Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Stark Växellåda??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    4

    Stark Växellåda??

    Hejsan, Jag sitter inne på en Saab 9-3 2.0t 1999a, (200hk modellen)..

    Jag råkade på skoj klämma på en 19t turbo och ett 3" decat system (hemsvetsat) och mappade om bilen så jag har runt 300hk i skrivande stund..

    Så jag skulle behöva TIPS på vad man ska ha för växellåda!


    Effektmålet på bilen blir 360hk..

    tacksam för seriösa svar!

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Stark Växellåda??

    Och varför skulle inte originallådan duga?
    Lägg mer tid på att fundera kring kopplingen istället, det är där flaskhalsen sitter.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    4

    Re: Stark Växellåda??

    Det är just det, När jag köpte bilen så skrapar det lite grann när jag lägger i 3ans växel,
    och i och med det så funderar jag endå på att byta låda, så jag tänkte skaffa mig en starkare på en gång så jag känner mig säker!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    349

    Re: Stark Växellåda??

    Några populära uppgraderingslådor är ju de 6-växlade F40 från lite nyare Saab:ar och F28 från Opel Calibra, lite pyssel ska det vara att få dit dem men ingen raketforskning direkt

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591

    Re: Stark Växellåda??

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Och varför skulle inte originallådan duga?
    Lägg mer tid på att fundera kring kopplingen istället, det är där flaskhalsen sitter.
    vad ska man ha för koppling om man vill ha dom hp med orginallåda? finns starkare el?
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Stark Växellåda??

    Citat Ursprungligen postat av topline
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Och varför skulle inte originallådan duga?
    Lägg mer tid på att fundera kring kopplingen istället, det är där flaskhalsen sitter.
    vad ska man ha för koppling om man vill ha dom hp med orginallåda? finns starkare el?
    Antar att du med "hp" menar hästkrafter, som inte har någonting att göra med växellådor, kopplingar eller annat i transmissionen att göra. Det enda som betyder något när man pratar transmission är vridmoment.

    I ditt fall så ser det ut som du har en 9-5 och då är en koppling från 9-5 Aero alldeles ypperlig upp till 450Nm.

    För de som kör 9-3 så är det Viggen-koppling som gäller. Även där så är det 450Nm som är gränsen.

    Vid 5500rpm så är 450Nm samma sak som 471hk, så om man klarar sig utan massivt vridmoment i mellanregistret så klarar man väldigt mycket effekt med dessa kopplingar.

    Säg att du skulle vilja bygga en motor som ger maxeffekt vid 7000rpm. Om motorn klarar utveckla 450Nm vid 7000rpm så ger det 600hk. Förstår ni nu att hästkrafter är ganska meningslöst begrepp i sammanhanget?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591

    Re: Stark Växellåda??

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av topline

    vad ska man ha för koppling om man vill ha dom hp med orginallåda? finns starkare el?
    Antar att du med "hp" menar hästkrafter, som inte har någonting att göra med växellådor, kopplingar eller annat i transmissionen att göra. Det enda som betyder något när man pratar transmission är vridmoment.

    I ditt fall så ser det ut som du har en 9-5 och då är en koppling från 9-5 Aero alldeles ypperlig upp till 450Nm.

    För de som kör 9-3 så är det Viggen-koppling som gäller. Även där så är det 450Nm som är gränsen.

    Vid 5500rpm så är 450Nm samma sak som 471hk, så om man klarar sig utan massivt vridmoment i mellanregistret så klarar man väldigt mycket effekt med dessa kopplingar.

    Säg att du skulle vilja bygga en motor som ger maxeffekt vid 7000rpm. Om motorn klarar utveckla 450Nm vid 7000rpm så ger det 600hk. Förstår ni nu att hästkrafter är ganska meningslöst begrepp i sammanhanget?
    kanske hästkrafter inte har med det att göra,novis som jag är så frågar jag därför,
    men min fråga gick ju att besvara ändå,vilken koppling som lämpar sig för mig när jag blir klar med motorn,tack för svaret
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Stark Växellåda??

    Citat Ursprungligen postat av topline
    kanske hästkrafter inte har med det att göra,novis som jag är så frågar jag därför,
    men min fråga gick ju att besvara ändå,vilken koppling som lämpar sig för mig när jag blir klar med motorn,tack för svaret
    Slirar din koppling, eller har du planer på att trimma? Varför funderar du på att byta?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591

    Re: Stark Växellåda??

    framöver tänkte ja trimma lite bara,skulle vilja ha runt 300 hp så det blir riktig fart på den,men eftersom jag är nybliven saab ägare så får man fråga om mycket,men tänkte sätta igång i vinter och införskaffa block vev kolvar o grejjer som behövs för att få till en fin grundmotor
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Stark Växellåda??

    Citat Ursprungligen postat av topline
    framöver tänkte ja trimma lite bara,skulle vilja ha runt 300 hp så det blir riktig fart på den,men eftersom jag är nybliven saab ägare så får man fråga om mycket,men tänkte sätta igång i vinter och införskaffa block vev kolvar o grejjer som behövs för att få till en fin grundmotor
    Okej. Antar att motorn är i behov av renovering då eller? En sådan motor i fräscht skick klarar ju 300hk utan att man behöver ta isär den.

  11. #11
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137

    Re: Stark Växellåda??

    Citat Ursprungligen postat av Saabdalarna
    Jag vill också passa på att förklara bygget lite, själva ideen bakom bygget alltså.
    Folk har tjatat o tjatat om att ja ska bygga busbil, men jag har inte haft varken tid eller pengar att bygga nått superhäftigt, sen är de ju så som för alla att har man haft världens snabbaste saab eller liknande är de svårt o bygga nått halvdant , så då slog de mig, att helt enkelt köra så fort som möjligt med så små medel o pengar som möjligt!
    Dels för min egen del, men också för att lyfta upp att det inte måste köpas värstingturbos, eller helsmidd motor, racekammar, portade o bearbetade topplock, smidda kolvar o stakar, arp bultar här o var osv osv, utan de räcker med små medel få bilen att gå fort, det kräver såklart man gör allt rätt, men ändå.
    Detta bygge har kostat mig ca 8000:- inkl inköp, då har jag iof sålt lite inredning o småprylar.
    Sen utför jag ju allt själv också. Men iaf, :-)
    En kul grej, o de handlar inte om att ja på nått sätt ska bevisa hur duktigt ja är eller nått sånt, allt blev bara mycket bättre än ja trott.
    o de är ju skoj. :-)

    väl mött alles.
    Detta inlägg fick mig att tänka efter hur mycket "Over kill" det verkligen behövs för de effekter de flesta tar ut ur sin Saab. Frågan är ifall Du vill lägga 100 tkr på ett drivpaketet, för de pengarna kommer du ändå sakna "grädden på moset".... Den extremt trevliga drevsatsen som kostar ca 10 årslöner i Kongo-Kinshasa.
    Hoppsan priserna är naturligtvis köpa allt nytt och det mesta jobben gör av proffs en kul jämförelse är att Du kan få en Koreansk småbil för pengarna och då vet jag vad jag väljer.....Ja vill ha ett Troll...


    Lycka till med vinterns funderingar
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

Liknande ämnen

  1. Hur slit stark är en automat på en9-3 08
    Av sandblom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 23:42
  2. Att vara stark!
    Av Aceman67 i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 00:46
  3. Stark växellåda till ng900/og9-3!
    Av Turbo_Knuff i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 15:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •