Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Turboladdning

  1. #1

    Turboladdning

    idag när jag var ute och körde låssande slangen till min wg och djävlar vart har dom hästarna gömt sig bilen blev ett vilddjur ;-) har nu satt tillbaka slangen igen och hästarna har åter igen gömt sig :-( undrar om man kan göra något för att kunna styra detta på något sätt för kul va det ( har en 9-5 2.3t vector 04 som jag bytt turbon på till en fulltrycksturbo t38 tror jag den heter ska klara 350 hp utan problem steg 1 chippad och öppet filter )

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Turboladdning

    Citat Ursprungligen postat av pajjala
    idag när jag var ute och körde låssande slangen till min wg och djävlar vart har dom hästarna gömt sig bilen blev ett vilddjur ;-) har nu satt tillbaka slangen igen och hästarna har åter igen gömt sig :-( undrar om man kan göra något för att kunna styra detta på något sätt för kul va det ( har en 9-5 2.3t vector 04 som jag bytt turbon på till en fulltrycksturbo t38 tror jag den heter ska klara 350 hp utan problem steg 1 chippad och öppet filter )
    Är mjukvaran i din bil anpassad till din nya turbo, eller är det ett steg1 till en GT17?

  3. #3

    Re: Turboladdning

    Bilen blev chippad innan turbobytet
    Måste jag chippa på nytt nu då

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Turboladdning

    Citat Ursprungligen postat av pajjala
    Bilen blev chippad innan turbobytet
    Måste jag chippa på nytt nu då
    Ja, mjukvaran i bilen är optimerad för en viss hårdvarukonfiguration. Mjukvaran kan inte veta att du har bytt någon motorkomponent, utan vill du ha ut den extra effekt du kan få genom att byta till en vassare turbo måste du ha en mjukvara som faktiskt utnyttjar den nya turbons egenskaper.

    Lite överkurs: Jag har inte riktigt förstått vad det är för turbo du stoppat dit, men även om turbon klarar 350hk så kommer du inte kunna komma upp i dessa effekter utan att byta bl.a. spridare, bränsletrycksregulator och avgassystem. Det är alltså helheten i hårdvarukonfigurationen (=motorkomponenter) som sätter begränsningen i hur mycket effekt du kan plocka ut, sedan krävs en anpassad mjukvara som verkligen utnyttjar möjligheterna i just den specifika hårdvarukonfigurationen.

    T.ex. kommer en värstingvärsting-turbo inte ge så många fler hästkrafter om du inte har ett bränslesystem som klarar av att leverera tillräckligt med bränsle eller ett avgassystem som är stort nog att få ut den ökade mängden avgaser vid högre effektuttag.

  5. #5

    Re: Turboladdning

    Ok :-( då blir det att slänga ut några tusen till då för att göra en ny chippning ;-(

  6. #6

    Re: Turboladdning

    Konstigt att det blir så stor effekt skillnad när man tar bort slangen till wg

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Turboladdning

    Original kolvar tycker inte om effekter över 300.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8

    Re: Turboladdning

    Ok så ska man ha mer då så blir det dyrt :-/ men men smakar det så kostar det

  9. #9

    Re: Turboladdning

    Kan man inte sätta in en vetil på slangen till wg för att få ut lite mer effekt för tar jag bort slangen helt beter den sig som ett vilddjur som det är nu så tycker jag inte att den laddar riktigt den går bara upp till det röda på mätarn men aldrig in på det röda men tar jag bort slangen laddar den mer ;-)

  10. #10
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Turboladdning

    Citat Ursprungligen postat av pajjala
    Kan man inte sätta in en vetil på slangen till wg för att få ut lite mer effekt för tar jag bort slangen helt beter den sig som ett vilddjur som det är nu så tycker jag inte att den laddar riktigt den går bara upp till det röda på mätarn men aldrig in på det röda men tar jag bort slangen laddar den mer ;-)

    App app app, ingen pysventil på dom här bilarna. Ditt styrsystem sköter bränsle, ladd och tändning i samma system och tack vare det finns en hel drös med säkerhetsfunktioner inbyggda för att rädda din maskin när någonting går galet. Det kan tex röra sig om nedställt ladd, ösa på mer soppa, och justera tändläget för att minimera skador om din motor håller på och vill spika. Sätter du då en pysventil så sätter du effektivt dessa funktioner ur spel och med tråkiga konsekvenser som följd.

    Detta är bara några saker som är dåligt med att sätta pysventil på ett "modernt" styrsystem

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  11. #11

    Re: Turboladdning

    Ok ;-) då måste man in i styrboxen och ändra då eller

  12. #12

    Re: Turboladdning

    Någon som vet om det finns någon stans i Göteborg som gör detta bra och till en billig peng;-)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    28
    Medlem#
    12030

    Re: Turboladdning

    Citat Ursprungligen postat av pajjala
    Kan man inte sätta in en vetil på slangen till wg för att få ut lite mer effekt för tar jag bort slangen helt beter den sig som ett vilddjur som det är nu så tycker jag inte att den laddar riktigt den går bara upp till det röda på mätarn men aldrig in på det röda men tar jag bort slangen laddar den mer ;-)
    Ähh, ryck slangen du, kör några fullgasrepor och låt turbon bekänna färg. När motorn sedan låter som en skördetröska strax innan den dör för gott så kan du sprätta en kall en och luta dig bakåt, för den bilen kommer inte att rulla alls på ett tag framöver

    Alternativt så tar du det lugnt och räknar efter före vad du har råd med, blir säkert billigare om du tar det när du kan och låter slangen till magnetventilen sitta på plats och inte pystrimmar något
    9-5 2.3T SC Aero -04
    9-3 SS Aero 2.0T -04 steg 2 *såld
    9-5 2.0t -99 steg 2 *såld*

  14. #14

    Re: Turboladdning

    Vad händer om jag skruvar på axeln till wg

  15. #15
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Turboladdning

    Citat Ursprungligen postat av pajjala
    Vad händer om jag skruvar på axeln till wg

    Du ändrar ditt GLT och Trionic kommer gå bananas för att den elektroniska justeringen störs av att WG öppnar och stänger när den inte skall...

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Tja jag är väldigt ny inom saab och även turbosar. Har läst lite och verkar som att dessa motorer och system inte gillar pysventiler och sånt. Har en saab 9000 cse ltt som laddar 3.5bar, i min värld så borde man kunna pysa upp laddet till ca 0.6-0.7 utan att det gör så mycket? Eller tänker jag galet?

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av RH81 Visa inlägg
    Tja jag är väldigt ny inom saab och även turbosar. Har läst lite och verkar som att dessa motorer och system inte gillar pysventiler och sånt. Har en saab 9000 cse ltt som laddar 3.5bar, i min värld så borde man kunna pysa upp laddet till ca 0.6-0.7 utan att det gör så mycket? Eller tänker jag galet?
    Pysventil är ett sätt att reglera laddtrycket, men det är stenåldersteknik jämfört med det som sitter monterat som standard under huven på de flesta turbo-saabar sedan nittiotalet och framåt. Laddtrycket i våra Saabar regleras elektroniskt av motorstyrdonet, och därför är det lämpligaste sättet att öka laddtrycket att programmera om motorstyrdonet. Samma motorstyrdon har även kontroll över tändning och bränsleblandning och för att bilen ska gå optimalt så måste alla dessa tre saker stämma. Monterar du en pysventil så kommer pysventilen motarbeta den elektroniska regleringen och då kommer det påverka både laddtryck, bränsle och tändning på ett negativt sätt.

    Antar att du menade att du kör 0,5bar laddtryck för närvarande, och inte 3,5bar? Det du ska göra om du vill ha ut lite mer effekt är att montera en magnetventil (den saknas på lättrycksturbo) och att programmera om motorstyrdonet. Hur mycket effekt eller laddtryck du vill ha är upp till dig, men strax över 1bar och 230hk är är ganska rimligt.
    Senast redigerat av Brisse den 2015-11-23 klockan 21:03.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Okok, men tycker ändå att en så "liten" ökning inte borde göra nåt. Förstår om man pressar på mot 1.0-1.2 bar att det inte blir bra.

  19. #19
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av RH81 Visa inlägg
    Tja jag är väldigt ny inom saab och även turbosar. Har läst lite och verkar som att dessa motorer och system inte gillar pysventiler och sånt. Har en saab 9000 cse ltt som laddar 3.5bar, i min värld så borde man kunna pysa upp laddet till ca 0.6-0.7 utan att det gör så mycket? Eller tänker jag galet?
    Nordic i dina trakter har ett steg 1 till din bil för 2 tusen, magnetventil har du redan från din gamla. Alternativ är att du letar reda på en beg 200hk box till en -95a eller -96a igen vss och med samma växellåda. Ytterligare ett alternativ är att köpa en usbcan adapter o ladda hem t5suite. Det finns fler tuners och en del i klubben som kanske kan göra en box till din bil. Sätt en annons på köpes?
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Jag ska inte montera pysventil Arne vi har redan talat hur jag ska göra jag är bara väldigt nyfiken i ämnet!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •