Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur dåligt mår min kamdrivning? (bilder)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49

    Hur dåligt mår min kamdrivning? (bilder)

    Lyfte på ventilkåpan på mitt nyförvärv idag, och undrar om någon kan uttala sig om hur mycket spännaren ungefär är ute, med hjälp av första bilden? Lägger upp lite andra bilder också, ser någon nåt mysko så säg gärna till. Bilen rasslar lite, men vet inte riktigt hur mycket som är normalt, är inte Saab-van. Kedjan ska vara bytt för ca 4 år sedan = 7000 mil ungefär. Och angående det tjocka lagret av avlagringar som syns i toppen jämte kedjan, är det normalt att det är så fruktansvärt skitigt där? Stora kakor med halvhårt kladd kunde jag pilla bort... Och vad hamnar dessa kakor när dom trillar ner längre ner i motorn, når dom oljetråget/pumpen? Bilen har gått 23k garanterade mil.

    Klickbara bilder:















    Tack på förhand!
    9-3 2,0t -99

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Hur dåligt mår min kamdrivning? (bilder)

    När kakorna ramlar ner så lägger de sig i oljetråget för att sedan sugas upp i silen till oljepumpen som sätts igen med lågt oljetryck vilket kan ge skador på lager och allmänt dålig smörjning.

    Detta är ganska standard på 9-5/9-3 med motorerna B205 och B235 tyvärr och det finns väl inte jättemycket man kan göra mer än att se till att i alla fall inte göra det värre genom att vara noga med oljebyten och kanske gärna ta ner tråget och göra rent det och silen till oljepumpen.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Hur dåligt mår min kamdrivning? (bilder)

    Lite svårt att se, men det ser ut som både drev och släpor är rätt slitna. Det enda som bytts är kedjan. Balansaxeltransmissionen lär vara lika sliten den, så jag anser att det är lika bra att byta rubbet.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Hur dåligt mår min kamdrivning? (bilder)

    Det ser ut som om sträckaren är ute i stort sett max. Den där motorn behöver det bytas komplett transmissionssats på och gärna göras en "Sonax-behandling" på. Dessutom måste det göras rent så gott det går i motorn. Förmodligen mår inte vevhusventilationen bra eftersom oljan har brutits ner så pass eller också har det fuskats med oljebytena eller använts dålig olja.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Hur dåligt mår min kamdrivning? (bilder)

    Gäller det bilen i signaturen?

    Isåfall har du en B204 motor som inte ska vara drabbad av oil sludge.

    Har servicen misskötts? Har man missat oljebyten?

  6. #6

    Re: Hur dåligt mår min kamdrivning? (bilder)

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Isåfall har du en B204 motor som inte ska vara drabbad av oil sludge.
    Alla förbränningsmotorer som smörjs av motorolja kan få oil sludge. Det är bara en fråga om motorkonstruktion, driftmiljö, oljekvalité och service. Motorn på bilden är definitivt drabbad av oil sludge.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Har servicen misskötts?
    En motor som ser ut som på bilderna har definitivt inte fått den service den behöver.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49

    Re: Hur dåligt mår min kamdrivning? (bilder)

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Gäller det bilen i signaturen?

    Isåfall har du en B204 motor som inte ska vara drabbad av oil sludge.

    Har servicen misskötts? Har man missat oljebyten?
    Japp det gäller signaturbilen, alltså B204E. Känner förra ägaren, och hon har haft en närliggande verkstad till att sköta bilen åt henne de 5 åren hon ägt den. Innan dess har det varit två slarviga/misskötande ägare. Tyvärr tror jag inte hon alltid fått det arbete utfört som hon betalt för, har hittat mängder med andra saker det slarvats med på bilen. Kamkedjan bytte hon på en annan verkstad precis när hon hade köpt bilen, tyvärr verkar det som att dom bara bytte kedjan och sket i allt annat. Hon minns inte vad hon fick betala den gången, men det känns som hon blivit lurad mer än en gång. Synd på bilen tycker jag, vet inte riktigt hur jag ska göra med den efter svaren i denna tråd, är inte särskilt penningstark och kan inte heller byta kedjan själv då jag saknar möjlighet att lyfta motorn osv.
    9-3 2,0t -99

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Hur dåligt mår min kamdrivning? (bilder)

    Motorn behöver inte ur för att kedjetransmissionerna ska kunna bytas på og9-3.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49

    Re: Hur dåligt mår min kamdrivning? (bilder)

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Motorn behöver inte ur för att kedjetransmissionerna ska kunna bytas på og9-3.

    Mvh
    Menade lätta på motorn uppåt/åt sidan, som jag läst i lite olika beskrivningar att man ska göra.

    Har studerat serviceboken lite nu (ja det finns faktiskt en sådan ), bilen har gått väldigt mycket i början av sitt liv (trafikskola ) och har servats på saab vid 1400, 4000, 6100, 8300, 11100, 15300... Därefter finns inte dokumenterat när olja bytts, men uppenbart är ju att den bytts för sällan hela bilens liv. Har gått 23000 nu, känns mer och mer som ett under att bilen fortfarande existerar.
    9-3 2,0t -99

Liknande ämnen

  1. Dåligt ljud i stereon, dåligt från fabrik? NG9-3
    Av Voyce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 03:07
  2. Byte av kamdrivning. 234lång, vart köpa delar?
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 05:04
  3. balansaxel + kamdrivning på speedparts
    Av helin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 21:58
  4. Snabba svar, håller på o kolla kamdrivning nu.
    Av Tommy Henriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •