Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Radio går inte igång

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21

    Radio går inte igång

    Hej,

    Jag har precit köpt en väldigt fin SAAB 9-3 Vector -04.
    Dooock, så har förra ägaren installerat någon form av strömbrytare så när man stänger av den så stängs panelen av där klockan, radion etc är.
    Har absolut inte en aning om varför den är där eller vad man ska använda den för..

    Problemet är alltså följande.
    När jag startar bilen som vanligt på morgonen eller om den stått avstängd ett par timmar så startar inte radion. När jag trycker på att man ska starta radion så hörs det ett *pip* men inget händer.

    För att få igång radion så måste jag starta bilen > Stänga av bilen, dra ur nycklarna > Slå av/på strömbrytaren > Starta radion > Starta bilen.

    Ibland så måste jag göra proceduren mer än en gång för att radion fortfarande ska vara igång när jag Startar bilen i sista steget.

    Det är precis som om den inte kommer ihåg att radion ska vara igång när jag startar bilen.

    Någon som har en aning om vad problemet kan vara?

    Tack på förhand,
    Henrik

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Radio går inte igång

    Välkommen till STCS forum!

    Icke standardinstallationer är svårfelsökta såhär på distans. Det enklaste är nog att kontakta förra ägaren och fråga denne hur strömbrytaren är inkopplad och hur den lämpligast kopplas ur. Har du vem denne ägare är så kan transportstyrelsen hjälpa dig med detta.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21

    Re: Radio går inte igång

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Välkommen till STCS forum!

    Icke standardinstallationer är svårfelsökta såhär på distans. Det enklaste är nog att kontakta förra ägaren och fråga denne hur strömbrytaren är inkopplad och hur den lämpligast kopplas ur. Har du vem denne ägare är så kan transportstyrelsen hjälpa dig med detta.
    TACK

    Killen som sålde den till mig sa att någon ägare innan honom hade installerat den men inte förklarat riktigt vad den var till för, mer än att stänga av displayen.

    Den har 9st andra ägare så jag vet inte vem det var av de som gjorde den här hemmafixen.

    Men du tror alltså det har något med strömbrytaren att göra och inte typ minnet eller något?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    53
    Plocka loss panelerna och se efter var kablarna från brytaren går. Låter som nån har varit inne och klabbat...

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Saab 9000 a50 2.0t -98
    Saab 900 Aero -88

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: Radio går inte igång

    Låter som dom kan haft problem med viloström och enkelt bara klippt av spänningen med brytaren, men det är ju en väldigt lös gissning

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Radio går inte igång

    Det var det första jag tänkte på också. Att minska viloströmmen. Då är ju frågan hur det är gjort och om det finns kvar ett viloströmproblem också.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21

    Re: Radio går inte igång

    De är kablat från "F14"-säkringen.
    Jag borrade ett hål till strömbrytaren så nu syns den inte och den stör inte. Lite störigt att radion inte går igång direkt dock, men bilen går väldigt bra annars så om det varit viloströmsproblem förr så är det bäst att jag har den kvar ;-)

    Jag är tacksam för era svar!

Liknande ämnen

  1. Får inte igång en Kymco,
    Av lillen 761 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 23:56
  2. [Fixad] Radio i ng900 låst/går inte igång
    Av Segfirre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •