Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Vilket laddtryck bör jag ha i min 9000 2,3 ltt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Vilket laddtryck bör jag ha i min 9000 2,3 ltt?

    Saab 9000 cse 2.3 ltt 1996.Monterade nyligen laddtrycksmätare eftersom det inte finns orginal på bilen.Allt är stabilt utan fladder och tapp.Men laddar max 0,3 har sökt info om vad laddtrycket skall vara men hittar inget.

    Någon som vet eller kan hänvisa till någon sida med teknisk info?


  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Laddtryck?

    En LTT laddar enbart grundladd som ska ligga på ca0.4. Kan vara din mätare som inte är tillräckligt exakt (speedparts har en tendens att visa -0,1) eller så ligger ditt GLT lite, lite lågt.

    Mvh

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    En LTT laddar enbart grundladd som ska ligga på ca0.4. Kan vara din mätare som inte är tillräckligt exakt (speedparts har en tendens att visa -0,1) eller så ligger ditt GLT lite, lite lågt.

    Mvh
    Har köpt mätaren på mekonomen,men som du säger så kan den visa lite fel naturligtvis.Genom att justera stången på WG kan man ju öka på lite.Om jag skulle justera den till 0,45 blir det för mycket?
    Tack för snabbt svar!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Laddtryck?

    0.45 är absolut rimligt men peta inte upp det det mer för att få ut mer effekt.
    Investera istället i en magnetventil och slangkit och bygg om till FTT så att ECU'n kan kontrollera laddtrycket. Minns inte om man måste byta programvara men det kan nog någon annan svara för.

    Mvh

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    0.45 är absolut rimligt men peta inte upp det det mer för att få ut mer effekt.
    Investera istället i en magnetventil och slangkit och bygg om till FTT så att ECU'n kan kontrollera laddtrycket. Minns inte om man måste byta programvara men det kan nog någon annan svara för.

    Mvh
    Okej.Vad blir skillnaden om jag bygger om?Jag är inte ute så mycket ute efter effektökning mest bara optimera för bästa möjliga gång.Hur mycket jobb innebär det...gamla dumpen skall den vara kvar?Mapen som sitter där?Vad säger SBP..eller dom kanske inte ens märker det

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 142
    Medlem#
    2555

    Re: Laddtryck?

    200hk-box + mv hade jag satt direkt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Laddtryck?

    Dump och map har inget med saken att göra i detta fall så den är bara låta sitta.
    Skickar du i en 200Hk box och MV med slangar så har du direkt 200hk och ~0.8 i ladd.
    SBP ser ingen skillnad, elekroniken till magnetventilen är redan dragen.
    Att höja grundladdet till önskad effekt är bara att be om problem så lägg ett par kronor på box och mv så får du en betydligt trevligare bil.

    Mvh

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Dump och map har inget med saken att göra i detta fall så den är bara låta sitta.
    Skickar du i en 200Hk box och MV med slangar så har du direkt 200hk och ~0.8 i ladd.
    SBP ser ingen skillnad, elekroniken till magnetventilen är redan dragen.
    Att höja grundladdet till önskad effekt är bara att be om problem så lägg ett par kronor på box och mv så får du en betydligt trevligare bil.

    Mvh
    Låter som ett bra förslag!Ja då är det bara leta delar

  9. #9
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896

    Re: Laddtryck?

    Hej!

    Tänk bara på att vissa nyare boxar har startspärr, jag tror det är från 1996, så de kommer inte att fungera utan lite handpåläggning.

    Jag kan i mån av tid och vid behov eventuellt hjälpa till med programmering av boxen.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av Dab
    Hej!

    Tänk bara på att vissa nyare boxar har startspärr, jag tror det är från 1996, så de kommer inte att fungera utan lite handpåläggning.

    Jag kan i mån av tid och vid behov eventuellt hjälpa till med programmering av boxen.
    Vet inte riktigt hur du menar...men det är startspärr på min bil nu.Självklart tacksam för all sådan hjälp eftersom det är utanför mina kunskaper.Ser du bor i samma stad.


  11. #11
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896

    Re: Laddtryck?

    Hej,

    Hittar du en 200HK-box från en 95 eller äldre så saknar den startspärr=fungerar i din bil. Givetvis försvinner då funktionen, d.v.s du har ingen startspärr längre.

    Alternativt tar du en 200hk-box från en 96 eller nyare MED startspärr. Då måste den ”giftas in” i din bil, då startspärren matchar den gamla bilen. Detta går att lösa på lite olika sätt.

    Det tredje alternativet är att du fixar en lös T5-box (alla 9000, alla ng900, vissa og9-3) som man programmerar med ett 200hk-program (eller ett ”Steg 1” kanske?), och vips har du en fulltryckare. Även detta går att lösa, det går att fixa startspärrsfunktionen med om man vill det.

    Är du med nu?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av Dab
    Hej,

    Hittar du en 200HK-box från en 95 eller äldre så saknar den startspärr=fungerar i din bil. Givetvis försvinner då funktionen, d.v.s du har ingen startspärr längre.

    Alternativt tar du en 200hk-box från en 96 eller nyare MED startspärr. Då måste den ”giftas in” i din bil, då startspärren matchar den gamla bilen. Detta går att lösa på lite olika sätt.

    Det tredje alternativet är att du fixar en lös T5-box (alla 9000, alla ng900, vissa og9-3) som man programmerar med ett 200hk-program (eller ett ”Steg 1” kanske?), och vips har du en fulltryckare. Även detta går att lösa, det går att fixa startspärrsfunktionen med om man vill det.

    Är du med nu?
    Ja jag är med...Startspärr vill jag absolut ha tycker det är en bra grej.Jag har en box från en 88ans 9000.Går det med den?Annars vet jag vad jag skall leta efter i helgen!!
    Tack för dina svar.

  13. #13
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896

    Re: Laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av S-O.D
    Jag har en box från en 88ans 9000.Går det med den?
    Nej.
    Jag far med osanningar ser jag nu. Det är alla 9000 med Trionic 5.5. Sikta på en 94 eller nyare så är du på den säkra sidan.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av Dab
    Citat Ursprungligen postat av S-O.D
    Jag har en box från en 88ans 9000.Går det med den?
    Nej.
    Jag far med osanningar ser jag nu. Det är alla 9000 med Trionic 5.5. Sikta på en 94 eller nyare så är du på den säkra sidan.
    Låter som en box från en 96 med startspärr vore det bästa.Sen att hitta en som är klar för 200 hästar??.Men hur som helst så går det ju att fixa det oavsett vad boxen är prog för om jag förstått dig rätt.

  15. #15
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896

    Re: Laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av S-O.D
    Låter som en box från en 96 med startspärr vore det bästa.Sen att hitta en som är klar för 200 hästar??.Men hur som helst så går det ju att fixa det oavsett vad boxen är prog för om jag förstått dig rätt.
    Det brukar gå att ordna.
    Det är nog svårare att hitta en magnetventil.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    671
    Medlem#
    7641

    Re: Laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    En LTT laddar enbart grundladd som ska ligga på ca0.4. Kan vara din mätare som inte är tillräckligt exakt (speedparts har en tendens att visa -0,1) eller så ligger ditt GLT lite, lite lågt.

    Mvh
    Nej, den skall ladda 0,55bar original.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    En LTT laddar enbart grundladd som ska ligga på ca0.4. Kan vara din mätare som inte är tillräckligt exakt (speedparts har en tendens att visa -0,1) eller så ligger ditt GLT lite, lite lågt.

    Mvh
    Nej, den skall ladda 0,55bar original.
    Smådetaljer men.. 0.37-0.43 enligt verkstadshandboken för 9000.

    Mvh

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Vilket laddtryck bör jag ha i min 9000 2,3 ltt?

    Men innebär det då att 0,37 eller 0,55 inte innebär någon skillnad?Eller går bilen bättre med 0,55 än 0,37 ladd?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    671
    Medlem#
    7641

    Re: Laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue

    Nej, den skall ladda 0,55bar original.
    Smådetaljer men.. 0.37-0.43 enligt verkstadshandboken för 9000.

    Mvh
    2,0t skall ladda 0,4bar och 2,3t 0,55bar.
    Gör stor skillnad i effekt och vrid ungefär 20-25hk.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Smådetaljer men.. 0.37-0.43 enligt verkstadshandboken för 9000.

    Mvh
    2,0t skall ladda 0,4bar och 2,3t 0,55bar.
    Gör stor skillnad i effekt och vrid ungefär 20-25hk.
    Tack för svaret.Då blir det till att justera wg-stången lite grann.Vill ju gärna ha ut dom få hästar som finns orginal i bilen.

Liknande ämnen

  1. Vilket är normalt max laddtryck för steg 1 Saab 9000?
    Av fiisken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 19:15
  2. Vilket laddtryck 9000 Aero -97 original?
    Av dfj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 22:43
  3. Vilket laddtryck 9-5 2.0t?
    Av saab_turbo_9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 21:40
  4. Vilket laddtryck?
    Av Eyeball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •