Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Svajande laddtryck NG9-3 TTiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Göta
    Inlägg
    9

    Svajande laddtryck NG9-3 TTiD

    Hej,
    Symtomen är som så att när man gasar på 1:an upp till 3:an så laddar den som den ska men sen från 4:an upp till 6:an så börjar laddtycket dala för att sedan öka igen och sen dala osv.
    När den tappar trycket så går det från början på det röda ner till mitten på det gula ungefär så det är rätt mycket.
    Bilen har varit på verkstad för provtryckning samt utläsning av felkoder men allt har varit som det ska.
    Jag ska kanske tillägga att flexröret var väldigt dåligt så det byttes samt att det gjordes en regenerering av partikelfiltret. Jag skulle köra några dagar för att se om det blev någon förbättring men jag har inte märkt någon direkt skillnad ännu.

    Är det någon här som varit med om något liknande? Man vill ju helst inte byta ut del efter del i blindo, det kan bli rätt dyrt
    Har ni några tips om var man ska börja?

    Bilen har rullat 21k+ mil.

    Mvh Rasmus

  2. #2

    Re: Svajande laddtryck 9-3 ttid-09

    Hejsan.

    Jag hade samma problem på min TD04 turbo i min tidigare saab.
    Löste det enkelt med att tanka i något oktan-ökande i soppan så som V-Power eller flytande NOS. Är inte speciellt dyrt, så det kan vara värt ett försök för din del också.
    När man häver i detta så finas ventilerna till också, så det är ett bra köp..

    Dock så böt jag både avgassystem samtidigt så kanske var det som låg och förstörde..
    Men börja med dom billiga lösningarna innan du beställer någon ny burk.
    Speciellt när det inte är en HDI, där HDI är väldigt känslig vid läckage i avgassystem.

    Fungerar inte detta så kolla ifall soppafiltret kanske är dåligt..
    Alltså så brukar detta ske när det är skit i systemet.

    Dock så har jag bara kört bensinare, men kan ju inte vara så stor skillnad på sådant mellan diesel och bensin (?)

    Har du otur så kan det vara symtom på att turbo är på väg att ge sig, då original fjutt-turbon brukar ge sig efter 15-25k mil.

    Mvh Fredde
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Göta
    Inlägg
    9

    Re: Svajande laddtryck 9-3 ttid-09

    Hej,

    Jag har också varit inne på om det kan vara avgassystemet som är boven, för i våras så hade jag ett svagt tjutande ljud när turbon laddade vid låga varv på hög växel alltså när belastningen är som störst men det försvann sen.
    Då fundera jag på om det kunde vara ett litet hål som orsakade tjutet och att hålet sedan växt och då avger ett blåsande som man inte hör. Det skulle visserligen kunnat vara flexröret som nu är åtgärdat men man vet ju aldrig.
    Men skulle en läcka i avgassystemet kunna ge ett sånt symtom som min bil har?

    Mvh Rasmus

  4. #4

    Re: Svajande laddtryck 9-3 ttid-09

    Citat Ursprungligen postat av dieseldöd
    Hej,

    Jag har också varit inne på om det kan vara avgassystemet som är boven, för i våras så hade jag ett svagt tjutande ljud när turbon laddade vid låga varv på hög växel alltså när belastningen är som störst men det försvann sen.
    Då fundera jag på om det kunde vara ett litet hål som orsakade tjutet och att hålet sedan växt och då avger ett blåsande som man inte hör. Det skulle visserligen kunnat vara flexröret som nu är åtgärdat men man vet ju aldrig.
    Men skulle en läcka i avgassystemet kunna ge ett sånt symtom som min bil har?

    Mvh Rasmus
    Jadu det kan vara helt möjligt. Jag fick hål i en burk, och det vart av den större modellen då det nästan lät som att bilen andades längst bak på bilen. Det va därför jag köpte sportsystemet.

    Luftryck från turbon går ju ner i avgassystemet så då kan luften som vid ett tryck och litet utrymme börja låta eller tjuta som du förklarar det.

    Mvh Fredde
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Göta
    Inlägg
    9

    Re: Svajande laddtryck 9-3 ttid-09

    Hej,
    jag medveten om att ett hål kan ge det tjutande ljudet men jag tänkte mer om ett läckage i systemet kan orsaka ett svajande laddtryck?

  6. #6

    Re: Svajande laddtryck 9-3 ttid-09

    Hej igen.

    Nja, är det ett väldigt litet läckage så ser jag ingen anledning till att turbo ej skulle ladda som den ska då den ej bygger tryck via avgassystemet..

    Han kan visserligen bli lite tjurig över att motståndet från avgassystemet ej är detsamma, men då krävs det lite mer än ett litet hål. Gäller mestadels på HDI bilar.. Men pröva, återkom gärna om det gjorde tricket.

    Mvh
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Här var det mycket troll!

    För det första, den mätaren som du tror att du läser laddtrycket på har ingen koppling till turbon överhuvudtaget. Den mäter mängden förbränd luft.

    Nummer två, går bilen som den ska? Eller är du bara nojig för att mätaren svajar?

    Nummer tre. Det skrevs "fjutt turbo" om den som sitter på TTID.. Det är ingen GT17 som sitter där. Fanskapet kan ladda upp till 1,8Bar och då är bilen helt original.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Göta
    Inlägg
    9

    Re: Svajande laddtryck 9-3 ttid-09

    Hej,

    Bilen går inte som den ska så det är ingen inbillning.
    Den tappar rejält med kraft när nålen sjunker för att sedan ta fart igen
    För att sedan tappa kraft igen,
    o så håller det på men bara på de högre växlarna.

    Mvh

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Svajande laddtryck 9-3 ttid-09

    Citat Ursprungligen postat av dieseldöd
    Hej,

    Bilen går inte som den ska så det är ingen inbillning.
    Den tappar rejält med kraft när nålen sjunker för att sedan ta fart igen
    För att sedan tappa kraft igen,
    o så håller det på men bara på de högre växlarna.

    Mvh
    Det är lite märkligt att du inte får några felkoder...
    Har du testat med någon form av Injector Clearner för dieselmotorer?
    Jag skjuter lite från höften här nu då jag aldrig någonsin har hört talas om liknande symptom tidigare..
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Göta
    Inlägg
    9

    Re: Svajande laddtryck 9-3 ttid-09

    Det är lite märkligt att du inte får några felkoder...
    Har du testat med någon form av Injector Clearner för dieselmotorer?
    Jag skjuter lite från höften här nu då jag aldrig någonsin har hört talas om liknande symptom tidigare..
    Hej,

    om det hade varit bränslet som vore problemet så hade väl symtomen uppkommit även på de lägre växlarna, eller tänker jag fel?

    Jag ska kontrollera de mindre slangarna till wastegaten för att se om det finns något litet hål i dem som kan spöka.

    Mvh

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Svajande laddtryck 9-3 ttid-09

    Citat Ursprungligen postat av dieseldöd
    Det är lite märkligt att du inte får några felkoder...
    Har du testat med någon form av Injector Clearner för dieselmotorer?
    Jag skjuter lite från höften här nu då jag aldrig någonsin har hört talas om liknande symptom tidigare..
    Hej,

    om det hade varit bränslet som vore problemet så hade väl symtomen uppkommit även på de lägre växlarna, eller tänker jag fel?

    Jag ska kontrollera de mindre slangarna till wastegaten för att se om det finns något litet hål i dem som kan spöka.

    Mvh
    Belastningen på motorn blir ju olika beroende på växel.

    Grejen är att TTiD är rätt så känslig och brukar ge felkod för minsta lilla.
    Jag hade en spricka i min tryckslang som gick från IC till spjällhuset, bilen gick dock hur bra som helst men triggade felkoder.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Göta
    Inlägg
    9

    Re: Svajande laddtryck 9-3 ttid-09

    Hej igen,

    Nu är alla små slangar till wastegate mm trycksatta och där var inga läckage,
    membranet i wastegaten var helt.
    Magnetventilerna bytte de plats på men ingen skillnad.
    LMM ska de byta härnäst men de hade ingen liggandes för det är inte samma i TiD och TTiD och de hade bara till TiD hemma.

    Fortsättning följer....

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Svajande laddtryck 9-3 ttid-09

    Hängande EGR ventil, händer titt som tätt att EGR ventilerna på TTid går sönder, dock brukar dom bli riktigt slöa, men din kan ju vara i tidigt stadium eftersom du inte har fått felkoder på det heller.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Göta
    Inlägg
    9

    Re: Svajande laddtryck 9-3 ttid-09

    Hej,

    Tack för tipset, ska kolla upp EGR-ventilen,
    men jag trodde det var mer problem med EGR-ventilerna på tidiga TiD,
    Och att man bytt till en annan modell som är bättre men den kan givetvis
    haverera den oxå

    /Rasmus

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Göta
    Inlägg
    9
    Hej,
    Problemet är löst
    Det var absoluttrycksgivaren som hade tackat för sig, efter att den bytts (SVINDYR) går bilen bra igen.

    Mvh Rasmus

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Citat Ursprungligen postat av dieseldöd Visa inlägg
    Hej,
    Problemet är löst
    Det var absoluttrycksgivaren som hade tackat för sig, efter att den bytts (SVINDYR) går bilen bra igen.

    Mvh Rasmus
    Den var ny! Aldrig hört om en TTiD med det problemet!
    Skönt att det löste sig! Mindre kul att det var svindyrt men ska man åka fint så!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  17. #17
    Hejsan! Slipztream, jag har samma symptom som dig och beställde hem en ny mapsensor (absoluttryckgivare) men mitt laddtryck svajar fortfarande på högre växlarna... något tips?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    71
    Hej! Jag hade samma problem som dej Kantchi och det var ena magnetventilen som var trasig. Så ett tips är att kolla upp dom

Liknande ämnen

  1. svajande laddtryck
    Av james-theo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 15:31
  2. svajande laddtryck 9k 2,3T 200 hk
    Av Saabturbopower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 18:25
  3. Svajande laddtryck - ja jag med!
    Av Elgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 10:54
  4. Svajande laddtryck?
    Av CaOs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 11:55
  5. Svajande laddtryck T5
    Av Airflow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 21:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •