Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    33

    låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

    Bilen i signaturen...

    Familjen drar till thailand i slutet av månaden under 2v.
    Förhoppningsvis finns det flygbussar som ligger bra i tid, annars kör jag till arlanda själv.
    Det jag är orolig för är hur dessa bilar är vintertid om dom inte används? Tidigare bilar i min ägo har alltid varit rejält dryga om dom stått vintertid utan att köras. Alltifrån fastfrusna dörrar till döda batterin och frysta bromsar...

    Vill inte gärna stå mitt i natten med fru och dotter med en krondöd bil liksom.
    Tankarna går till en uppladdningsbar "starthjälp" som extra försäkring, men är urdraget batteri det enda/värsta man kan räkna på?

    /Tobbe
    9-5 Biopower Sportcombi Vector 2.0 - 06 |Steg 1| |Mörkblå metallic| |17" org fälgar|

  2. #2
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    419

    Re: låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

    Om bilen mot förmodan inte skulle starta finns starthjälp att få (kostnadsfritt) på Arlandas långtidsparkering.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 132

    Re: låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

    Tror arlandas långtid erbjuder gratis starthjälp... Kolla på hemsidan...

    Men 2v skulle jag inte oroas av så mycket för batteriet...

    Men klart att man kan ha otur och bilen fryser igen, har hänt mig när jag hade saab 9000, de dörrarna frös ofta så de inte gick att stänga men en gång frös de så det enda som gick att öppna var bagaget... krypa in, sen sitta och vänta tills bilen tinat upp på tomgång... tyvärr räcker det ju med 2-3 dagar stillestånd utan att man sopar av snön om det först snöar, sen töar kort, sen fryser på igen... Tror det sämsta är att det är fukt bakom gummilister när man ställer bilen... detta kan ju som sagt hända bara bilen står en helg... vilket min bil gjort rätt ofta... de flesta gånger händer inget...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 407

    Re: låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

    Jag lämnade min bil låst och larmad 8 veckor när jag var utomlands i somras och jag var rädd för att batteriet skulle vara dött när jag kom tillbaks men bilen startade utan problem.

    2 veckor borde inte vara något problem men är du osäker så kan du lägga in ett extrabatteri och startkablar i bagaget så är du säker.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5

    Re: låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

    Batteriet är nog enda boven som jag kan se det (även om ett bra batteri där bilen inte tar tjuvström lätt håller i två veckor även om det är lite kyligt).

    Jag skulle också ha bensin i tanken snarare än Etanol, eftersom bilen kan bli mer trögstartad i kyla med E85 i tanken.
    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    420

    Re: låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

    Om du är rädd för fastfrusna dörrar, köp ett silikonstift och smörj in alla gummilister. Dels så håller sig gummilisterna fräscha längre, och dels så hindrar det dörrarna från att frysa fast.

    Men som flera andra redan har påpekat, har du ett något så när bra batteri så är 2 veckor absolut inga problem.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 445
    Medlem#
    11937

    Re: låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

    Tror inte heller det är något problem, stora risken är nog batteriet men är det friskt ska det bannemig klara två veckor utomhus.

    Och är du orolig, välj en parkering som erbjuder gratis hjälpstatare (vissa men inte alla parkeringar på Arlanda har det).

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78

    Re: låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

    Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Låtit mina bilar stå längre än så och i värre kyla. Det har aldrig varit några problem att starta trots ej purfärska batterier.
    Saab 9-3 Turbo X Sedan - Nordic 390hk / 580nm
    Saab 9-3 TTID Sportcombi - Nordic ~260hk

  9. #9

    Re: låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

    När det gäller frusna dörrar och bromsar spelar det ingen roll om bilen står en natt eller två veckor. Är du osäker på batteriet så byt, den klarar två veckor utan problem med ett friskt batteri.
    Signaturlös

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    585

    Re: låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

    Eller varför inte ladda upp batteriet fullt med en laddare inför vintern
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528

    Re: låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

    Jag har två år i rad haft ett batteri i en Saab som stått avställd i kallgarage. Ej underhållsladdat det, men haft polen avkopplad. Startat utan gnek båda somrarna efter det, och då var det ett begagnat batteri som hängt med ett tag innan. Nu var det förvisso alltså sommartid jag startat upp den, men med så bra snurr på startmotorn som den hade så skulle den högst sannolikt klara start i många minusgrader också.

    Om bilen har krypströmmar så finns det en kul manick på Biltema jag köpt som har en kontakt utformad som en säkring. Med den kan man kolla igenom alla säkringsplatser och se på displayen om det är några krypströmmar (ned till hundradels ampere). Visst går det bra med vanligt mätinstrument också, men denna är smidig och rätt billig. Men värsta krypströmmen är den som uppstår internt i batteriet förr eller senare.

    De flesta motorer som går som de skall, går att starta i sträng kyla även om de stått länge om batteriet har kräm. I värsta fall kan man ju eventuellt ha en flaska startgas med sig (förslagsvis CRC:s startgas, som är mkt effektivare än t ex Biltemas)
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    766

    Re: låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

    Parkering Beta har motorvärmare (+kupefläkt) som kanske kan hjälpa om jäkligt fruset.
    http://www.swedavia.se/arlanda/till-och ... orvarmare/
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    115

    Re: låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR
    Parkering Beta har motorvärmare (+kupefläkt) som kanske kan hjälpa om jäkligt fruset.
    http://www.swedavia.se/arlanda/till-och ... orvarmare/
    Det där är ju klockrent, aktivera ett par timmar innan man landar så har islagret hunnit smälta
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    33

    Re: låta saaben stå 2v vintertid, startproblem?

    Tack för alla svar

    Har slängt in ett helt nytt batteri i bilen nu, så det borde vara garanterat iaf. Rätt redig skillnad i snurr på startern med det nya...det gamla mådde nog inte så bra.
    Tyckt bilen varit segstartad länge...

    Bara smörja lister etc innan man åker sen då!

    /Tobbe
    9-5 Biopower Sportcombi Vector 2.0 - 06 |Steg 1| |Mörkblå metallic| |17" org fälgar|

Liknande ämnen

  1. Omställning till vintertid i forumet
    Av ahlsttho i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 10:49
  2. Trasig backsensor vintertid...
    Av Iceman i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 23:11
  3. AC vintertid 9-3 SS
    Av X i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:09
  4. Fråga ang vilken motorolja man ska ha vintertid???
    Av LarssonR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 09:43
  5. Fynda fälgar vintertid?
    Av Murre R i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •