Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bakbromsar og9-3, konstruktionsmiss? {BILD}

  1. #1
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849

    Bakbromsar og9-3, konstruktionsmiss? {BILD}

    Hej!

    Vi kanske har diskuterat detta tidigare här, men blir lika irriterad varje gång jag hukar mej ner och kollar in slitaget/slitningen på bromsskivorna bak på mina 900/9-3:or

    Kolla här:


    Belägget ligger ju för h***ete bara an på 75% av skivans yta, i detta fall ser det ju extra "dumt" ut då till och med hålen och slitsarna drar iväg ut "i det rostiga"....:!?

    Håller på med lite uppgraderingar på Aeron inför nästa säsongs banåka, så jag har blivit tvungen att se spektaklet på närmare håll ändå nu och kan inte låta bli att fundera över om jag är ensam om att reta mej på detta eller om ni andra tycker likadant?
    Kanske till och med finns någon sorts lösning på detta, typ andra belägg el. dyligt....?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 756
    Medlem#
    9176

    Re: Bakbromsar og9-3, konstruktionsmiss? {BILD}

    Först behöver du bestämma dig för vad du har för problem förutom att det "inte ser bra ut"! Det ser likadant ut på min og9-3 som har originalbromsar och jag har aldrig ens funderat på att det skulle vara något problem med det!

    Bromsar det tex dåligt bak?

    Per L

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 484
    Den aktiva bromsarean/kraften bak och bromsfördelningen fram-bak blev ju godkänd vid typningen, så där verkar inte finnas någon konstruktionsmiss hos Saab.

    Missen ser i ditt fall ut att ligga hos tillverkaren av de bromsskivor du köpt.

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Bakbromsar og9-3, konstruktionsmiss? {BILD}

    Måla skivan där inte belägget kommer åt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5

    Re: Bakbromsar og9-3, konstruktionsmiss? {BILD}

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Belägget ligger ju för h***ete bara an på 75% av skivans yta, i detta fall ser det ju extra "dumt" ut då till och med hålen och slitsarna drar iväg ut "i det rostiga"....:!?
    Hålen och slitsarna kan du inte beskylla Saab för att ha placerat fel. Det har någon annan gjort. Den viktigaste ytan (den som ger mest bromseffekt) sitter längst ut på skivan.

    Det är möjligt att om bromsbeläggets yta ökas till att täcka den inre delen kommer den totala bromskraften att minska.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Bakbromsar 9-5
    Av saabsport83 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 21:58
  2. NG 9-3 bakbromsar på en OG 9-3
    Av Nurmi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 13:19
  3. BakBromsar ng900 vs 9-3og
    Av MrJo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •