Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Köpt ny stereo. Hög volym

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    10

    Köpt ny stereo. Hög volym

    Köpte en ny stereo och tog ut min AS2. Hade lite problem att få det till att funka (blå kabel antenn var ej kopplad i iso kontakten) Men nu är det jätte högt på vol 4 av 40. Finns det något man kan sätta mellan iso kontakten och stereon. Och i så fall var kan man köpa det?

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köpt ny stereo. Hög volym

    Vad för bil har du och vilken stereo har du monterat?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3

    Re: Köpt ny stereo. Hög volym

    Jag misstänker att det är en 9-5 och att den nya stereons utgångar för högtalare (i ISO-kontakten) har kopplats direkt till bilens ISO-kontakt där bilens AS2-slutsteg förväntar sig en balanserad lågnivåsignal. Signalen med lagom nivå för en högtalare är definitivt för hög för AS2-slutsteget.

    Det behövs en omvandlare för högnivå-till balanserad lågnivå, elternativt att högtalarkablarna kopplas om från slutsteget (under höger A-stolpe, handskfack) direkt till stereon.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    10

    Re: Köpt ny stereo. Hög volym

    Stämmer har en 9-5 årsmodell 00.

    Stereon som jag köpt är en kina sak no name.

    Om jag kopplar bort slutsteget får jag ljud i samtliga högtalare då?
    Var kan man köpa en "högnivå-till balanserad lågnivå"?

  5. #5

    Re: Köpt ny stereo. Hög volym

    Citat Ursprungligen postat av eken74
    Om jag kopplar bort slutsteget får jag ljud i samtliga högtalare då?
    Om du kopplar bort slutsteget får du inte ljud i någon högtalare. Om du kopplar förbi slutsteget får du ljud i fyra av sju högtalare. AS2-slutsteget tar lågnivå från huvudenheten och via olika filter driver sju högtalare (*) via sju slutsteg. Allt inbyggt i en låda. Kopplar du förbi slutsteget blir frekvensområdet fel till de fyra högtalare du kopplar in. Ingen bra lösning alltså.

    (*) instrumentbräda vänster, center, höger; dörrar fram; dörrar bak.

    Finns det lågnivå ut från kina-stereon?

    Citat Ursprungligen postat av eken74
    Var kan man köpa en "högnivå-till balanserad lågnivå"?
    Har inte sett någon. Det finns omvandlare från högnivå till lågnivå och det finns omvandlare från lågnivå till balanserad lågnivå, så det borde fungera att koppla två omvandlare efter varandra. Jag har dock inte hört att någon har testat.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    10

    Re: Köpt ny stereo. Hög volym


  7. #7

    Re: Köpt ny stereo. Hög volym

    Citat Ursprungligen postat av eken74
    Ja, som högnivå-till-lågnivå. Om RCA/Phono-kontakternas skärm är kopplade till samma jord behövs även en omvandlare till balanserade signaler, annars är risken för störningar stor.

    Vanlig oblanserad lågnivå använder vanligtvis RCA/Phono-kontakter med signalen i mittstiften och jord i skärmen. Proffsljud och ljudet i 9-5 använder balanserade signaler, dvs två ledningar för signalen i motfas (signal+ och signal-) och där mottagaren (i det här fallet slutsteget) skapar signalen genom att ta skillnaden mellan signal+ och signal- och därmed subtrahera eventuella störningar (som förutsätts störa båda signalerna lika mycket). Denna subtraktion tar inte bort störningar om signal- kopplas till jord.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    10

    Re: Köpt ny stereo. Hög volym

    Detta var inte så lätt som jag trodde
    Konstigt att det inte finns en sådan adapter måste funnits fler än jag som fått detta problem

    Tack för svaren!

  9. #9

    Re: Köpt ny stereo. Hög volym

    Det finns två billiga lösningar som kan fungera.

    1: För alla fyra paren (vänster fram, höger fram, vänster bak och höger bak) kopplar du in tre motstånd som dämpar signalen. Ett motstånd i serie med varje ledning och ett mellan slutstegets ingång.

    Kod:
    från stereo + --------[R1]----+--------------- till slutsteg +
                                  |
                                  +---[R3]---+
                                             |
    från stereo - --------[R2]---------------+---- till slutsteg -
    Motstånden R1 och R2 ska vara lika stora, tex 270 ohm. Välj R3 så signalen dämpas lagom. Omkring 27 ohm kan fungera. Lägre restans ger mer dämpning. Det behövs fyra * tre motstånd.

    2: Köp en omvandlare för högnivå-till-lågnivå och bygg om den. Det du behöver göra är att se till att kopplingen ser ut som bilden ovan.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    10

    Re: Köpt ny stereo. Hög volym

    Nu blev jag gladare billig lösning.

    Då ska jag beställ motstånd :P

    Tack!!!

  11. #11

    Re: Köpt ny stereo. Hög volym

    Kom ihåg att jag bara gissade på motståndens värde. Jag kan inte räkna ut exakta värden då vi inte vet nivåskillnaden mellan original och den nya stereon. Blir det fortfarande för hög volym minskar du till mindre än 27 ohm och blir det för lågt ökar du.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    10

    Re: Köpt ny stereo. Hög volym

    Funkade kanon!!
    270 och 27 Ohms motstånd var perfekt!!!

    1000 Tack

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157
    Funkar alltså detta och låter bra? Sitter det alltså ett motstånd på plus resp minus och därefter ett motstånd mellan plus och minus? Hur kopplade du ihop det här? Lödningar och krympslang eller på ett hålkort?

    Sent from my One using Tapatalk
    9-5 Aero SC 2004

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157

    Re: Köpt ny stereo. Hög volym

    Vad bör man välja för effekt på motstånden?
    9-5 Aero SC 2004

  15. #15
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    79

    Re: Köpt ny stereo. Hög volym

    Allt detta låter som något jag borde ge mig in på efter att ha bytt ut orginal-dubbeldin CD/Kasettdäcks-stereon i min Saab 9-5 SportKombi från 2004 mot en Clarion NX702E, behöver inte ens gå upp på Volymsteg nummer 10 (av en sådär 30-40 som max, ej testat, vill inte pajja högtalarna eller min egen hörsel) för att det ska bli svårt att höra vad person i passagerarsätet säger till en när man lyssnar på radio eller mp3 eller liknande.
    Senast redigerat av SirSmeghead den 2014-07-04 klockan 08:01.
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157
    Körde så tidigare, högnivå in i lågnivå. Obrukbart. Redan vid volymsteg 1 på min gick det knappt att föra ett samtal kör min obalanserade lågnivå från huvudenheten in i steget idag. Brusar en del och går inte att spela speciellt högt innan det börjar dista. Likaså saknas en hel del dynamik i ljudet oavsett volym.. Trist eftersom AS3 låter ganska skapligt ändå.

    Sent from my One using Tapatalk
    9-5 Aero SC 2004

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157
    Göran Larsson är en hjälte! Detta borde finnas med i FAQ!
    Lödde ihop detta ikväll med några små motstånd jag fick tag på hos en "riktig" gammal radio/tv-handlare i stan och det funkar klockrent!
    Så lägg ut 20 kr på lite motstånd och 100 kr på isokontakter på biltema så har man en adapter som löser detta "omöjliga" problem.

    Nu återstår bara att koppla ett relä så att stereon går tills man tar ur nyckeln. Retligt när man t ex lyssnar på något på radion när man parkerat och ska sitta kvar någon minut och lyssna...
    Har sett i någon tråd att detta ska gå att lösa med ett relä inkopplat på ett strategiskt ställe.

    Tack än en gång!
    9-5 Aero SC 2004

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av KoktGrus Visa inlägg
    Göran Larsson är en hjälte! Detta borde finnas med i FAQ!
    Trevligt att det fungerar så bra. Resistansen på motstånden var inget jag räknade på -- jag tyckte bara att de "kändes rätt". :-)

    Citat Ursprungligen postat av KoktGrus Visa inlägg
    Lödde ihop detta ikväll med några små motstånd jag fick tag på hos en "riktig" gammal radio/tv-handlare i stan och det funkar klockrent!
    Fantastiskt att det fortfarande går att hitta en radio/tv-handlare som har (och säljer) lösa komponenter. Det var en inköpsställe för komponenter när man byggde något på 70-talet ... På den tiden kunde man även köpa saltsyra, saltpetersyra, svavelsyra och glycerin på apoteket. Försöker man det idag ringer de nog polisen direkt ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Fantastiskt att det fortfarande går att hitta en radio/tv-handlare som har (och säljer) lösa komponenter. Det var en inköpsställe för komponenter när man byggde något på 70-talet ... På den tiden kunde man även köpa saltsyra, saltpetersyra, svavelsyra och glycerin på apoteket. Försöker man det idag ringer de nog polisen direkt ...
    Det var bättre förr Men att tillverka nitroglycerin är inget jag rekommenderar, trots att även det experimentet utfördes för en så där 35 år sedan.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. låg volym med eftermaknads steg o original stereo
    Av kruse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 21:23
  2. Volym Stereo AS2
    Av RogerA50 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 16:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •