Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Min og900s -91 drar mycket bensin...

  1. #1

    Min og900s -91 drar mycket bensin...

    Tjena!

    Någon som har bra tips på varför och vad man kan göra?

    Jag har en original og900s -91 som dricker ca 1,5 liter milen. Vilket jag tycker är lite väl mycket. Det sitter orginal spridare (tror jag) oranga spridare. Avgasvärderna på besiktningen var rätt höga. Kanske sla man testa att byta lamda?
    Avgassystem läcker lite vid katen kanske har det betydelse?
    Eller är de några inställningar som behöver fin inställas?
    Om det är lamdan passar isf 900i 16valve -90 lamdan?

    Mvh: Jocke

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Min og900s -91 drar mycket bensin...

    Citat Ursprungligen postat av 900Jocke
    Tjena!

    Någon som har bra tips på varför och vad man kan göra?

    Jag har en original og900s -91 som dricker ca 1,5 liter milen. Vilket jag tycker är lite väl mycket. Det sitter orginal spridare (tror jag) oranga spridare. Avgasvärderna på besiktningen var rätt höga. Kanske sla man testa att byta lamda?
    Avgassystem läcker lite vid katen kanske har det betydelse?
    Eller är de några inställningar som behöver fin inställas?
    Om det är lamdan passar isf 900i 16valve -90 lamdan?

    Mvh: Jocke
    Har själv haft några sådana modeller.Och måste nog säga att dom är lite törstiga.För att komma ner i förbrukning rekomenderar jag nya tändstift nytt luftfilter som kan göra stor skillnad runt 20procent när jag jämfört.Vad har du för värde på lamdan? står i bes pappret.Hur många mil?Körsättet påverkar ju väldigt mycket inte att förglömma.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Min og900s -91 drar mycket bensin...

    Citat Ursprungligen postat av S-O.D
    Citat Ursprungligen postat av 900Jocke
    Tjena!

    Någon som har bra tips på varför och vad man kan göra?

    Jag har en original og900s -91 som dricker ca 1,5 liter milen. Vilket jag tycker är lite väl mycket. Det sitter orginal spridare (tror jag) oranga spridare. Avgasvärderna på besiktningen var rätt höga. Kanske sla man testa att byta lamda?
    Avgassystem läcker lite vid katen kanske har det betydelse?
    Eller är de några inställningar som behöver fin inställas?
    Om det är lamdan passar isf 900i 16valve -90 lamdan?

    Mvh: Jocke
    Har själv haft några sådana modeller.Och måste nog säga att dom är lite törstiga.
    Fast 1,5L milen är på tok för mycket om du inte har ett extremt aggresivt körsätt och bara kör korta sträckor i stan. Min og900 drog typiskt 0,9L/mil vid pumpen, blandat landsvägskörning och Stockholmstrafik.

    Några funderingar/kommentarer från min sida:
    - Är det en automatare? Ett skäl till skenande förbrukning på og900 är att automatlådan är sliten och börjat slira.
    - Ligger dina avgasvärden lite högt (=fortfarande inom ramen för godkänt) eller helt åt h-vete? Lite sneda avgasvärden kan inte förklara så hög förbrukning, men är det helt åt skogen är de ett symptom på att bilen inte mår bra. Det behöver dock inte nödvändigtvis vara lambdasonden, andra saker kan också göra att bilen går fett. Skriv gärna ut avgasvärdena.
    - Ingen broms som ligger an (hissa upp bilen, snurra på hjulen för hand och se om de snurrar fritt)?
    - Läckage före lambdasond är ett problem för då mäter lambdasonden fel (det läcker in syre). Läckage efter lambdasonden är inte något problem - så exakt var läcker det?
    - Ingen check engine-lampa som lyser?
    - Igensatt luftfilter, dålig luftmassemätare, kassa tänddelar/stift, läckage i vacuumslangar m.m. kan annars också vara tänkbara orsaker...

  4. #4

    Re: Min og900s -91 drar mycket bensin...

    Har själv haft några sådana modeller.Och måste nog säga att dom är lite törstiga.För att komma ner i förbrukning rekomenderar jag nya tändstift nytt luftfilter som kan göra stor skillnad runt 20procent när jag jämfört.Vad har du för värde på lamdan? står i bes pappret.Hur många mil?Körsättet påverkar ju väldigt mycket inte att förglömma.[/quote]


    Ok ja jag misstänkte att de kunde vara törstiga
    Lambda 1,02 gränsvärde (0,97-1,03) så precis att den klara sig. Den har ju rullat 28 000 så den har ju rullat en bit. bränsleförbrukningen är uträknad på blandad körning.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Min og900s -91 drar mycket bensin...

    Så törstiga är dom rakt inte, jag har buskört ett antal dylika bilar under 10 år och 1,5 får man knappt dom sämsta dagarna. Nåt är tokfel! 0,8 vanlig körning, runt litern vid aggresiv körning, uppåt 1,2 liter då börja jag tänka att nåt är galet.

    Lambdan kan vara en bov. GÅr den kallt? Termostaten kan påverka också, men inte så mkt.... Ställa tändning, kolla ALLA vakumslangar är andra grejor. Läckande grenrör/turbopackning är inte heller bra, men läckage efter lambdan har ingen betydelse. (för förbrukningen!). Tänker mig även BTR, bränsletrycksregulator, om returen är stopp i så får du för högt tryck. Jag vet inte hur mkt lambdan kan kompensera det. Kanske går den inte ens bessa då, har inte koll.

    BÖrja med gummislangar! Kolla alla, dra åt slangen från turbon till insug, kolla efter läckage i grenrör, mot turbon etc. Hoppas du kan få ordning på det!
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Min og900s -91 drar mycket bensin...

    Citat Ursprungligen postat av 900Jocke
    Lambda 1,02 gränsvärde (0,97-1,03) så precis att den klara sig. Den har ju rullat 28 000 så den har ju rullat en bit. bränsleförbrukningen är uträknad på blandad körning.
    Lambda 1,02 kan inte förklara att bränsleförbrukningen. 1,00 är ju det perfekta värdet, 1,02 betyder att bilen går lite lite lite för magert (över 1 betyder för mycket syre i avgaserna). Om bilen går på tok för fett kan man få en skyhög bränsleförbrukning, men då snackar vi lambdavärden långt under 1 (typ 0,80).

    Så nej, jag tror inte det är lambdasonden, då skulle du inte vara i närheten av rätt värde. Och 1,02 får dessutom anses vara ett fullt godkänt värde. Du måste ju upp till 1,04 innan det är underkänt på besiktningen (du är alltså bara halvvägs till underkänt), dessutom svänger värdet lite fram och tillbaka under själva mätningen på besiktningen - så fort de ser något som är inom godkäntgränsen slutar de mäta och skriver upp det värde de såg. Jag kunde få 1,02 på min og900 ett år och året efter få 1,00 utan att ha gjort något med bilen, beroende på hur länge besiktningsmannen orkade vänta på mätvärdet.

    Skriv som sagt gärna ut de andra avgasvärdena också, men om lambdavärdet är OK så är det katalysatorn som ser till att fixa ordning på de övriga värdena (CO och HC), inte motorstyrningen. Jag sätter slantarna på anliggande broms eller kass automatlåda.

  7. #7

    Re: Min og900s -91 drar mycket bensin...

    Citat Ursprungligen postat av jellybear

    Fast 1,5L milen är på tok för mycket om du inte har ett extremt aggresivt körsätt och bara kör korta sträckor i stan. Min og900 drog typiskt 0,9L/mil vid pumpen, blandat landsvägskörning och Stockholmstrafik.

    Några funderingar/kommentarer från min sida:
    - Är det en automatare? Ett skäl till skenande förbrukning på og900 är att automatlådan är sliten och börjat slira.
    - Ligger dina avgasvärden lite högt (=fortfarande inom ramen för godkänt) eller helt åt h-vete? Lite sneda avgasvärden kan inte förklara så hög förbrukning, men är det helt åt skogen är de ett symptom på att bilen inte mår bra. Det behöver dock inte nödvändigtvis vara lambdasonden, andra saker kan också göra att bilen går fett. Skriv gärna ut avgasvärdena.
    - Ingen broms som ligger an (hissa upp bilen, snurra på hjulen för hand och se om de snurrar fritt)?
    - Läckage före lambdasond är ett problem för då mäter lambdasonden fel (det läcker in syre). Läckage efter lambdasonden är inte något problem - så exakt var läcker det?
    - Ingen check engine-lampa som lyser?
    - Igensatt luftfilter, dålig luftmassemätare, kassa tänddelar/stift, läckage i vacuumslangar m.m. kan annars också vara tänkbara orsaker...

    Co 0,2 (0,5)
    co 2500 0,1 (0,3)
    Hc 084 (100)
    Lambda 1,02 (0,97-1,03)
    (gränsvärden inom parentes)

    Besiktigad för ca 2 månader sedan så har inte kollat an liggande bromsar men kan kanske vara det. (har bara ägt bilen i ca 1,5 månader)

    Det är en manuell låda.

    Lambdamn sitter innan katalysatorn (har jag för mig) gjorde det på min 900i och den läker i fästet till katalysatorn (kass packning, har inte kollat så jätte noggrant på det än)

    Inga lampor som lyser.

    Får kolla upp resterande kanske

    Tackar för tipsen och återkommer säkert

    Jag och min mor har ägt 2 Saabar under detta året och har inga planer på att byta till annat märke o fastnat för og900 (ny bliven Saab fantast)

  8. #8

    Re: Min og900s -91 drar mycket bensin...

    Får börja med att kolla bromsarna då antar jag. De kan ju ändras rätt fort antagligen från att vara an liggande och inte vara

    Jag återkommer!


    Mvh!

Liknande ämnen

  1. Bilen drar mycket bensin vad gör jag?
    Av Tomassjolin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •