Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vingliga vinterdäck, däcktryck?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47

    Vingliga vinterdäck, däcktryck?

    Hej!
    Min första säsong på vinterdäcken som är Conti Viking Contact 5 205/55 R16, som ska vara bra friktionsdäck. Däremot har jag bara kört dubbat innan och har alltid upplevt vinterdäcken som skönare än sommardäcken, säkert haft skitsommardäck men ändå!

    Däremot efter att ha lämnat däckverkstan så kändes bilen vinglig och nervös i körningen, speciellt i 70km/h och uppåt.

    Läste att gummit är mjukare på vinterdäck och stabiliseringen?

    Däckkillen drog i 2,5 bar runtom, och min fundering blir om jag kan dra i ett annat däcktryck för att få en stabilare resa.

    Sett att många har olika fram och bak, varför har man det?

  2. #2

    Re: Vingliga vinterdäck, däcktryck?

    Friktionsdäck har vanligtvis en mjukare gummiblandning än dubbdäck och blir då också vingligare och obehagliga.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Vingliga vinterdäck, däcktryck?

    Jag tycker 2,5bar är lite. Jag kör 2,7 fram och 2,8 bak. Men visst är gummit mjukare på vinterdäck så bilen kan kännas vinglig beroende på temperaturen.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47

    Re: Vingliga vinterdäck, däcktryck?

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Jag tycker 2,5bar är lite. Jag kör 2,7 fram och 2,8 bak. Men visst är gummit mjukare på vinterdäck så bilen kan kännas vinglig beroende på temperaturen.
    Okej, upplever du att bilen blir stabilare med mer tryck i däcken?

    Vad är fördelarna med 0,1 mer i bakdäcken?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Vingliga vinterdäck, däcktryck?

    Citat Ursprungligen postat av Lndv
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Jag tycker 2,5bar är lite. Jag kör 2,7 fram och 2,8 bak. Men visst är gummit mjukare på vinterdäck så bilen kan kännas vinglig beroende på temperaturen.
    Okej, upplever du att bilen blir stabilare med mer tryck i däcken?

    Vad är fördelarna med 0,1 mer i bakdäcken?
    Stabil är den helt klart. Vet inte vad fördelarna är egentligen med 0.1 mer bak. Såg bara att polisens fordon har detta trycket i sina sulor så jag testade och tycker jag får bra kontakt med vägen.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6

    Re: Vingliga vinterdäck, däcktryck?

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Såg bara att polisens fordon har detta trycket i sina sulor så jag testade och tycker jag får bra kontakt med vägen.
    Polisen brukar ha en hel del prylar i bagaget och behöver nog lite mer tryck pga den extra vikten bak.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Vingliga vinterdäck, däcktryck?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Såg bara att polisens fordon har detta trycket i sina sulor så jag testade och tycker jag får bra kontakt med vägen.
    Polisen brukar ha en hel del prylar i bagaget och behöver nog lite mer tryck pga den extra vikten bak.
    Stämmer säkert bra. Även jag har samma utrustning bak så det kanske är därför min är så stabil med detta lufttrycket?


    Men innan jag hade utrustningen monterad bak så körde jag mellan 2.8-3.0 rätt över och det fungerade också helt okej.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47

    Re: Vingliga vinterdäck, däcktryck?

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Polisen brukar ha en hel del prylar i bagaget och behöver nog lite mer tryck pga den extra vikten bak.
    Stämmer säkert bra. Även jag har samma utrustning bak så det kanske är därför min är så stabil med detta lufttrycket?


    Men innan jag hade utrustningen monterad bak så körde jag mellan 2.8-3.0 rätt över och det fungerade också helt okej.
    Okej, aa jag är ju van med Polisens fordon så det kanske är värt att slå i samma på den privata.

    Har dock kväve, så måste åka någonstans för att få det åtgärdat. Vet någon om man kan dra i Kväve själv någonstans?

Liknande ämnen

  1. Däcktryck i 185/65/15 vinterdäck till min 9-5?
    Av Bongobong i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-23, 09:20
  2. Däcktryck 19” OG9-5
    Av lindererik i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 16:56
  3. Däcktryck i vinterdäck?
    Av Mattis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •