Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Gummigull vid ventilkåpan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49

    Gummigull vid ventilkåpan

    Är ny här, ny på Saab, ny överallt..

    Håller på att kolla igenom mitt nyförvärv här och där, och hittade nåt skumt på baksidan av motorn, se clickbar bild:



    Det känns som att denna där borde ha sin maka innanför ventilkåpan någonstans? Finns här någon klarsynt som direkt kan förtälja mig vad jag behöver införskaffa?
    9-3 2,0t -99

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Gummigull vid ventilkåpan

    Den har gått av.
    Här är en ny.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 60240.html

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49

    Re: Gummigull vid ventilkåpan

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Den har gått av.
    Här är en ny.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 60240.html

    Mvh
    Tack för det snabba svaret! Kanske hittar jag denna detalj hos min lokala Saab-verkstad? Men är jag korrekt i min misstanke att det finns en bit kvar inuti ventilkåpan? I så fall bör jag väl även inhandla en packning till nämnda kåpa och lyfta på locket.
    9-3 2,0t -99

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Gummigull vid ventilkåpan

    Ja den del finns där men det ska finnas ett skydd precis innanför hålet så delen kan inte ta sig någonstans.
    Men är du extra nojig så lyft kåpan och kolla, och en ny packning är inte dumt att ha tillhands.

    Och ja delen bör finnas på din lokala SAAB ÅF

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Gummigull vid ventilkåpan

    Jag tycker inte den ser ut att ha gått sönder, tror bara att den ploppat ut. Hur som helst är det inte fel att skaffa en ny, då slipper du att Det börjar lukta avgaser i kupén när du står still.

  6. #6

    Re: Gummigull vid ventilkåpan

    Jag tycker det ser lite halvtaskigt ut. Dags att gå igenom hela vevhusventilationen. Är den uppgraderad till senaste version?
    Signaturlös

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49

    Re: Gummigull vid ventilkåpan

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Jag tycker inte den ser ut att ha gått sönder, tror bara att den ploppat ut. Hur som helst är det inte fel att skaffa en ny, då slipper du att Det börjar lukta avgaser i kupén när du står still.
    Jag kan inte stoppa in den igen, kan bara lägga den mot ventilkåpan typ, den fastnar inte.

    Frippe64: Vad innebär senaste versionen? Vad pratar vi om för pengar och vad behöver jag? Det är garanterat inte gjort på just denna bilen då den inte sett kärlek sedan den var ny.

    EDIT: Var lite på lyset inatt när tråden skapades, glömde skriva vad det är för bil. Saab 9-3 154hk -99, tillverkad 9905. Ser att satsen på Speedparts är från 00, betyder det att min inte kan/behövs uppgraderas?
    9-3 2,0t -99

  8. #8
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Gummigull vid ventilkåpan

    nu har du inte sagt vad det är för bil. men jag tycker mig se en röd tändkassett precis i hörnet på din bild, och så ser jag en tomgångsmotor, alltså en T5-motor. i så fall så är du inte påverkad av hela vevhusvent-cirkusen.

    så du behöver nog inte oroa dig för att uppdatera ventilationen.


    men du kan ju byta den vita backventilen som syns i bilden. så behöver du inte oroa dig för att du får laddtryck i vevhuset.

    och passa på att byta ut gamla och torra slangar

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49

    Re: Gummigull vid ventilkåpan

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    nu har du inte sagt vad det är för bil. men jag tycker mig se en röd tändkassett precis i hörnet på din bild, och så ser jag en tomgångsmotor, alltså en T5-motor. i så fall så är du inte påverkad av hela vevhusvent-cirkusen.

    så du behöver nog inte oroa dig för att uppdatera ventilationen.


    men du kan ju byta den vita backventilen som syns i bilden. så behöver du inte oroa dig för att du får laddtryck i vevhuset.

    och passa på att byta ut gamla och torra slangar
    Ändrade precis mitt förra inlägg samtidigt som du postade nu sorry att jag glömde ange bil innan.
    9-3 2,0t -99

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Gummigull vid ventilkåpan

    Citat Ursprungligen postat av cyr
    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Jag tycker inte den ser ut att ha gått sönder, tror bara att den ploppat ut. Hur som helst är det inte fel att skaffa en ny, då slipper du att Det börjar lukta avgaser i kupén när du står still.
    Jag kan inte stoppa in den igen, kan bara lägga den mot ventilkåpan typ, den fastnar inte.

    Frippe64: Vad innebär senaste versionen? Vad pratar vi om för pengar och vad behöver jag? Det är garanterat inte gjort på just denna bilen då den inte sett kärlek sedan den var ny.

    EDIT: Var lite på lyset inatt när tråden skapades, glömde skriva vad det är för bil. Saab 9-3 154hk -99, tillverkad 9905. Ser att satsen på Speedparts är från 00, betyder det att min inte kan/behövs uppgraderas?
    Standard att dom där gummitätningarna blir dåliga med tiden.Finns på mekonomen också.Att du inte får dit den ordentligt beror på att den nedre delen av gummit är borta.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49

    Re: Gummigull vid ventilkåpan

    Förtydligande fråga: Har jag ingen som helst nytta av att montera den uppgraderade ventilationen på min bil? Eller den passar överhuvudtaget inte kanske?
    9-3 2,0t -99

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Gummigull vid ventilkåpan

    Citat Ursprungligen postat av cyr
    Förtydligande fråga: Har jag ingen som helst nytta av att montera den uppgraderade ventilationen på min bil? Eller den passar överhuvudtaget inte kanske?
    Nej du behöver inte uppdatera vevhusventen på din bil då det är en T5 motor.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49

    Re: Gummigull vid ventilkåpan

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Citat Ursprungligen postat av cyr
    Förtydligande fråga: Har jag ingen som helst nytta av att montera den uppgraderade ventilationen på min bil? Eller den passar överhuvudtaget inte kanske?
    Nej du behöver inte uppdatera vevhusventen på din bil då det är en T5 motor.

    Mvh
    Menade typ att den kanske förbättras lite även på en T5? Och min oljefälla (om jag har någon?) kanske är full med klet inuti även om jag har en T5? Sorry för alla frågor, men är inte van vid Saab som sagt, och nyss förvärvat bilen.
    9-3 2,0t -99

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Gummigull vid ventilkåpan

    Ja du kan ju plocka av alla slangar och oljefällan till vevhusventen och göra rent. Känns någon slang lite halv rutten så kan du ju byta den.
    Vet ej ifall vevhusventen skulle förbättras på något annat sätt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15

    Re: Gummigull vid ventilkåpan

    Citat Ursprungligen postat av cyr
    Förtydligande fråga: Har jag ingen som helst nytta av att montera den uppgraderade ventilationen på min bil? Eller den passar överhuvudtaget inte kanske?
    Det var jag som rörde till det för jag missade det lilla röda på bilden. Det finns ingen uppdatering till din bil. Men jag står fast vid att en genomgång av vevhusventilationen är på sin plats.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Passar ventilkåpan?
    Av AEracing i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 09:13
  2. Lacka ventilkåpan.
    Av Robin C i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 20:58
  3. Korn i ventilkåpan
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 21:22
  4. Montering av gummibussningen i ventilkåpan?
    Av Börne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •