Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

  1. #1

    SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Hej alla, har ett tråkigt problem med min kära saab.
    Tar det hela från början, är helt grön när det gäller motorer och sånt så ni vet.

    Bilen har ibland varit lite svårstartad tex när man varit och handlat eller så, då har man fått vänta ett tag och sedan startar utan problem. Iallafall köpte jag en ny rotor samt fördelarlock, körde ca 8mil med nya locket utan problem,sen nästa dag bytte jag rotorn och därefter startar den inte Detta började igår, så laddade batteriet i ca 19h, fulladdat och satte dit batteriet igen,hjälpte föga!
    När man vrider om nyckeln så ska man väl höra bränslepumpen surra där ett tag? Gör det inte här, och ju mer man vrider om tändningen så börjar instrumentpanelen blinka och batteriet nästan dör, men väntar man några minuter så lyser panelen och innerbelysningen helt ok igen, tidigare idag vred jag om nyckeln tills det började klicka. Låter den nu stå tills imorn..

    Vad kan felet vara? Kan inte mycket om reläer osv, lite svårt o kolla själv.
    Kanske det finns nån här som kan hjälpa, vill ogärna sälja bilen som reservdelsbil.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Det är tändkontakten under tändningslåset som är trasig.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Klippan
    Inlägg
    88
    Medlem#
    10575

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Citat Ursprungligen postat av saabanlaaban
    Hej alla, har ett tråkigt problem med min kära saab.
    Tar det hela från början, är helt grön när det gäller motorer och sånt så ni vet.

    Bilen har ibland varit lite svårstartad tex när man varit och handlat eller så, då har man fått vänta ett tag och sedan startar utan problem. Iallafall köpte jag en ny rotor samt fördelarlock, körde ca 8mil med nya locket utan problem,sen nästa dag bytte jag rotorn och därefter startar den inte Detta började igår, så laddade batteriet i ca 19h, fulladdat och satte dit batteriet igen,hjälpte föga!
    När man vrider om nyckeln så ska man väl höra bränslepumpen surra där ett tag? Gör det inte här, och ju mer man vrider om tändningen så börjar instrumentpanelen blinka och batteriet nästan dör, men väntar man några minuter så lyser panelen och innerbelysningen helt ok igen, tidigare idag vred jag om nyckeln tills det började klicka. Låter den nu stå tills imorn..

    Vad kan felet vara? Kan inte mycket om reläer osv, lite svårt o kolla själv.
    Kanske det finns nån här som kan hjälpa, vill ogärna sälja bilen som reservdelsbil.
    Hej

    Hur är batteriet nytt bättre begagnat är det gammalt kan det ge såna symptom
    även som föregående talare skrev kan det vara kontakten under tändlåset som strular.
    Se om du kan få starthjälp startar den då så har du nog prob med batteriet om inte kolla kontakten m.m

    Med vänlig hälsning Lasse

  4. #4

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Tack för svar ni två! Hmm har googlat endel och verkar som det kan vara bränslepumpen som sjungit på sista versen.. Samma symptom som många skribenter haft/har, och kommit fram till att det varit pumpen. Ska dock kolla reläet imorn med, kan ju vara den med.
    När jag vrider om nyckeln hör jag inte pumpen gå igång som man ju alltid ska göra.
    Jobbigt det här, funderar fram o tillbaka vad fan det kan va...!

  5. #5

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Vet ej hur gammalt batteriet är, står på laddning efter ett x antal startförsök

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Klippan
    Inlägg
    88
    Medlem#
    10575

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Citat Ursprungligen postat av saabanlaaban
    Vet ej hur gammalt batteriet är, står på laddning efter ett x antal startförsök
    Hej igen

    Soppa pumpen sitter under vänstra baksätet ta bort mattan så ser du ett hål där du kan nå bensinpumps armaturen pröva att banka lite på den lite innan du startar igen startar den då är det pumpen.
    Men som sagt även om man bankar lite på den behöver den ju inte starta för det men i bland hjälper det.
    Annars kan en banka och en försöka starta så ser man om den vill komma igång.

    Lycka till Med vänlig hälsning Lasse

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Skulle kunna vara jordfel.
    Kontrollera och rengör batteripolerna och jordanslutningen.
    Sitter även en fläta mellan motorblock och kaross.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  8. #8

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Nu vart jag så (o)smart att jag klippte runt pump-locket under sätet tidigare ikväll, INNAN jag hade en tanke o kolla reläerna..och dessutom råkade jag knäcka den ena vita plast-nippeln eller va det nu kallas på locket, kom en droppe bensin, nåväl, hoppas inte jag har förstört hela grejen nu med den knäckta röret..trodde man skulle dra ut dessa två rören men satt stenhårt,därav att den knäckte.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Citat Ursprungligen postat av saabanlaaban
    Nu vart jag så (o)smart att jag klippte runt pump-locket under sätet tidigare ikväll, INNAN jag hade en tanke o kolla reläerna..och dessutom råkade jag knäcka den ena vita plast-nippeln eller va det nu kallas på locket, kom en droppe bensin, nåväl, hoppas inte jag har förstört hela grejen nu med den knäckta röret..trodde man skulle dra ut dessa två rören men satt stenhårt,därav att den knäckte.
    Innan du gör mer, kolla batteriet. Dina problem kan vara ett dåligt batteri, och nu när temperaturen börjar falla orkar det kanske inte ordentligt.

    Vad visar den för batterispänning på EDUn vid start? Man börjar få problem runt 8 volt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Jepp, ska testa batteriet igen som du säger, står på laddning nu. Jadu.. Såklart har man ingen spänningsmålare här hemma så har ingen möjlighet o kolla upp det får väl springa runt hos grannarna här i bygden o höra om nån har en sådan.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Citat Ursprungligen postat av saabanlaaban
    Jepp, ska testa batteriet igen som du säger, står på laddning nu. Jadu.. Såklart har man ingen spänningsmålare här hemma så har ingen möjlighet o kolla upp det får väl springa runt hos grannarna här i bygden o höra om nån har en sådan.
    Nej, du ska inte mäta spänningen med en vanlig voltmeter, du ska titta på EDU:n under/omedelbart efter startförsök, den visar då (i praktiken) lägsta spänningen när startmotorn giår vilket är mycket mer avslöjande än att mäta den med voltmeter. Och du behehöver inte inföskaffa något.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    *uppdatering*

    idag när jag satt i baksätet och vred på tändningen sprutade det bensin från returnippeln, och tyckte mig höra pumpen gå igång när startmotorn tuggar, så om det då kommer bensin från retur-slangen är väl bensinpumpen utesluten? Ska köpa en ny nippel på måndag,montera den(har hört att det är ett grisjobb o få den i slangen..) byta bensinpumprelä och se ifall det händer något.

  13. #13
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av saabanlaaban
    Jepp, ska testa batteriet igen som du säger, står på laddning nu. Jadu.. Såklart har man ingen spänningsmålare här hemma så har ingen möjlighet o kolla upp det får väl springa runt hos grannarna här i bygden o höra om nån har en sådan.
    Nej, du ska inte mäta spänningen med en vanlig voltmeter, du ska titta på EDU:n under/omedelbart efter startförsök, den visar då (i praktiken) lägsta spänningen när startmotorn giår vilket är mycket mer avslöjande än att mäta den med voltmeter. Och du behehöver inte inföskaffa något.

    Tanken är god, men NG900 saknar EDU! Bilen har bara SID och där får du inte ut något spänningsvärde...

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Nej, du ska inte mäta spänningen med en vanlig voltmeter, du ska titta på EDU:n under/omedelbart efter startförsök, den visar då (i praktiken) lägsta spänningen när startmotorn giår vilket är mycket mer avslöjande än att mäta den med voltmeter. Och du behehöver inte inföskaffa något.

    Tanken är god, men NG900 saknar EDU! Bilen har bara SID och där får du inte ut något spänningsvärde...
    Ahhh, tänkte 9000.

    För en NG900 är det nog det bästa att prova med ett känt bra batteri.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Problemet löst, det var rotorn som vart problemet, bytte hela rotor-motorn eller va det nu heter så startade pärlan utan problem så mod kan låsa denna tråd nu.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Du menar du byte hela fördelaren med givare och allt?

  17. #17

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Ja,bytte den grejen som rotorn sitter på.. Men nu startar den inte ige....bytte bensinpump men skiten startar ändå inte, köpte ett nytt batteri med,men icke! Testade pumpen med en batteriladdare och pumpen går igång direkt, reläerna bytte jag med häromdagen,vetefan va det kan vara..känns som skiten snart hamnar på skroten

  18. #18
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Citat Ursprungligen postat av saabanlaaban
    Ja,bytte den grejen som rotorn sitter på.. Men nu startar den inte ige....bytte bensinpump men skiten startar ändå inte, köpte ett nytt batteri med,men icke! Testade pumpen med en batteriladdare och pumpen går igång direkt, reläerna bytte jag med häromdagen,vetefan va det kan vara..känns som skiten snart hamnar på skroten

    Mät i kontaktstycket vid pumpen för att se om du får fram spänning dit

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  19. #19

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Bra ide, men kan man kolla upp det utan nån multimeter eller vad det nu kallas? Har nämligen ingen sådan i dagsläget. Om det nu är kontaktstycket så vad kan man göra då? Misstänker att det kan va nåt fel på den kanske.

  20. #20
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: SAAB 900s 2,3-96 startproblem

    Citat Ursprungligen postat av saabanlaaban
    Bra ide, men kan man kolla upp det utan nån multimeter eller vad det nu kallas? Har nämligen ingen sådan i dagsläget. Om det nu är kontaktstycket så vad kan man göra då? Misstänker att det kan va nåt fel på den kanske.

    Multimeter underlättar ju helt klart iom att du vill kunna se hur stor spänning du har...

    Har du inte ström dit så är det bara mäta sig "framåt" så att säga, dvs följa kablarna mot reläet osv och mäta i varje skarv du hittar, på så vis kommer du ju kunna hitta hur långt fram du har spänning

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Startproblem på Saab 9-5
    Av givakt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-06-03, 11:33
  2. SAAB 93 TID med startproblem
    Av Theone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •