Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9-5 Kopplingen frikopplar inte riktigt, Hjälp!!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Marstrand
    Inlägg
    5

    Saab 9-5 Kopplingen frikopplar inte riktigt, Hjälp!!!

    Hej, första inlägget på forumet och hoppas på bra proffisionel hjälp!

    Jag har en saab 9-5 aero -00.

    Vi tar allt från början, under provkörningen så hördes ett ljud från kopplingen när bilen kördes men såfort man nuddade kopplingen försvann ljudet och kom tillbak såfort jag inte hade foten på kopplingen längre, tanten jag köpte bilen av sa att hon ibland haft svårt att få i backen men då stängde hon bara av bilen och startade den igen och då gick backen i, och dum som jag var så koppte jag bilen då jag gillade den väldigt mycket.
    Efter en vecka så stod jag på en parkering och skulle köra iväg, jag kommer inte ihåg om jag startade med växel i eller ej men det hände någonting då iallafall och efter det så frikopplar den inte riktigt, det går inte att frikoppla så mycket att det går att lägga i någon växel men startar man med växel i och kopplingen nedtryckt så hoppar den inte fram lika mycket som om jag inte hade tryckt ner kopplingen alls men den hoppar fram.

    Nu står jag i garaget med bilen på pallbockar och huven uppen, vad ska jag göra?

    Det försvinner ingen bromsvätska från behållaren men det ser oljigt ut runt både kopplingen och växellådan.
    Kopplingspedalen är det motstånd i så den är inte slapp utan den känns som vanligt.

    Det gnisslar/knarrar från sprängkåpan/lamell/slavcylinder ja allt som sitter där iallafall, alltså inte från Kopplingspedalen när man trycker ner och släpper upp kopplingspedalen.

    Mvh Jesper

    Tacksam för så utförliga svar som möjligt, jag har försökt beskriva det så bra som möjligt iallafall:-)

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 126
    Medlem#
    7182

    Re: Saab 9-5 Kopplingen frikopplar inte riktigt, Hjälp!!!

    Skulle tro ljudet är/var ett dåligt urtrampningslager

    Prova och lufta kopplingen först och se om du lyckas få något tryck igen. Om inte så är det antagligen slavcylinder eller huvudkopplingscylinder.

    Tyvärr är det ju bort med växellåda som gäller för byte av slavcylinder och urtrampningslager... Och samtidigt som man gör det är det vettigt och sätta dit ny koppling.

    Hvuudkopplingscylindrar brukar kunna läcka internt, dvs ingen vätska försvinner men det kopplar inte ur ändå. När slavcylindern är kass så brukar den läcka så det blir blött på marken tillslut, men kanske inte alltid.

    Ett till alternativ är om lamellcenturmet har pajat så nån av fjädrarna har gått av eller så har helt enkelt tryckplattan spruckit, nog inte så vanligt men kan hända. Nog vnaligare med sprucken tryckplatta på bakhjulsdrivna bilar där man "lekt" lite så det blivit lite varmt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Marstrand
    Inlägg
    5

    Re: Saab 9-5 Kopplingen frikopplar inte riktigt, Hjälp!!!

    Ja, det var min tanke ang ljudet också

    Skulle man kunna få en liten guide på har man luftar kopplingen? så som jag har förstått det så ska det vara ett hel..te på 9-5orna?

    Kan man se på utsidan om huvudcylindern är trasig? Jag har läst att folk har bytt huvudcylinder och allt har varit frid och fröjd.... ett tag, sen har slaven gått för dom. Är det vanligt när man bytt huvudcylinder?

    Men om jag nu skulle få upp tryck i grejerna igen så allt fungerar, hur kan luften ha hittat in där då?

    Och hur lång tid tar det innan ett urtrampningslager går åt fanders?

    Mycket tacksam för svar, det är så jobbigt när man öppnar huven och första tanken är, vart ska jag börja då eftersom jag inte vet vad som är fel med kopplingen utan bara att något är fel med kopplingen.

    MVH

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 126
    Medlem#
    7182

    Re: Saab 9-5 Kopplingen frikopplar inte riktigt, Hjälp!!!

    Om du får upp tryck tillbaka så är det antagligen så att det försvinner igen... frågan är bara när, det tyder i så fall på läckage.

    Lyckas du inte få upp tryck alls igen så är det större läckage.

    Anledningen till att slavcylindern går sönder bör inte ha något med byte av huvudkopplingscylindern och göra, är nog snarare att båda från början har lika gamla gummitätningar.

    Tyvärr är det väl byte av både slav och huvudkopplingscylindern (eller renovering av båda) som gäller om man ska va säker på att det håller ett tag.

    Vet inte hur det är till 9-5, men till gamla 900 verkar kvaliten va "sådär" på de slavcylindrar som Speedparts säljer (Proparts/Scantech). Om loppen i cylindern är fina så bör det däremot inte va nån fara och byta ut mot nya tätningar av bra kvalitet.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Marstrand
    Inlägg
    5

    Re: Saab 9-5 Kopplingen frikopplar inte riktigt, Hjälp!!!

    Då var huvudcylindern borta, det va mycket skit i den:/ ser ut som rören vid avloppet ungefär:/ känns som att inte det är bra:/
    Hur ser man om man behöver byta den cylindern? För den läckte ingenting på utsidan.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 474
    Medlem#
    6973

    Re: Saab 9-5 Kopplingen frikopplar inte riktigt, Hjälp!!!

    Det tror jag inte du kan se utan att slakta den.

    Bara att byta om du misstänker att den är dålig.

    Tips: Köp Saab original. Piratdelarna verkar ha väldigt dålig kvalitet.
    Läs bla den här: viewtopic.php?f=4&t=286164

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Marstrand
    Inlägg
    5

    Re: Saab 9-5 Kopplingen frikopplar inte riktigt, Hjälp!!!

    Nu har jag tagit av växellådan och lamellen och tryckplattan, kan meddela att det var lamellcentrumet som var paj, när jag tog bort tryckplattan och lamellen så ramlade det en fjäder hit och någon annan grej dit så där är felet:-D
    det var därför kopplingen kändes som vanligt efterssom det inte va något hydraliskt fel.
    nu är en sexpuckad sinterlamell, tryckplatta, slavcylinder och urtrampningslager beställt:-D
    Någon som har några tips man ska tänka på vid montering av allt?
    så att man inte behöver plocka ner allt igen för att man glömde göra....!
    Sen är det la lika bra att byta olja i växellådan också för det rann ut en del när jag tog bort drivaxlarna.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    130
    Medlem#
    9299

    Re: Saab 9-5 Kopplingen frikopplar inte riktigt, Hjälp!!!

    Kolla efter sprickbildning på svänghjulet, väldigt små är dem men är det några sprickor så är det bara att byta. Ett tips är att svarva/plana av svänghjulet innan montering. Ett annat tips är att rengöra splinesen på växellådans ingående axel noggrant och sen fetta in splinesen med anpassat fett.

    Lycka till
    9-5 Aero Biopower -09
    9-5 Aero Sedan -01
    9-5 Vector 2.0t -07
    9000 Turbo -88

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 896

    Re: Saab 9-5 Kopplingen frikopplar inte riktigt, Hjälp!!!

    är det en standardbil så hoppas jag att du vet vad sinterlamell innebär...........

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Marstrand
    Inlägg
    5

    Re: Saab 9-5 Kopplingen frikopplar inte riktigt, Hjälp!!!

    Någon som kan skriva lite hur man luftar slavcylindern, kollat i haynes och där snackas det om cyckelpumpar och allt möjligt, ska man behöva gå den vägen eller har någon några andra tips ang det?

    Och svänghjulet såg fin ut, tack för tipset

    Jag vet vad en sinterlamell innebär, körde en v70 med det för ett tagsen och det går la att köra med, jag tog en med fjädrat centrum. Bilen är standardbil men planen är att det ska bli ändring på det, därför monterade jag sinterlamell med en gång:-)

Liknande ämnen

  1. Kopplingen frikopplar inte - diagnos? [9000 CD -92] *LÖST*
    Av JBjorling i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 01:05
  2. HJÄLP sökes! Problem med att kammarna inte står riktigt rätt
    Av Ludde_4000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 10:56
  3. Frikopplar inte riktigt!
    Av L-G i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 13:50
  4. Sparas kopplingen om man frikopplar vid rödljus?
    Av turbo4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •