätt skivor direkt istället

Liknande ämnen

  1. Skillnader i inredning mellan ny och äldre 9000?
    Av Toetenkopf2K i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 16:03
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 19:55
  3. Äldre 9000 > Nyare 9000, Priser och jobb
    Av Motorhead i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 17:24
  4. Passar "Nyare" 9000 fronten på de äldre?
    Av Motorhead i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-05, 16:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •