Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Världens bästa bil :-)

  1. #1
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Världens bästa bil :-)

    Tre år har nu passerat sedan jag köpte min M6a, för mig den ultimata bilen.
    En GT vagn med komfort och samtidigt bilvärldens grymmaste motor rakt ur bilhallen när det begav sig, En av de sista dinosaurierna, en högvarvig (semi)torrsumps V10a med en oblyg SMG III som piskar i växlarna över 7000rpm på fullgas som det vore krig.
    Man förstår AMS artikelkommentar vid en av alla tester. "hur f..n håller den?"

    Första hösten vid köpet kördes givetvis bilen frekvent och förnöjjelsen var stor, planer på små modifieringar under första vintern var redan planerat. Material till extraktorrör med racekattar samt fullt rostfritt avgassystem införskaffades.
    Kikade även på uppgraderingar på det redan grymma ljudsystemet.

    Jag hann med att köra ett par hundra mil första året innan hösten blev för regnig och tråkig.
    Bilen åkte in i garaget, och nu jävlar skulle de bästa extraktorrör jorden skådat svetsas ihop, :-)

    Vintern rullade på och samtidigt behövde jag en bruksbil, blev nostalgisk, en 9-3 coupe skulle letas rätt på :-)
    Hittade ett objekt och helt plödsligt tappades focus på M6an.
    Saaben fick allt fokus, bygga motor, fila och trimma.....skoj :-)
    Nästa sommar kom, inget hade modifierats på M6an, men jag använde den till jobbet med jämna mellanrum. Hösten kom och bilen åkte in igen.... Ett par hundra mil till förbrukat...
    Ytterligare en vinter passerades och barn nummer två ploppade ut :-) inga extraktorrör denna vinter heller.
    Under sommaren 2012 lekte jag med 9-3 coupen, M6an blev använd till EN resa till sommarhuset på kusten, avställd igen......
    Därifrån (bortsett från att åka till BMW för service) har bilen varit avställd och oanvänd i garaget.
    Tanken att sälja eller byta till något annat har ju givetvis passerat i huvudet hundratals gånger.

    Idag ställde jag på den över dagen, parkerade min bilgalna grabb i passagerarsätet och rullade ut på 2013 enda tur...... (lillkillen var inte med när det gick lite brett)

    Här är den utrullad

    http://www1.garaget.org/archive/99/9...02-3260416.jpg


    Varmkörde bilen, lät motorn varva lite mer på varje växel gång för gång.
    Morrandet i botten vid pådrag byts snabbt ut mot det karakteristiska v10 ylandet.
    Den härliga känslan när den höstkalla asfalten inte riktigt orkar hålla emot hjulen när 5liter högvarvig ilska passerar 7000rpm och bakänden driftar ut och sakta försöker hinna ikapp framänden, klicka på paddeln och nästa kugg smäller i som en yxa, bakänden kommer helt plödsligt med mer fart. Sneglar på hastighetsmätaren som med råge passerat svensk laglig fart.
    Detta är ett underbart bilmonster.... :-)
    (jepp min räser Z3 går mycket hårdare men inte i närheten av den goa helhetskänslan)

    Efter 15 varierande mil idag kan jag bara bekräfta samma känsla som dagen jag köpte bilen, bilen är heeelt underbar. Den enda bil jag skulle vilja byta den mot är en Aventador, men den är fortfarande lite dyr :-)
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Världens bästa bil :-)

    Trevlig läsning. Alltid roligt att höra när någon verkligen känner för sin bil.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Världens bästa bil :-)

    Trevlig läsning, kul att du är så nöjd med bilen

    Ett smakprov på ljudet hade varit trevligt

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Världens bästa bil :-)

    Frågan som direkt dyker upp i min skalle är ju VARFÖR kör du den inte oftare

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Världens bästa bil :-)

    M6:an är skitcool och jag skulle gärna ha en om jag hade råd.
    Men ett par hundra mil om året? Min 9-5 -99 har rullat 41000mil nu. Kör 300mil i veckan nu på dåliga småvägar och skogsvägar. Då börjar man undra hur det håller.

    Ett par 100 mil om året höll till och med Robert@ värstingsaabar
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  7. #7

    Re: Världens bästa bil :-)

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Frågan som direkt dyker upp i min skalle är ju VARFÖR kör du den inte oftare
    För att det inte är världens bästa bil?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Världens bästa bil :-)

    Jo, som sagt, man blir förbryllad över sin egen dumhet att inte köra bilen oftare

    Det får bli bättring på den fronten 2014.

    Men helt uppriktigt har all "biltid" gått åt till mina Saabar, vilket talar för att det trots allt måste vara världens bästa bilar
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Världens bästa bil :-)

    Drar en parallell till en läkare och hans patienter. Inte ängnar han de friska delarna några tidskrävande undersökningar...

    Tycker också du kunde rensa ut lite i bilparken och börja pendla i sportbil. Väntar du på nästa liv eller?
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Börja fundera på om inte M6an åker ut på annons till våren.

    Har fö. fått ett väldigt sug efter en trimvänlig söndagsbil, vilket också passar bra eftersom jag aldrig kör med bilarna. Då kan den också stå isärskruvad i garaget med de andra projekten.


    Någon som vill köpa en M6a utan ett enda stenskott, körd 500mil de senaste 4åren? :-)

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Nope, att växlarna "yxar" sig i har ju också sitt pris i längden. De står rätt lågt i pris efter att alla garantier gått ut, eftersom man alltid måste ha en sexsiffrig buffert för BMW-reparationer. Dessutom kan jag inte riktigt förlika mig med bakluckan på M6 - skulle hellre köpa en M5 i så fall. Fast vill man bara ha kul i en BMW så skulle jag nästan kunna tänka mig en 135i (då räcker en femsiffrig buffert). Världens bästa bil när alla aspekter är inräknade, är och förblir Saab 9000 för mig.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Tomtefar>>
    Jag lurade iofs på en 997 Turbo som jag kan trimma lite, men jag får kanske omvärdera beslutet då

    kIMOh>>
    Oslagbart motorljud!!
    Senast redigerat av NP den 2014-03-14 klockan 22:12.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av NP Visa inlägg
    Tomtefar>>
    Jag lurade iofs på en 997 Turbo som jag kan trimma lite, men jag får kanske omvärdera beslutet då
    Du hade ju en 9000!!! Skulle inte gjort dig av med den.
    Fredrik J

  15. #15
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    För att vara en Chris Bangle design så är den ändå helt ok. Förutom bakluckan då som Tomtefar redan påpekat.
    Jag gillar inte heller frontens likhet med Sid i Ice Age.

    Det är som tur åtgärdat i nyare versioner.

    Häftig bil såklart! Prestandan verkar ju tillräcklig.
    Kan ju också fråga varför du inte kör den oftare. Är den rolig så borde du köra den dagligen men det är säkert lätt att bli av med körkortet också...
    Senast redigerat av Roger #2378 den 2014-03-27 klockan 12:54.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Världens bästa bil måste väl ändå vara Jönssonligans Impala 64:a? "Akta lacken,pappskalle"!

Liknande ämnen

  1. Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!
    Av Mr Dezent i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 23:10
  2. Världens längsta hopp med bil!
    Av Börne i forum Tidsfördriv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 16:19
  3. Världens störigaste fel på kupéfläkten...
    Av nandor78 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •